Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ferrari
  • Enzo

Ferrari Enzo (2003)

Overtreffende trap

5
Ferrari Enzo (2003)
  • Autotest
18 februari 2004 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ferrari is de naam, Enzo Ferrari. Aangenaam. We schudden echter niet de hand van Ferrari zelf, maar de deurgreep van de beste rijmachine die het merk ooit op het asfalt zette. Zeer vereerd stapten we in voor een onvergetelijke ervaring.

We hebben hier te maken met een wel heel bijzonder apparaat. Een gigantische hoeveelheid F1-techniek uit Maranello weggewerkt in een 'normale' straat-Ferrari. Een meer dan waardige opvolger van de legendarische GTO, F40 en F50. Van de naar Ferrari's grondlegger vernoemde wagen worden er slechts 249 gebouwd.
Als een angst inboezemend wild beest staat de Enzo voor de pitbox op het testcircuit Fiorano op ons te wachten, met z'n smalle onderlip, z'n scherpe blik en z'n neusgaten wijd geopend. Achterin, voor de achteras, ligt de compleet nieuwe zesliter V12 onder de doorzichtige klep opgebaard. "Een koninklijke motor voor een sportwagen", zegt Montezemolo. In de imposante achtersteven staren twee paar priemende achterlichten je tegemoet. Daar tussenin dient een snelheidsafhankelijke spoiler als aërodynamica-hulpje. Die vormt een onderdeel van het complexe luchtgeleidings- systeem, dat voorkomt dat deze extreme bolide mismaakt wordt door allerlei esthetisch onverantwoord spoilerwerk. Het is huisdesigner Pininfarina gelukt om de Enzo de aërodynamica van een F1-wagen mee te geven, waardoor 'ie zich bij een vaartje van zo'n 350 km/h als het ware aan het asfalt vast zuigt. Tijd om eens een kijkje binnen in dit monster te nemen. De deuren scharnieren naar voren. We laten ons zakken in de kuipjes van het verder zeer provisorisch ingerichte interieur.

Schots en scheef
Allesbehalve royaal is de koolstof monocoque, her en der met leer bekleed; het is puur functioneel en daardoor lijkt het alsof alles schots en scheef in elkaar is geflanst. Enige logica of ergonomie zijn ver te zoeken. Maar wat maakt het allemaal uit? Met dit ding moet je rijden en je verder niet druk maken om bijzaken.
Zelfs wie z'n bestuurderszetel en pedalen niet van tevoren helemaal op maat heeft laten zetten – zoals bij nieuwe klanten te doen gebruikelijk – past in de Enzo Ferrari als in een Armani-maatpak. Sleutel omdraaien, rode startknop indrukken en de handen aan het stuur; en daar kunnen ze blijven tot het einde van de rit. Alle relevante functies zijn namelijk in en om het stuurwiel gebouwd. Onverwacht ónspectaculair komt de twaalfpitter tot leven – het hart van de coureur klopt harder dan dat van de Ferrari. Een tik tegen de rechter 'flipper' en de eerste versnelling van de sequentiële bak ligt erin. Beetje gas erbij en de wagen rolt van z'n plek. Bij krap 1000 toeren snort Enzo's hart als een elektrisch keukenhulpje, maar wat daarboven gebeurt, is haast met geen pen te beschrijven. Een zeer enthousiaste rechtervoet beantwoordt Enzo met een geweldige krachtsexplosie; gesis en geblaas uit de achtersteven, een ratelend ASR, gierende 345/35 ZR19-Bridgestones op het asfalt en een bundel nekspieren die overuren draaien om het hoofd recht op de romp te houden. De toerenteller knalt naar de 7000 en zeven lichtjes op het stuurwiel maken duidelijk dat het zo zoetjesaan tijd is voor het tweede verzet. Kloeng! En nog een keer; de V12 schreeuwt het uit van de pret en ik zie nog net de snelheidsmeter de 150 voorbij schieten voordat we vol op de rem moeten voor de eerste bocht. Enzo lijkt zich met behulp van z'n Brembo-klauwen in te graven in het wegdek en m'n lichaam komt een paar centimeter omhoog uit de stoel. Wat een geweld! Dat dit beest het voor elkaar krijgt om in 14,2 seconden van nul tot 200 te sprinten (met launch control!) en weer tot stilstand te komen, wagen we nu absoluut niet meer te betwijfelen...
Op het circuit kun je de samenwerking tussen het adaptieve onderstel en 't actieve 'vleugelwerk' goed ervaren. "Hierdoor krijg je een nog nooit eerder in een straatauto bereikte stabiliteit, tot aan topsnelheid", verzekert testrijder Mario Benuzzi ons. Dat geloven we onmiddellijk, Mario! "Tussen 20 en 80 km/h past de achterspoiler zich continu aan, tussen 81 en 220 km/h komt 'ie 75 millimeter omhoog. Neemt de snelheid verder toe, zakt de spoiler steeds verder om boven de 280 weer helemaal plat te gaan liggen", vervolgt hij z'n verhaal. De topsnelheid bedraagt volgens het boekje 350 km/h. "Dik erboven", mompelt een monteur en zwijgt verder. Een wonderlijke mobiel, deze Enzo Ferrai, waarmee de mannen uit Maranello het eerste hoofdstuk hebben geschreven uit de geschiedenis van de actieve aërodynamica-assistentie. In de vorm van een rijmachine opgetrokken uit koolstof, aluminium en leer, die zich verrassend makkelijk over het circuit dan wel de snelweg laat jagen en die helaas nogal lastig is te financieren.

