Een Ford Explorer als Focus-opvolger? Deze lezer zit het wel zitten!

'Mooi vervolg, maar niet voor iedereen'

Ford Focus rijder test Ford Explorer
AutoWeek 7 2025
AutoWeek 7 2025

Je leest het in AutoWeek 7 2025

Door de strategie van Ford om de Fiesta, Focus en Mondeo te schrappen, dwingt het merk zijn rijders min of meer om over te stappen naar een elektrische Explorer. Maar wat vindt een doorsnee berijder daarvan? We vroegen het aan AutoWeek lezer en Ford Focus-rijder Raymon Wieser!

Wat je ook verder van Ford vindt, het merk pakt daadkrachtig door. Liep het met de elektrificatie van het gamma lange tijd nogal stroperig, nu lanceert het merk in rap tempo nieuwe EVs en zet het een streep door een groot deel van het bestaande gamma. De Mondeo, Fiesta en Focus, lange tijd de kurken waar Ford op dreef, keren niet meer terug. Voor Ford Focus-rijders zoals Raymon Wieser een dilemma, want als hij weer een Ford zou willen, wordt hij min of meer richting een Explorer gedwongen. "Qua uiterlijk is dit in eerste instantie geen één op één vergelijking, een SUV ten opzichte van een stationwagon. Er zullen Focus rijders zijn die zich afvragen of je goed bij je hoofd bent. De voorkant is behoorlijk Amerikaans te noemen, met die dichte grill en hoge neus. Ondanks een grote neus, geen opbergruimte voorin, best bijzonder. De voorzijde is heel anders dan die van de Focus uiteraard. De achterzijde van de Explorer heeft een wat meer Europees uiterlijk, of althans wat meer Europese SUV's hebben. Leuk zo'n zwarte strip op de achterzijde, en zwarte letters."

Ford Focus rijder test a href=

Zo'n Ford Explorer ziet er imposant uit, maar het meetlint verraadt dat de Focus ruimer is.

Verschil valt mee

Goed, over het uiterlijk heeft Raymon dus gemengde gevoelens. Maar voor een bezitter van een stationwagon is de ruimte natuurlijk een voornaam argument. En dat blijkt heel erg mee te vallen. "Als je het meetlint erbij houdt en meet van de voorruit tot de achterbumper, dan scheelt het maar tien centimeter in ruimte. En op de achterbank zit je echt veel ruimer dan in mijn Focus. Voorin zit de stoel uiteraard hoger in deze SUV dan in de Focus, die ikzelf vaak in iets sportievere stand heb staan. Ik zat in de Explorer eigenlijk met een kleine verstelling best prettig. Iets meer rechtop, maar niet hinderlijk. Het stuur is niet heel groot, maar desondanks is het zicht op het instrumentarium erg goed. Dat zal mede te maken hebben met het scherm achter het stuur. Dat scherm is in vergelijking met de Focus echt klein, maar geeft eigenlijk alle informatie weer die je als rijder op dat moment nodig hebt. Eén blik is voldoende. Eigenlijk heel erg fijn. Met als positief punt uiteraard ook dat de snelheid op de ruit wordt geprojecteerd, en dat houdt de ogen nog meer op de weg. Het grote scherm in het midden reageert afdoende snel. En de werking ervan is denk ik na een aantal ritten redelijk voor zich sprekend."

Andere beleving

Toch is het voor Raymon even wennen om over te stappen in een SUV. Tot op heden heeft hij zich altijd beperkt tot lage auto’s. Van een Golf II tot een Corolla GTSI en van een Mondeo tot een Fiesta. Er is dus wel degelijk een zekere sympathie voor het merk en een waardering voor het rijgedrag van de traditionele modellen. "Het onderstel van de Explorer is beduidend soepeler en meer op comfort gericht dan mijn ST-Line. Nu vind ik die sowieso behoorlijk straf afgesteld en op een hobbelweggetje word je in de Explorer veel minder door elkaar geschud dan in mijn Focus. De Explorer helt iets over in snelle bochtjes, wat gezien het SUV-model, te verwachten is. Hij zal voor de hardcore Ford-rijder misschien te veel op comfort zijn gericht."

Ford Focus rijder test Ford Explorer

Over het interieur van de Ford Explorer is Raymon redelijk te spreken.

Het is niet alleen de eerste keer in een SUV, maar ook de eerste ervaring met een elektrische auto voor Raymon. Hij heeft weleens een rondje in een Tesla gereden, maar zelf heeft hij altijd auto’s met een verbrandingsmotor in zijn bezit gehad. "Het vermogen dat direct voorhanden is, gebruik je zeker niet altijd, maar is wel prettig. Geen geschakel meer tussen de versnellingen, alles voelt soepel en vloeiend aan. Best prettig voor het comfort tijdens het rijden. De Explorer volgt de weg die je voor ogen hebt en het stuur geeft voldoende feedback. Het gaspedaal pakt voldoende snel op. Over de Focus achttraps automaat ben ik niet bijzonder tevreden, die heeft soms wat hikkerige overgangen tussen de verzetten."

Caravan

Last van range anxiety heeft Raymon vooralsnog niet. "Vroeger reed je zo hard mogelijk richting bestemming, maar dat is met kinderen toch verleden tijd. Als ik twee-en-een-half tot drie uur achtereen kan rijden dan zou ik tevreden zijn. Op lange stukken las je dan toch vaak even een pauze in. Even een toiletbezoekje en een bak koffie, dan ben je al snel een half uur verder. En als je in dat half uur weer genoeg bent bijgeladen om weer twee-en-een-half tot drie uur te rijden, dan zou dat voor mij helemaal prima zijn." Op zich lukt dat met de Explorer, alleen is dat zonder caravan en daar zit voor de Houtenaar een pijnpunt. "Het trekgewicht van de Explorer is slechts 1.000 kilo, en dat is voor een caravanbezitter - en daar zijn er meer van onder Focusbezitters zoals ik - echt te weinig. Ook is de massa rijklaar, zoals altijd bij elektrische auto's, echt fors te noemen. Daar zouden alle autofabrikanten toch iets mee moeten doen. Want voor een rijbewijs B mag je niet meer hebben dan 3.500 kilo totaal."

Al met al is Raymon ondanks de kritische noten best positief verrast. "Al met al denk ik dat de Explorer voor menig Focusrijder wel een mooi vervolg is, maar niet voor alle Focusrijders. De gemiddelde hatchbackrijders prefereren toch een ander uiterlijk en rijeigenschappen dan de Explorer, meer sportief en straf. Voor de families die inmiddels de kinderwagens en buggy's ontgroeid zijn, is de Explorer een mooi vervolg. Niet direct logisch afgaand op het uiterlijk, maar een proefrit geeft veel pluspunten aan deze Explorer."

Ford Focus rijder test Ford Explorer

De voorkant is hem te Amerikaans, Raymon vindt de achterzijde van de Ford Explorer beter.

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum