DS 7 | Nieuw: facelift 2022

Wouter82

Moderator

txnyvfob1o6t.jpg

snsyo29b5mvk.jpg

ehcyzymb8ea2.jpg

cv3y0y9bvavc.jpg

fe7yov8bdms4.jpg

b8zyk5xb47it.jpg

uhiyqpeb1eav.jpg

r20ydbzbyze3.jpg

x0vyq3lb8d11.jpg

hxdyauibvs1t.jpg

kimyfw5b0u47.jpg

1acyx0cb3exa.jpg

[size=x-large]OFFICIEEL: DS 7 CROSSBACK[/size]

'SYMBOOL VOOR DE TOEKOMST VAN DS'. Na facelifts waarbij de DS 3, DS 4 en DS 5 de merknaam Citroën verloren, is het nu tijd voor de eerste auto die vanaf het begin als een product van het merk DS wordt gevoerd. Dit is de DS 7 Crossback! Kijk niet raar op als deze auto je bekend voorkomt: de Genève-knaller van DS kwam eerder al in ongecamoufleerde vorm - en in deze kleur - voorbij. Hoewel zijn naam anders doet vermoeden, is de DS 7 een cross-over in het C-segment. Hij rust op het EMP2-platform waarop onder meer ook de Peugeot 3008 staat, maar mikt nadrukkelijker dan die auto op het duurdere 'premium'-gedeelte van het drukbevochten segment van de compacte cross-over. Om de strijd daar aan te gaan, geeft de Nederlandse ontwerper Ivo Groen de auto veel opvallende details met een forse hoeveelheid chroom mee. De combinatie van koplampen en grille krijgt de naam 'DS Wings' mee en moet het familiegezicht van DS worden. Het belang van deze auto is groot, want de '7' moet laten zien waar het nog zo jonge merk in de nabije toekomst naar toe wil.

Innovatie
Aan het interieur heeft DS dan ook veel aandacht besteed. Het merk belooft hoogwaardige materialen, dito audiovoorzieningen, op bijzondere wijze gestikt leer en niet één, maar zelfs twee grote schermen. Het tweede exemplaar dient als digitaal instrumentarium. Om de veeleisende kopers van merken als Audi, BMW en Mercedes weg te snoepen, strooien de Fransen kwistig met nieuwe technieken in de DS 7. Zo krijgt de auto onder meer de beschikking over adaptieve ledkoplampen, vermoeidheidsherkenning en - bijzonder in dit segment - een nachtzichtassistent. Ook automatisch inparkeren behoort tot de mogelijkheden en gaat verder dan we gewend zijn. Behalve de besturing neemt de DS 7 namelijk ook de bediening van gas- en rempedaal voor zijn rekening tijdens het inparkeren. Dankzij adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent, verzameld onder de noemer 'DS Connected Pilot', beschikt de DS 7 ook op hogere snelheden over enige autonome functies. Nog een noviteit is DS Active Scan Suspension, waarbij een camera in samenwerking met sensoren bij de wielen veranderingen in het wegdek registreert. De auto kan daar vervolgens op anticiperen door de stuurhoek nipt te veranderen, remingrepen uit te voeren of de vering of demping aan te passen, wat het comfort ten goede zou komen.

Plug-in-hybride
Elektronische snufjes en veiligheidssystemen zijn echter niet de enige nieuwe technieken die de DS 7 meekrijgt. Voor 2019 staat namelijke een plug-in-hybride met een nieuwe aandrijflijn op de rol: de E-Tense. De auto met de van een elektrische concept-car geleende naam combineert een 200 pk sterke benzinemotor met twee elektromotoren van elk 109 pk. Het totaalvermogen van 300 pk wordt verdeeld over alle wielen, want één van de twee elektromotoren bevindt zich bij de achteras. Het 13 kWh grote accupakket zorgt in theorie voor een elektrisch bereik van 60 km.

De elektro-aandrijving op de achteras maakt van de E-Tense bovendien de enige vierwielaangedreven DS 7, want de rest moet het met voorwielaandrijving doen. Het reguliere gamma bestaat uit drie benzinemotoren en twee diesels. De 'instapper' is een 130 pk sterke PureTech, die in standaardvorm wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesbak. Wie meer wil, kan opteren voor een THP-benzineblok met 180 of 225 pk, die in beide gevallen wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Ook de lichtste diesel krijgt standaard een handbak en 130 pk mee. Meer vermogen is hier te vinden in de vorm van de BlueHDi 180, die weer samenwerkt met de automatische versnellingsbak. Deze aandrijflijn is ook te vinden in de Peugeot 3008 GT.

Als de DS 7 in het voorjaar naar Nederland komt, verschijnt hij eerst als introductieversie Première Edition. Die variant heeft het hierboven beschreven DS Connected Pilot, DS Night Vision en DS Active Scan Suspension aan boord en is alleen verkrijgbaar met de 180 pk sterke diesel of de 225 pk sterke benzinevariant.
https://www.autoweek.nl/nieuws/officieel-ds-7-crossback/

Cd6lop

Gebruiker
Zit idd veel 'Audi' in maar in zijn geheel ziet de wagen er wel goed uit vind ik persoonlijk maar heeft niets te maken met 'Frans' design of verwijzing naar het DS verleden, dat vind ik toch wel een gemis van het DS label. Ik had graag een kloeke eigentijdse interpretatie gezien van de aloude DS, maar ja een grote franse limousine verkoopt blijkbaar niet en SUV's zijn niet aan te slepen. Interieur van deze DS is wel echt ontzettend mooi.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De achterkant is duidelijk op Audi geïnspireerd en doet daardoor ook denken aan de Lincoln MKC, terwijl de raamlijn me weer doet denken aan de vorige twee generaties Lexus RX. De auto ontbeert gewoon een eigen gezicht en past ook niet echt bij de overige DS-modellen, het is bijna alsof DS de handdoek in de ring heeft gegooid omdat de eigenzinnige DS 5 en ook afwijkend gelijnde DS 4 het niet goed doen. Anderzijds, al had het ontwerp van een willekeurig Duits, Japans, Chinees, Koreaans of Amerikaans merk kunnen komen, het basisontwerp ziet er echt goed uit. Maar dan zijn er toch een behoorlijk aantal details die me storen. Die single frame grille, hou daar eens mee op fabrikanten! Het ziet er op een Audi niet uit, en ook niet op een DS of Mitsubishi of eender welk merk. De teksten in de koplampen en achterlichten vind ik ordinair, het chroomwerk om de achterlichten en rondom de koplampen kunnen me eveneens niet bekoren. En wat hebben de ontwerpers nu weer voor iets onooglijks op de deuren geplakt, totaal onnodig. De velgen zien er uit als een afschuwelijke aftermarket velg die ik weleens tegenkom. Gelukkig ziet het interieur er dan wel weer zeer goed uit wat mij betreft, en zo te zien helemaal modern met een gigantisch scherm.

iDS

Gebruiker
Inderdaad een serieuze achteruitgang in vergelijking met de DS5, past zeker niet in de traditie van de zuivere lijn van de grote Citroëns. Een doordeweeks ontwerp dat het vooral van veel, soms mooie en originele tierlantijntjes moet hebben. Van 3/4 achter vind ik dan weer wel geslaagd.' En die gele kleur maakt ook veel goed.
Het interieur is dan weer wel een mooie voortzetting van hetgeen met de DS5 en de Chinese DSen 4s, 5ls en 6 is aangezet.Alleen dat klokje?? Het idee is goed, maar het resultaat allesbehalve: wat een lomp en lelijk ding!

RobEU

Gebruiker
Fraaie kar! Weer eens wat anders dan de gevestigde orde. Leuke details zijn er en een heel mooi interieur, zoals PSA dit veel vaker doet.

Ik kan me niet zo storen aan vermeend on-Frans design. Alsof er überhaupt zoiets bestaat of bestaan heeft. Dat dit net zo goed een Duitse of Aziatische auto had kunnen zijn, betekent alleen maar dat die achtergronden ook geen specifiek design kennen.

Wouter82

Moderator

De combinatie van koplampen en grille krijgt de naam 'DS Wings' mee en moet het familiegezicht van DS worden. Het belang van deze auto is groot, want de '7' moet laten zien waar het nog zo jonge merk in de nabije toekomst naar toe wil.

Wat een slap geneuzel van DS. Of ze bedoelen het Europese familiegezicht want in China hebben ze het al een paar jaar:
DS 6: de grille en de 'DS Wings', die debuteerden op de DS 5LS. dragen ook het typische signatuur van het label.

Over die DS 6 gesproken: ik begrijp nu nog minder waarom die auto niet al 3 jaar ook gewoon in Europa geproduceerd en geleverd wordt. De afmetingen zijn nagenoeg identiek en de 7 ziet er nou ook niet heel veel flitsender of moderner uit. In tegendeel zou ik haast zeggen.

m1myt0eblx6i.jpg

m1myt0dbbh6g.jpg

m1myt0dbdh6f.jpg

Overigens hebben de Duitsers al in de 7 gezeten, uiteraard: https://www.autobild.de/artikel/ds-7-crossback-2017-vorstellung-11296299.html
DS-7-Crossback-2017-Vorstellung-1200x800-21eeb91130b24aab.jpg

Lancia Lover

Gebruiker
Ik had eerder het idee dat deze auto het zou moeten opnemen tegen auto's als de Q5. Vind 'm op de foto's nogal fors overkomen namelijk. Het feit dat de DS 4 al een C-segmenter is, en de DS 5 een D-segmenter (tenminste, daar wordt-ie toch meestal ingedeeld), maakt het nogal raar dat de DS 7 dan ook weer in het C-segment valt. Het feit dat er dan ook al een DS 6 bestaat maakt het er voor mij nou niet echt veel logischer op worden.

R W D

Gebruiker
Overduidelijk geïnspireerd op de Q5 (tot de achterklep aan toe die compleet met lichtunits open scharniert), maar in z'n totaliteit wel een stuk leuker vormgegeven dan z'n Duitse opponent.

Toont wel aan hoe inwisselbaar het design van Audi eigenlijk is. Zoals BMW bijvoorbeeld het front met nieren heeft en Mercedes de grill met ster erin of er bovenop doet Audi het met een "grotemuilengrill" die door z'n algemeenheid door steeds meer andere merken wordt toegepast.

P Klieder

Gebruiker
R W D zei:
Overduidelijk geïnspireerd op de Q5 (tot de achterklep aan toe die compleet met lichtunits open scharniert), maar in z'n totaliteit wel een stuk leuker vormgegeven dan z'n Duitse opponent.

Toont wel aan hoe inwisselbaar het design van Audi eigenlijk is. Zoals BMW bijvoorbeeld het front met nieren heeft en Mercedes de grill met ster erin of er bovenop doet Audi het met een "grotemuilengrill" die door z'n algemeenheid door steeds meer andere merken wordt toegepast.

Ah je weet je Audi haat weer aardig de pushen. Dus als anderen de Audi grille kopieren, is het Audi's schuld dat het "inwisselbaar" is? Wat een logica o_Oo_O

R W D

Gebruiker
P. Klieder zei:
Ah je weet je Audi haat weer aardig de pushen. Dus als anderen de Audi grille kopieren, is het Audi's schuld dat het "inwisselbaar" is? Wat een logica o_Oo_O

Rustaaaagh Klieder. Niks 'haat' of 'schuld geven van', gewoon mijn constatering en puur inhoudelijk. Zou jij ook moeten doen. En ja, ik heb zo mijn voorkeuren maar mag dat misschien? Fijne dag verder.

Lancia Lover

Gebruiker
Ach, de SFG kan je dan ook weer een kopie noemen van de grille van de gefacelifte Fiat Barchetta (2003). Autofabrikanten kopiëren elkaar continu. De DS Wings-grille en Audi's nieuwe Q-front (van de gefacelifte Q3) kwamen ook vrijwel tegelijkertijd uit.

iDS

Gebruiker
Wouter82 zei:
De combinatie van koplampen en grille krijgt de naam 'DS Wings' mee en moet het familiegezicht van DS worden. Het belang van deze auto is groot, want de '7' moet laten zien waar het nog zo jonge merk in de nabije toekomst naar toe wil.

Wat een slap geneuzel van DS. Of ze bedoelen het Europese familiegezicht want in China hebben ze het al een paar jaar:
DS 6: de grille en de 'DS Wings', die debuteerden op de DS 5LS. dragen ook het typische signatuur van het label.

Die tekst lijkt me dan ook duidelijk niet van DS afkomstig maar is van Autoweek, gebaseerd op de perstekst (er staat bv. ook in dat de wagen in het voorjaar op de markt komt in NL....2018 welteverstaan)

Wouter82 zei:
Over die DS 6 gesproken: ik begrijp nu nog minder waarom die auto niet al 3 jaar ook gewoon in Europa geproduceerd en geleverd wordt. De afmetingen zijn nagenoeg identiek en de 7 ziet er nou ook niet heel veel flitsender of moderner uit. In tegendeel zou ik haast zeggen.

Daarover heeft zelfs Tavares zijn ongezouten mening al gegeven. Blijkbaar voldoet de DS6 niet aan de technische vereisten om in Europa op de markt te komen. Waar het schoentje wringt? Geen idee maar de stevigheid van de structuur zou er eentje van kunnen zijn.

Durashift

Gebruiker
cirKel zei:
Ik mis nog een plaatje...

6jegpk.jpg

Stop/Start knop voor de klok? Zodat men de tijd even stil kan zetten.. en zich nog eens te bezinnen of DS écht met deze auto de (West-Europese) markt op wil.. :rolleyes:

Ik vind het maar een raar model. En profile is het nog wel te doen.. maar de modellen van Jaquar en Alfa Romeo hebben, vind ik, een veel betere proportie / elegantie / coherent ontwerp.

Ik begrijp ook niks van dat digitale scherm op de middenconsole. De vorm van de luchtroosters is er eentje zoals die al jarenlang binnen de industrie gemonteerd worden. Het scherm lijkt 'op de console' geplakt.. soortgelijk zoals Mercedes bij de A-klasse doet (deed?). Jammer, vind ik.

Nee, dit mag wel in China blijven, wat mij betreft.

Wouter82

Moderator

Dat scherm is een XL-versie van het scherm in de C4 Cactus, terwijl ze zo hard roepen los te staan van Citroën :rolleyes:

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Autosalon van Genève:

ds-al-salone-di-ginevra-2017-868f60d7005e053098c7e1279449d1c7.jpg

ds-al-salone-di-ginevra-2017-a95e829a50c9f76e2409e381b52a9663.jpg

ds-al-salone-di-ginevra-2017-00445d0a701891e7d00860a4fb6bf773.jpg

ds-al-salone-di-ginevra-2017-96520117aadd7ade285855520921820b.jpg

ds-al-salone-di-ginevra-2017-ec3549965e72be91c5c0ad103811a465.jpg

ds-al-salone-di-ginevra-2017-7f5dc64007e79c9a37912989453f7b2c.jpg

autosalon-geneve-2017-ds-7-crossback-287181-800.jpg

DS stand: https://www.omniauto.it/salone/ginevra2017/stand/1589/ds
Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/maart/42542-ds-7-crossback-het-draait-om-de-details

iDS

Gebruiker
R W D zei:

Het resultaat mag dan wel enigszins gelijkend zijn, als je de ontwerpschetsen bekijkt, staat daar een wagen die duidelijk verschillend is van de Q5.
Het interieur vind ik ook veel boeiender dan de Audi, over het uiterlijk, ben ik er nog niet over uit. De DS5 en DS6 toonden nochtans de weg...

Elco

Gebruiker
Voor mij het hoogtepunt van de beurs, en dat terwijl ik niet zoveel met SUV's heb. Die neus... blijft discutabel en oogt inderdaad best wel "geïnspireerd op". De details maken al snel duidelijk dat het hier gaat om iets heel eigens, en dan dat interieur. De meest luxe uitvoering die ze lieten zien is vanbinnen echt verbluffend mooi., ik had niet verwacht dat de Fransen op zo'n eigen manier zoveel kwaliteit konden neerzetten. Alles voelt goed en ziet er goed uit. Helaas stond het 12 inch scherm in een demo-modus, de interface zag er in ieder geval goed uit. Hopelijk functioneert het in de praktijk goed en snel, dat kan ze nog maken of breken.

Haze

Gebruiker
Hij heeft heel veel van een Audi weg inderdaad. Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant kan ik hem wel waarderen. Dat scherm en dat klokje hebben ze de plank persoonlijk volledig misgeslagen.
Vind het overigens wel leuk dat de SUVs als paddestoelen uit de grond lijken te schieten. Zien we eens wat anders dan de eeuwige kleine hatchbacks en stations. De Ateca doet het ook goed en de Kodiaq lijkt ook erg veel animo voor te zijn. Lijkt me interessant om de DS7 op de weg te spotten.

Cd6lop

Gebruiker
Van tijd tot tijd gaat Autobild 'los' op eigen moderne interpretaties van klassiekers, waaronder uiteraard ook de fameuze DS. Jammer dat Citroen voor het DS label niet met een dergelijk model is gekomen, dit had DS meteen echt op de kaart gezet dan de halfslachtige pogingen sofar, want het DS label is geen succes. De DS7 is geen lelijke wagen maar een moderne DS zou echt (m.i.) een succes kunnen zijn.

Retrocars-Autos-die-uns-fehlen-1200x800-c6a37854b857b311.jpg

Retrocars-Autos-die-uns-fehlen-1200x800-f68335027be58075.jpg

iDS

Gebruiker
Die voorzijde: wat een gedrocht! Als ik dit zie, prijs ik me enkel gelukkig dat Citroën nooit op de retrogolf heeft meegesurft.

Cd6lop

Gebruiker
Zo zie je maar smaken verschillen, ik vind het een plaatje, maar wat mij betreft alles beter dan wat ze nu met het DS-label presteren, geen lelijke wagen de DS7 (zeker het interieur ziet er goed uit) maar niets met Citroen te maken (of Frans design), gemiste kans m.i. . Ik kan mij niet voorstellen dat de DS7 een succes wordt, de tijd zal het leren.

RobEU

Gebruiker
iDS zei:
Die voorzijde: wat een gedrocht! Als ik dit zie, prijs ik me enkel gelukkig dat Citroën nooit op de retrogolf heeft meegesurft.

Euhm... C6, C3 I, Pluriel...

Verder eens, ik vind het ook geen porem. Hij heeft best een paar fraaie details, maar als geheel gaat het nergens over. Dit zou veel mooier kunnen.

Cd6lop

Gebruiker
DS7 is halfslachtige wanhoopsdaad van PSA, verkopen DS line-up zijn dramatisch. Waarom verwijzen met de naam DS naar een roemrijk verleden en dan nietszeggende 13 in 12 ontwerpen maken zoals deze DS7? De DS5 was een aardige poging maar met de keiharde vering volstrekt afgeserveerd door de Citofielen, en terecht. DS4 een misbaksel en de DS3 niet overtuigend maar het enige model met redelijke verkopen maar nu ook 100% gedateerd. Of je een retrostyling van de DS mooi vind of niet, een moderne interpretatie van de DS had meer kans gemaakt en in ieder geval recht gedaan aan het DS label.

der Magistrat

Gebruiker
Ik vind een langetermijnplan als 'DS' niet echt een wanhoopsdaad. Er is al vanaf het begin gezegd dat DS vermoedelijk pas na een jaar of tien echt wat kan voorstellen en ik heb het idee dat PSA er goed mee bezig is dat te verwezenlijken. Wel heb ik grote vraagtekens bij wat ze in vredesnaam in China aan het aanklooien zijn, maar voor Europa lijkt me de visie wel te kloppen en haalbaar te zijn.
Nee, de DS 4S lijkt me zo'n beetje de meest verkeerde keuze mogelijk geweest en de verkoopcijfers lijken dat te bevestigen:
396 DS 4S 1,739 new
1739 stuks over heel 2016 (let wel: dit was tevens het introductiejaar). Schrale troost, dat is meer dan de DS 5...

RobEU

Gebruiker
Ik betwijfel het ten zeerste. De markt voor erg dure (dit gaat namelijk met gemak over de halve ton heen) Fransozen is niet zo heel groot. In het begin zullen er een paar verkocht worden, maar daarna kakt het compleet in. De markt is er gewoon niet (meer) naar.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
der Magistrat zei:
Wel heb ik grote vraagtekens bij wat ze in vredesnaam in China aan het aanklooien zijn (...)

Dat geldt voor heel PSA, zowel Peugeot, DS als Citroën hadden een dramatische start van het jaar. Hoe kan een fabrikant dat ooit zo'n stevige positie had op de Chinese markt, zo in de marge gedrukt zijn. Ik snap er niets van wat PSA daar aan het doen is, we hebben de afgelopen jaren de ene na de andere sedan zien verschijnen, auto's die vooral elkaar in een stagnerende sedanmarkt in de weg lijken te zitten. En anders ontwikkel je speciaal voor een land waar C-segment hatchbacks nauwelijks populariteit genieten een C-segment hatchback, speciaal voor China.

De DS 7 is dan wel precies de auto die DS nodig heeft op de Chinese markt. C-segment SUV, niet te extreem, premium en lekker veel glimmers die naar kitsch neigen.

der Magistrat

Gebruiker
D-C zei:
der Magistrat zei:
Wel heb ik grote vraagtekens bij wat ze in vredesnaam in China aan het aanklooien zijn (...)

Dat geldt voor heel PSA, zowel Peugeot, DS als Citroën hadden een dramatische start van het jaar. Hoe kan een fabrikant dat ooit zo'n stevige positie had op de Chinese markt, zo in de marge gedrukt zijn. Ik snap er niets van wat PSA daar aan het doen is, we hebben de afgelopen jaren de ene na de andere sedan zien verschijnen, auto's die vooral elkaar in een stagnerende sedanmarkt in de weg lijken te zitten. En anders ontwikkel je speciaal voor een land waar C-segment hatchbacks nauwelijks populariteit genieten een C-segment hatchback, speciaal voor China.

De DS 7 is dan wel precies de auto die DS nodig heeft op de Chinese markt. C-segment SUV, niet te extreem, premium en lekker veel glimmers die naar kitsch neigen.

Daar komt nog bij dat de verkopen van de nieuwe SUV, de DS 6 met maar liefst 34% gedaald zijn, in het eerste volle jaar van levering. Gelukkig lijkt de C3-XR het nog wel redelijk te doen (+10%, >73.000 verkocht). Hopelijk kan de 4008 (Europa's 3008) het tij mede een beetje keren.

Wouter82

Moderator

der Magistrat zei:
D-C zei:
der Magistrat zei:

Daar komt nog bij dat de verkopen van de nieuwe SUV, de DS 6 met maar liefst 34% gedaald zijn, in het eerste volle jaar van levering.

Dus waarom zou de DS7 het tij dan kunnen keren, want die is toch wezenlijk nauwelijks anders dan de DS6? Ofwel, waarom heeft Europa niet ook al drie jaar de DS6 en waarom zou de DS7 in China succesvoller worden dan de DS6? :confused:

der Magistrat

Gebruiker
Wouter82 zei:
der Magistrat zei:
D-C zei:
der Magistrat zei:

Daar komt nog bij dat de verkopen van de nieuwe SUV, de DS 6 met maar liefst 34% gedaald zijn, in het eerste volle jaar van levering.

Dus waarom zou de DS7 het tij dan kunnen keren, want die is toch wezenlijk nauwelijks anders dan de DS6? Ofwel, waarom heeft Europa niet ook al drie jaar de DS6 en waarom zou de DS7 in China succesvoller worden dan de DS6? :confused:

Goede vragen. De DS 7 staat op een nieuwer platform, maar eigenlijk denk ik dat er behalve enkele liefhebbers, autojournalisten en kritische kopers weinig potentiële kopers daar echt belang aan hechten.
We gaat het dit jaar zien, denk ik. Jaguar lijkt succes te boeken met hun eerste SUV, maar voor Maserati, Alfa Romeo en DS lijkt me dat helemaal geen gegeven. De concurrentie is behoorlijk groot en dat kan de studies naar de grote groei van dit segment (*) sterk beïnvloeden.

*Ik generaliseer even door alle 'nieuwe' SUV's op een op te gooien. De onderlinge groottes van de auto's verschillen, maar overeenkomstig is dat het een nieuw segment is voor deze merken, wat een nieuwe marketingaanpak vergt. M.n. DS lijkt het me nog heel lastig krijgen om binnen de leaseportfolio's terecht te komen.

Elco

Gebruiker
der Magistrat zei:
Goede vragen. De DS 7 staat op een nieuwer platform, maar eigenlijk denk ik dat er behalve enkele liefhebbers, autojournalisten en kritische kopers weinig potentiële kopers daar echt belang aan hechten.

Op papier lijkt het allemaal niet zo gunstig inderdaad, dé opgave voor DS is goede marketing. Ze moeten de potentiële koper nieuwsgierig de showroom in krijgen, want wanneer die er eenmaal in zit tekent hij. Als dat grote scherm zo mooi werkt als het eruit ziet, natuurlijk.

iDS

Gebruiker
RobEU zei:
iDS zei:

Euhm... C6, C3 I, Pluriel...

Verder eens, ik vind het ook geen porem. Hij heeft best een paar fraaie details, maar als geheel gaat het nergens over. Dit zou veel mooier kunnen.

Er is een essentieel verschil tussen het inspireren op een -mooie- raamlijn en een gemoderniseerde versie brengen van een oud ontwerp, incl. dashboard.
In het eerste geval zou bijna elke BMW met Hofmeisterknik of een Mercedes met verchroomde gril en opstaande ster een retromodel zijn.

iDS

Gebruiker
ab123cd zei:
DS7 is halfslachtige wanhoopsdaad van PSA, verkopen DS line-up zijn dramatisch. ... en de DS3 niet overtuigend maar het enige model met redelijke verkopen maar nu ook 100% gedateerd.

De DS3 niet overtuigend? De reviews van de pers vertellen wat anders, incl. wat de sportversies betreft.
Wat DS tot nu toe pijn heeft gedaan, is de weinig overtuigende start door bestaande modellen te herbadgen. De DS5 had daarnaast blijkbaar ook een ongelukkige keuze qua vering en er zijn geen overtuigende benzineversies beschikbaar. PSA heeft te eenzijdig op diesels ingezet (volgens mij ook een van de redenen waarom de C5 niet is kunnen doorbreken in Duitsland).

De DS7 tapt toch wel uit een ander vaatje met motoren tot 300 pk (ik zit er niet op te wachten, maar blijkbaar staat het goed van met 300 en niet met 200 pk in de file te staan...), het EMP2 onderstel, daarnaast een gestuurde vering/demping, plugin hybride: toch een overtuigend technisch arsenaal.
Misschien niet voor de Duitse consument maar in Frankrijk heeft DS zeker nog veel krediet: de gemiddelde Franse zakenman is indertijd immers op Duits overgestapt omdat PSA en Renault op motorisch vlak achterbleven op het Duitse geweld, de roestduivel einde jaren '70 nog woekerde en een decennium later het elektronicaspook huishield. Zaken die nu allemaal onder controle zijn (al zijn er op dit forum nog wijsneuzen die dat niet willen geloven...).
Een geloofwaardig alternatief voor de buitenlandse luxewagens mét de Franse verfijning in het interieur: ik vermoed dat ze daar alleszins in Zuidelijk Europa een stevige uitvalsbasis mee kunnen opbouwen.

Wouter82

Moderator

Elco zei:
Op papier lijkt het allemaal niet zo gunstig inderdaad, dé opgave voor DS is goede marketing. Ze moeten de potentiële koper nieuwsgierig de showroom in krijgen, want wanneer die er eenmaal in zit tekent hij.
&
iDS zei:
De DS3 niet overtuigend? De reviews van de pers vertellen wat anders, incl. wat de sportversies betreft.
Wat DS tot nu toe pijn heeft gedaan, is de weinig overtuigende start door bestaande modellen te herbadgen.

Een keertje met iets nieuws komen zal ook geen kwaad kunnen. De DS3 is met zijn zevende jaar bezig, veel leaserijders maar waarschijnlijk ook particuliere eigenaren zullen onderhand wel een keer een nieuwe auto willen, maar DS biedt nog steeds hetzelfde. Waarom zou je dan bij DS blijven?

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De kersverse Franse president Emmanuel Macron in de DS7 Crossback:

zzz.jpg

6947829_macron-ds_1000x625.jpg

Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t6452p675-2018-ds-automobiles-ds-7-crossback-x74

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Deze zijn het wel/niet geworden:

44.jpg

48.jpg

49.jpg

47.jpg

46.jpg

45.jpg

Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t6452p825-2018-ds-automobiles-ds-7-crossback-x74

Wulp

Gebruiker
Op de DS site kan je alleen nog de DS 7 Crossback La Première configureren.. in wit, grijs of zwart, 6 opties, 1 interieurkleur en geen andere keus in wielen..

01@2x.jpg

02@2x.jpg

04@2x.jpg

Op de Franse site alle uitvoeringen en mogelijkheden

V3DImage.ashx

V3DImage.ashx

V3DImage.ashx

En lekker aangekleed
V3DImage.ashx

V3DImage.ashx

V3DImage.ashx

V3DImage.ashx

Vreemd genoeg zie ik alleen maar zwarte interieurs

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Alle prijzen: https://www.autoweek.nl/nieuws/alle-prijzen-van-de-ds-7-crossback/

1.6 PureTech 180 (Automaat) Be Chic 45.690
1.6 PureTech 180 (Automaat) Business 45.990
1.6 PureTech 180 (Automaat) Performance Line 46.890
1.6 PureTech 180 (Automaat) Executive 48.990
1.6 PureTech 180 (Automaat) So Chic 49.990
1.6 PureTech 225 (Automaat) Performance Line 51.890
1.6 PureTech 225 (Automaat) So Chic 54.990
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Drive Efficiency Chic 43.190
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Drive Efficiency Be Chic 44.690
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Business 44.990
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Drive Efficiency Business 46.090
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Executive 46.690
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Drive Efficiency So Chic 47.690
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Be Chic 44.690
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Performance Line 45.890
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) So Chic 47.690
1.5 BlueHDi 130 (Handgeschakeld) Drive Efficiency Executive 47.790
2.0 BlueHDi 180 (Automaat) Be Chic 54.490
2.0 BlueHDi 180 (Automaat) Business 54.790
2.0 BlueHDi 180 (Automaat) Performance Line 55.690
2.0 BlueHDi 180 (Automaat) Executive 56.490
2.0 BlueHDi 180 (Automaat) So Chic 57.490

Wulp

Gebruiker
DS7-CROSSBACK-09.jpg

DS7-CROSSBACK-10.jpg

DS7-CROSSBACK-18.jpg

DS7-CROSSBACK-20.jpg

DS7-CROSSBACK-46.jpg

DS7-CROSSBACK-42.jpg

DS7-CROSSBACK-45.jpg

DS7-CROSSBACK-22.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2018/02/ds7-crossback-arrives-uk-ready-steal-show-50-pics/

Ik ben echt heel nieuwsgierig hoe dit model het gaat doen. Op zich wel een fraai ding (al vind ik de neus nogal druk) maar afgezien wat leuke lampen vind ik het niet echt een eigen smoel hebben. Interieur is vanouds fraai maar ergonomisch een drama

iDS

Gebruiker
Bird Nerd zei:
Ik ben echt heel nieuwsgierig hoe dit model het gaat doen. Op zich wel een fraai ding (al vind ik de neus nogal druk) maar afgezien wat leuke lampen vind ik het niet echt een eigen smoel hebben. Interieur is vanouds fraai maar ergonomisch een drama

Heb hem ondertussen een aantal keer zien rijden (in Frankrijk is de verkoop precies goed op gang gekomen): in realiteit geen gelijkenis met de Q5, behalve het front misschien. Die verticale LEDs heeft hijn nodig om zich te onderscheiden maar vind ik niet geslaagd. De achterzijde daarentegen is een echt juweeltje.

De opmerking over de ergonomie is typisch en zie ik totaal niet: net als in een BMW of Mercedes een stuur met knopjes op en hendel links en rechts, instrumenten recht voor en een centraal touch screen met een rij knopjes eronder. De Duitsers zijn steevast ergonomische wonders en deze Fransman blijkbaar een drama: begrijpe wie kan!

der Magistrat

Gebruiker
De ergonomie heeft PSA over het algemeen wel goed onder controle tegenwoordig, dat lijkt me bij deze DS 7 ook wel prima voor elkaar. Ik heb inmiddels enkel de reclameborden nog maar gezien voor de auto, de auto zelf nog niet. Ik ben ook wel heel benieuwd, het is wel een dappere stap in elk geval. Jammer dat bijv. de DS 3 hieronder te lijden heeft...de modellenfilosofie heeft opvallend veel gelijkenissen met die van FCA.

Wulp

Gebruiker
Nou misschien heb ik wel wat overdreven. Heb zojuist de video gezien van autogefuhl https://youtu.be/_H-Av7faVd0?t=9m17s en valt op zich wel mee. Wat 'verborgen' knopjes links van het stuur (rare positie voor spiegelbediening als je het mij vraagt) en onnodig in grote scherm prutsen als je climate control wilt aanpassen.

Ik ben sowieso tegen die nieuwe systemen waar je eerst naar een menu moet op het scherm waar je iets simpels moet wijzigen als je climate control. BMW houdt gelukkig vast aan gewoon een fatsoenlijk bedieningspaneel

Rembrandt

Gebruiker
Op de foto’s ziet het er best mooi uit, maar in “real life” (hij stond in meerdere kleuren in Brussel) is hij mij “te”.
Dat (wegklapbare) klokje bijvoorbeeld. Echt gewoon te kitsch.
Details te overdreven. Scherm te groot en niet mooi geintegreerd. Knoppenrijen die ik in de DS5 nog prachtig vond, zijn in deze auto “te”.
(In de DS5 tegen het plafond, hier in de middentunnel).

Dus nee, mijn smaak is het niet.

Bovenaan