Signalement

Merk Ferrari
Model Enzo
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 909.770

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.998 cc
Maximaal vermogen 485 kW / 659 pk bij 7.800 tpm
Maximaal koppel 657 Nm bij 5.500 tpm
Inhoud brandstoftank 110 l
Lengte 4.700 mm
Massa leeg 1.365 kg
Banden voor245/35ZR19Prijzen
Banden achter345/35ZR19Prijzen
Topsnelheid 349 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,65 s (fabrieksopgave: 3,6 s)
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ferrari Enzo
Ferrari Ferrari Enzo

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ferrari Enzo specificaties
  • Ferrari Enzo occasions
  • Ferrari Enzo video's
Advies en informatie
  • Ferrari Enzo tests
  • Ferrari Enzo gebruikersreviews
  • Ferrari Enzo index
PREMIUM
Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Een cabrio-duel op het scherp van de snede, het heeft altijd iets onheus. Alsof je niet helemaal...

Lees meer
Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

44

Een Ferrari met een in het midden geplaatste, atmosferische V12 zonder elektro-ondersteuning?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prototype Ferrari Enzo zoekt nieuw thuis

    Prototype Ferrari Enzo zoekt nieuw thuis

    21
    • 9 september 2014
  • Nieuws
    VriMiBolide: Enzo Ferrari

    VriMiBolide: Enzo Ferrari

    36
    • 5 april 2013
  • Nieuws
    Gemballa valt voor een keer van Porsche-geloof

    Gemballa valt voor een keer van Porsche-geloof

    69
    • 22 december 2009
  • Nieuws
    Edo Competition kietelt krachtpatsers

    Edo Competition kietelt krachtpatsers

    15
    • 26 mei 2008
  • Eerste rijtest
    Ferrari Enzo

    Ferrari Enzo

    • 6 september 2002
  • Nieuws
    Nieuwe super-Ferrari

    Nieuwe super-Ferrari

    • 16 april 2002
Merk
Merk
  • Nieuws
    Designreview Ferrari 296 GTB: 'Nieuwe weg na de chaos'

    Designreview Ferrari 296 GTB: 'Nieuwe weg...

    19
    • 14 augustus 2022
  • Autosport
    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    33
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt verwachtingen

    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt...

    32
    • 2 augustus 2022
  • Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    44
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    2
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    15
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd tot 830 pk

    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd...

    9
    • 12 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden