Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 155pk Hybrid ST Line Vignale (2022)

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 155pk Hybrid ST Line Vignale (2022)

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 155pk Hybrid ST Line Vignale
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022

Fraaie fivole ford focus

Na een uitstapje met een BMW 3 serie dit jaar toch weer de overgestapt naar een Ford. Ooit gestart met de beroemde Escort XR3i uit de jaren 80 viel mijn oog op dit fraaie exemplaar dat per direct leverbaar was. De uitvoering is zeer compleet en met de vakantie op het programma dé gelegenheid de auto eens goed aan de tand te voelen. Hierbij mijn eerste indrukken:

Uitvoering
De ST-Line Vignale uitvoering mag gezien worden. De auto ziet er zowel van buiten als van binnen fraai uit. Natuurlijk, over smaak valt niet te twisten maar ten opzichte van de vorige generaties Focussen is met name het interieur een verademing. De auto ziet en voelt er luxe uit, mede geholpen door de (kunst)leer bekleding, het flinke LCD-scherm en het panoramadak. Aan de buitenzijde valt het front in positief zin op en met de rode remklauwen en flinke achterspoiler probeert de Focus er zowaar 'sportief' uit te zien. De blauwe kleur valt lekker op en tussen al het grijs en zwart op de snelwegen is de auto nou zeker niet 'saai' te noemen.

Het rijden
De focus rijdt en stuurt als een Focus. De auto is voorzien van een Eco, Normaal en Sport modus en persoonlijk vind ik de sport modus het prettigst. Niet zozeer vanwege de iets betere prestaties maar ik houd wel van een wat stuggere vering. Op de wat mindere Italiaanse wegen valt op dat de auto best straf is afgesteld. Op de A2 heb je daar geen last van maar is zeer comfortabel rijden een must dan scoort de Focus iets minder. De automaat pakt lekker snel op en schakelt goed door en door de flippers aan het stuur kun je je zelfs soms Max Verstappen voelen. Zeker in de Italiaanse bergweggetjes is dat wel grappig. Let wel, het is slechts een driecilinder met - dankzij de batterij - 155 PK dus verwacht geen grote wonderen. Mijn vorige BMW met 185 pk maakt natuurlijk gehakt van de Focus maar daar zit dan ook een flink prijsverschil tussen. Zowel de stoelen voorin als de achterbank zijn door de gezinsleden als 'goed' beoordeeld. De passagiersstoel is helaas niet in hoogte verstelbaar.

Bediening
Dat is inderdaad wennen, zo´n groot scherm. Vrijwel alle functies bedien je via de touchscreen en echt intuïtief vind ik de Focus niet. Het iDrive systeem van een BMW scoort op dat vlak veel beter maar na 3 weken intensief gebruik begin ik m´n draai te vinden. De integratie met Android Auto (draadloos) werkt daarentegen wel erg mooi en kun je je WhatApp berichten lezen en via commando's beantwoorden of je Spotify playlist makkelijk bedienen. Het scherm is niet supersnel maar scoort voldoende. Ik heb nog niet kunnen ontdekken of je het scherm ook uit kunnen zetten. De geluidsinstallatie volstaat hoewel ik eerlijk gezegd een iets vollere klank had verwacht.

De auto is voorzien van diverse rij-assistentie systemen waaronder lane-assist, vermoeidheidsassistentie en verkeersherkenning. Allemaal prachtig maar de praktijk is dat de auto dan soms wel erg vaak piept. Soms vraag je je af wat de auto ziet wat je zelf niet en dus ga je uiteindelijk de piepjes negeren. Een aantal opties heb ik daarom inmiddels uitgezet, en vertrouw vooral op mij zelf. De dode-hoek signalering is overigens wel handig. De parkeer assistentie heb ik nog niet gebruikt; het zicht in de auto is dermate goed dat je toch makkelijk hem tussen twee auto´s plaatst.

De auto is voorzien van een WiFi-hotspot. De prijzen die Vodafone vraagt zijn dermate hoog dat het proef-abonnement niet verlengd wordt. Via de Ford App kan je auto terugvinden en zelfs op afstand starten; leuke gadgets.

Ruimte
Het pluspunt van de Focus is de ruimte. Voorin zit je prima, de ruimte op de achterbank is acceptabel maar de ruimte in de kofferbak is de grootste troef. De auto heeft een verdiepte laadvloer waarin je al veel kwijt kan, en met de ruimte achterin zit het ook wel snor. Op dit punt verslaat een Focus bijvoorbeeld een BMW 3 serie met speels gemak. Ik heb er zelf nog een dakkoffer op gezet dus kun je je hele inboedel meesleuren naar de camping.

Verbruik
Over het verbruik valt nog weinig te zeggen. De eerste 1.500 kilometer leverde een verbruik op van 6.3 liter per 100 kilometer maar na een retourtje Italië mét dakkoffer is dat gestegen naar 7.4 liter per 100 kilometer. Ik verwacht dat de uiteindelijk waarde ergens rond de 6.5 zal komen te liggen. Jammer is dat de Focus een relatief kleine benzinetank heeft.

Kortom, los van wat kleine geneuzel dingen tot nu tot zeker tevreden over de aanschaf. Ik houd jullie op de hoogte en mocht je een vraag hebben, stel gerust!

PRIVATE LEASE Ford Focus