Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

DS 7 Crossback

Pur sang

133
DS 7 Crossback
DS 7 CrossbackDS 7 CrossbackDS 7 CrossbackDS 7 CrossbackDS 7 CrossbackDS 7 CrossbackDS 7 CrossbackDS 7 CrossbackDS 7 Crossback
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
13 januari 2018 om 09:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Autoweek 51/52 2017
Autoweek 51/52 2017

Je leest het in Autoweek 51/52 2017

Citroën, of beter gezegd PSA, heeft ruim twee jaar geleden een nieuw merk in het leven geroepen. DS, vernoemd naar de legendarische Citroën uit 1955, moet zich gaan meten met merken als Audi en BMW. Is de DS 7 Crossback opgewassen tegen dergelijk geweld?

Als apart premiummerk van de PSA-groep kennen we DS inmiddels ruim twee jaar, maar voor hun drie modellen geldt dat ze ter wereld kwamen met de 'double chevron' van Citroën op de neus; bij de facelift werden ze aangeduid als DS. Ditmaal is dat anders: de DS 7 Crossback is vanaf het begin een DS pur sang. De naam laat weinig aan de verbeelding over wat betreft de ambities van DS met deze auto: het is een cross-over in het druk bevochten C-segment en hij staat dan ook op het EMP2-platform, net als de Peugeot 3008. De 7 Crossback is een creatie van de Nederlandse ontwerper Ivo Groen, die bij DS de lakens en tekenpotloden uitdeelt. Tijdens de lunch delen we het tafellaken met hem en vertelt hij ons dat de DS 7 Crossback pas het begin is van een reeks nieuwe modellen: "We zetten in op een zesmodellen-strategie; elk jaar een nieuwe DS, verdeeld over het B-, C- en D-segment."


CONCEPT-CARS

Op het eerste gezicht lijkt de DS 7 Crossback een tamelijk gewone cross-over, maar zodra je hem beter bekijkt, vallen de vele designelementen op die je normaal alleen op concept-cars ziet. Neem die achterlichten, die een mozaïek van bloedrode diamanten lijken te zijn. Op het studiemodel E-Tense, dat in de lobby van het hotel staat te glanzen, verwacht je zoiets, maar dat ze worden overgenomen op de productieauto … Ivo Groen corrigeert: "Niet overgenomen. We hebben deze twee auto's tegelijkertijd, letterlijk naast elkaar, ontwikkeld. En als je de DS 7 Crossback een gewaagd ontwerp vindt, maak dan je borst maar nat. De volgende modellen worden nóg frappanter. Dit is een cross-over en dan zit je aan een bepaald silhouet vast. Daarom hebben we het onderscheid moeten maken door middel van die details." Hoewel deze auto een richtlijn is voor wat we van de komende DS'en mogen verwachten, zal DS het matroesjka-effect van Audi vermijden, vertelt Groen. Bij Audi lijkt elk model een vergrote of verkleinde versie van het model eronder of -boven. Over Audi gesproken, het is één van de grote voorbeelden voor DS. Dertig jaar geleden een doodgewoon Duits merk, nu één van de toonaangevende premiummerken. DS wil die status echter veel eerder bereiken, dus moeten ze met serieus geschut komen. Hoe zwaar dat is, zie je meteen nadat je bent ingestapt. Aan het interieur had DS een extra zware dobber: binnen de PSA-groep hebben ze immers al de Peugeot 3008 als C-segment cross-over en daarvoor moet de DS 7 Crossback het meer luxueuze alternatief zijn. Probleem: de 3008 heeft al één van de mooiste, zo niet hét mooiste interieur van zijn klasse. Bied daar maar eens overheen.


ZINLOOS

Toch is dat gelukt. Net als bij die gekke achterlichten heeft DS hier alle conventies overboord gezet. De rood pulserende startknop staat centraal op het dashboard en zodra je die aanraakt, gaat alles om je heen leven. Net boven de knop draait een klokje omhoog. Totaal zinloos, maar heel erg leuk. De knoppen voor onder meer de raambediening zijn van aluminium en hebben een structuur die uit de horlogewereld komt. Ze zijn bijzonder vormgegeven met de steeds terugkerende DS-driehoeksvormen. Diezelfde vormen lichten in het donker op in de hoogglans portierpanelen. Onder het brede scherm zit een rij fysieke knoppen met in het midden een wieltje voor het volume van de muziek. Alles is gek, alles is anders. Dat maakt dit interieur geweldig om te zien, maar het betekent ook dat de bediening vaak nogal onlogisch is en gewenning vergt. De Chinese markt is een van de belangrijkste redenen dat DS überhaupt in het leven is geroepen en daarom is ook de DS 7 Crossback ontworpen met de Chinese koper in het achterhoofd. En die let vooral op de ruimte achterin. "Als we niet aan China hadden moeten denken, was de auto wat korter geworden", erkent Groen. Het resultaat mag er in elk geval zijn: de DS 7 Crossback is erg ruim achterin. En dat niet alleen, hij is daar ook erg luxe. Zo heeft de gereden versie eigen klimaatregeling met display, dubbele usb en zelfs elektrisch verstelbare rugleuningen.

REISAUTO

We rijden met de sterkste dieselmotor, de BlueHDi met 180 pk en die is standaard gecombineerd met een achttraps automaat. Het is een prettige combinatie met ruim voldoende kracht en souplesse. De EAT8 werd vorig jaar geïntroduceerd in de Peugeot 308 en is nu in een groot deel van het DS 7-gamma terug te vinden. Hij schakelt niet zo razendsnel en verfijnd als de meeste concurrenten met dubbele koppeling, maar beslist beter dan de gebruikelijke bak met koppelomvormer. Het onderstel van de DS 7 is vooral afgesteld op comfort. Het maakt de auto voor liefhebbers misschien wat afstandelijk en gevoelloos, maar het is daardoor wel een heerlijke reisauto. In plotselinge bochten komt hij wat onderstuurd uit de verf, iets wat je dankzij het breed beschikbare koppel snel hebt gecorrigeerd met wat extra gas. Ondanks het vrij zachte karakter helt de carrosserie maar weinig over.

De besturing is afstandelijk, maar niettemin precies genoeg. Door de systemen in Sport te zetten, krijg je wat meer weerstand. DS zet hoog in met veiligheidssystemen. Vermoeidheidsherkenning, rijbaanhulp, cruisecontrol, botspreventie en verkeersbordherkenning zijn standaard in de eenvoudigste uitvoering. Zaken als DS Connected Pilot (actieve rijbaanhulp en adaptieve cruisecontrol), 360 gradencamera en nachtzichtcamera staan op de optielijst.

Naast deze 2,0-liter diesel met 180 pk en 400 Nm komt er ook een 1.5 met 130 pk en 300 Nm, die zes handgeschakelde verzetten heeft. Benzineliefhebbers kunnen kiezen voor een PureTech 1.6 met 180 of 225 pk, beide standaard met de achttraps automaat. Alle uitvoeringen zijn voorwielaangedreven. In 2019 komt er een plug-in hybride met een gecombineerd vermogen van 300 pk en dat wordt een 4x4, omdat hij naast de benzinemotor twee elektromotoren heeft, waarvan er één de achteras aandrijft.

Dan de uitvoeringen: dat begint met de Chic, die standaard analoge klokken, 17-inch lichtmetalen wielen, leddagrijverlichting, automatische airconditioning met twee zones, Bluetooth en Mirrorlink heeft. De Be Chic voegt daar onder meer digitale klokken, parkeersensoren achter, ledkoplampen, een regensensor en elektrisch inklapbare buitenspiegels aan toe. De Performance Line is een Be Chic met als extra's zaken als aluminium pedalen, 19-inch lichtmetalen wielen, alcantara en kunstleer. De So Chic is eveneens gebaseerd op de Be Chic, maar heeft daarbij een uitgebreid veiligheidspakket, parkeersensoren vóór en aluminium dakrails. De DS 7 Crossback komt begin volgend jaar naar ons land.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de DS 7
DS

Uitgelicht aanbod

    DS 9 E-Tense RIVOLI+

    DS 9 E-Tense RIVOLI+

    • 2021
    • 8.700 km

    € 59.940

    DS 9 E-Tense Performance Line+ 225pk | Alcantara

    DS 9 E-Tense Performance Line+ 225pk | Alcantara

    • 2021
    • 14.356 km

    € 56.940

    DS 4 1.6 BlueHDi Business | Premium audio | Keyless go | Xenon koplampen | Dodehoekdetectie

    DS 4 1.6 BlueHDi Business | Premium audio | Keyless go | Xenon koplampen | Dodehoekdetectie

    • 2017
    • 84.796 km

    € 16.445

Meer DS occasions

Lezersreacties (133) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • DS specificaties
  • DS occasions
  • DS video's
Advies en informatie
  • DS tests
  • DS gebruikersreviews
  • DS index
PREMIUM
DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo XC60

DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo XC60

Natuurlijk is een middelgrote Duitse SUV heel fijn, maar je leeft maar één keer. Dus waarom...

Lees meer
DS 7 Crossback - Rij-impressie

DS 7 Crossback - Rij-impressie

170

Ruim twee jaar geleden werd het nieuwe merk DS gelanceerd. Tot nu toe bestond het gamma uit...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ook DS 7 Crossback als E-Tense 4x4

    Ook DS 7 Crossback als E-Tense 4x4

    49
    • 24 september 2018
  • Nieuws
    Prijslijst DS 7 Crossback uitgebreid

    Prijslijst DS 7 Crossback uitgebreid

    101
    • 5 september 2018
  • Autotest
    DS 7 Crossback BlueHDi 180 SoChic (2018)

    DS 7 Crossback BlueHDi 180 SoChic (2018)

    90
    • 9 augustus 2018
  • Nieuws
    Back to Basics: DS 7 Crossback

    Back to Basics: DS 7 Crossback

    284
    • 28 april 2018
  • PREMIUM
    DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo XC60

    DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo...

    • 27 maart 2018
  • PREMIUM
    DS 7 Crossback

    DS 7 Crossback

    • 19 december 2017
  • DS 7 Crossback - Rij-impressie

    DS 7 Crossback - Rij-impressie

    170
    • 11 december 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vernieuwde DS 7 Crossback op pad

    Vernieuwde DS 7 Crossback op pad

    125
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de DS 3 Crossback E-Tense in de praktijk

    Zo ver komt de DS 3 Crossback E-Tense in...

    183
    • 22 mei 2022
  • PREMIUM
    DS 3 Crossback E-Tense vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    DS 3 Crossback E-Tense vs. Opel Mokka-e...

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest Euro NCAP

    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest...

    191
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische topmodellen Opel en DS uit Italië

    Elektrische topmodellen Opel en DS uit...

    25
    • 28 maart 2022
  • PREMIUM
    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    • 15 maart 2022
  • Test: DS 9 E-Tense 4x4 360

    Test: DS 9 E-Tense 4x4 360

    93
    • 24 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden