Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • DS
  • DS7 Crossback

DS 7 Crossback BlueHDi 180 SoChic (2018)

Alternatief voor Duitsland

90
DS 7 Crossback BlueHDi 180 SoChic (2018)
  • Autotest
9 augustus 2018 om 14:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Natuurlijk is een middelgrote Duitse SUV heel fijn, maar je leeft maar één keer. Dus waarom niet eens de stoute schoenen aantrekken en voor iets heel anders kiezen? De nieuwe DS 7 Crossback bijvoorbeeld.

Alsof je rondrijdt in een sportwagen van het kaliber McLaren, Ferrari of Porsche. Zoveel aandacht valt je ten deel wanneer je onderweg bent met de nieuwe DS 7 Crossback. Het eerste echt nieuwe model sinds DS zichzelf heeft losgeweekt van Citroën, slaat in als een bom. De stylingafdeling mocht duidelijk helemaal losgaan op het design en heeft die mogelijkheid met beide handen aangegrepen om iets bijzonders neer te zetten en daarmee een naam te maken voor het merk DS. In Azië gaat het namelijk heel aardig met de Franse premiumtak van Citroën, hoewel in Europa en vooral Nederland de klanten nog niet de showroomdeur plat lopen. De combinatie van een fikse prijs en een relatieve naamsonbekendheid maakt klanten behoedzaam en jezelf tussen de bestaande premiummerken vechten, vergt dan ook het nodige geduld en onderscheidend vermogen.

De Fransen positioneren hem nadrukkelijk als cross-over en niet als een echte SUV. Vierwielaandrijving staat dus niet op de optielijst; zelfs de 180 pk topdiesel waarmee wij rijden, kan er niet mee worden uitgerust. In plaats daarvan stuurt de viercilinder 2,0-liter HDI-motor zijn vermogen altijd naar de voorwielen. De transmissie ertussen is nieuw voor het PSA-concern. Dat is een achttraps Aisin-bak die ook andere fabrikanten gebruiken in modellen met dwarsgeplaatste motor. Op zich levert die automaat keurig werk. Schakelmomenten gaan bliksemsnel en bijna onmerkbaar voorbij, wat een comfortabele aandrijflijn oplevert. Alleen de schakelmomenten die de automaat kiest, zouden nog beter kunnen. Vooral de eerste en tweede versnelling worden wel eens lang vastgehouden, terwijl de motor genoeg koppel onderin produceert om een hogere versnelling mogelijk te maken. Dat valt vooral vlak na de start op, als de HDI ook nog niet helemaal kan verhullen dat het een diesel is. Dat geluid verdwijnt gelukkig snel naar de achtergrond, waarna de motor voldoende souplesse biedt om de forse DS 7 rap en gemakkelijk op gang te helpen en te houden. De viercilinder doet het voornamelijk op koppel en dat past prima bij het karakter van de 7.

Hoewel luchtvering niet tot de mogelijkheden behoort, beschikt DS wel over een andere troef in de vorm van Active Scan Suspension. Een camera achter de voorruit leest daarmee het wegdek en past de adaptieve schokdempers aan op wat er wordt waargenomen. Dat werkt in de praktijk erg goed. De 7 richt zich vooral op comfort, maar vangt de klappen goed op als dat nodig is. Bovendien werkt de besturing nauwkeurig en hoewel alle kracht alleen naar de voorwielen gaat, worden die niet makkelijk overmeesterd.

De DS laat het wat liggen op het vlak van de ergonomie binnenin en dan vooral die van de touchscreen­bediening. Het ziet er keurig uit, maar het duurt soms simpelweg te lang voordat er iets gebeurt. Daardoor wordt het bedienen van alle functies die in het scherm verstopt zitten onnodig afleidend. En afleiding krijg je sowieso al in overvloed, want de binnenzijde van de DS gaat nog verder dan de buitenkant. Dat maakt hem smaakgevoelig, maar ook gedurfd. Het digitale instrumentarium voor de neus van de bestuurder is goed uitgevoerd en volledig naar eigen inzicht in te delen. Op sommige delen kan de afwerking nog beter, maar dit komt al heel aardig in de buurt. Ook blijkt de DS heel praktisch. Zowel de achterbank als de bagageruimte is riant, terwijl bij concurrenten doorgaans een deel van het één wordt ingeleverd voor het ander.

Oordeel

4 sterren

Het PSA-concern heeft nog nooit zó dicht bij de premiummerken in de buurt gezeten. De nieuwe DS 7 mist alleen technologisch en ergonomisch nog de laatste puntjes op de i.

Signalement

Merk Ds
Model DS7 Crossback BlueHDi 180 So Chic
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 59.000

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 133 kW / 180 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.573 mm / 1.906 mm / 1.625 mm
Wielbasis 2.738 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,6s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 161 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de DS 7
DS

Uitgelicht aanbod

    DS 7 Crossback e-Tense 300 4x4 Grand Chic Opera Full Options!!

    DS 7 Crossback e-Tense 300 4x4 Grand Chic Opera Full Options!!

    • 2020
    • 22.450 km

    € 53.950

    DS 7 Crossback Performance Line 1.6 180pk Automaat | Navigatie | Camera | Alcantara Bekleding | Elektrisch Verwarmbare Voorstoelen | Lichtmetalen Velgen | DS Amersfoort

    DS 7 Crossback Performance Line 1.6 180pk Automaat | Navigatie | Camera | Alcantara Bekleding | Elektrisch Verwarmbare Voorstoelen | Lichtmetalen Velgen | DS Amersfoort

    • 2019
    • 54.612 km

    € 35.700

    DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Executive 300pk Trekhaak | Lederen bekleding | Elektrisch verstelbare stoel met geheugen DS Amersfoort

    DS 7 Crossback E-Tense 4x4 Executive 300pk Trekhaak | Lederen bekleding | Elektrisch verstelbare stoel met geheugen DS Amersfoort

    • 2020
    • 37.012 km

    € 46.700

Meer DS occasions

Lezersreacties (90) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • DS specificaties
  • DS occasions
  • DS video's
Advies en informatie
  • DS tests
  • DS gebruikersreviews
  • DS index
PREMIUM
DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo XC60

DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo XC60

Natuurlijk is een middelgrote Duitse SUV heel fijn, maar je leeft maar één keer. Dus waarom...

Lees meer
DS 7 Crossback - Rij-impressie

DS 7 Crossback - Rij-impressie

170

Ruim twee jaar geleden werd het nieuwe merk DS gelanceerd. Tot nu toe bestond het gamma uit...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ook DS 7 Crossback als E-Tense 4x4

    Ook DS 7 Crossback als E-Tense 4x4

    49
    • 24 september 2018
  • Nieuws
    Prijslijst DS 7 Crossback uitgebreid

    Prijslijst DS 7 Crossback uitgebreid

    101
    • 5 september 2018
  • Nieuws
    Back to Basics: DS 7 Crossback

    Back to Basics: DS 7 Crossback

    284
    • 28 april 2018
  • PREMIUM
    DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo XC60

    DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo...

    • 27 maart 2018
  • Eerste rijtest
    DS 7 Crossback

    DS 7 Crossback

    133
    • 13 januari 2018
  • PREMIUM
    DS 7 Crossback

    DS 7 Crossback

    • 19 december 2017
  • DS 7 Crossback - Rij-impressie

    DS 7 Crossback - Rij-impressie

    170
    • 11 december 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Zo ver komt de DS3 Crossback E-Tense in de praktijk

    Zo ver komt de DS3 Crossback E-Tense in...

    72
    • 22 mei 2022
  • PREMIUM
    DS 3 Crossback E-Tense vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    DS 3 Crossback E-Tense vs. Opel Mokka-e...

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest Euro NCAP

    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest...

    191
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische topmodellen Opel en DS uit Italië

    Elektrische topmodellen Opel en DS uit...

    25
    • 28 maart 2022
  • PREMIUM
    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    • 15 maart 2022
  • Test: DS 9 E-Tense 4x4 360

    Test: DS 9 E-Tense 4x4 360

    93
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    DS E-Tense Performance is hint naar de toekomst

    DS E-Tense Performance is hint naar de...

    46
    • 7 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden