Daihatsu Cuore RTi-12V (2001)

Stadsjochie

Daihatsu Cuore RTi-12V
De Daihatsu Cuore is onlangs een beetje gefacelift en voorzien van een nieuwe motor. Genoeg reden om hem weer eens stevig aan de tand te voelen. We onderzoeken daarbij meteen hoe fijn klein tegenwoordig is.

Wanneer je in de Grote Stad woont, weet je de voordelen van zo"n kleine auto maar al te goed te waarderen. Een snelle boodschap in het centrum, naar de sportschool of op bezoek bij een familielid die ook in een "parkeergebied" woont. Vaak is er voor auto"s als een Daihatsu Cuore nog een gaatje of een hoekje waar je met een groter model niet meer in past. Onze testauto meet dan ook nog geen 3,50 m en heeft met een breedte van anderhalve meter eveneens de ruimte in nauwe vakken van stadse parkeergarages.
Uiteraard wil je met een mini wel meer dan alleen gemakkelijk parkeren. Dat laatste zou trouwens wel beter kunnen, want stuurbekrachtiging ontbreekt en als het centimeterwerk wordt, blijft enige ellebogenstoom noodzakelijk. Stuurbekrachtiging is als optie te bestellen (f 1.195/e 542).
Kleine auto"s zijn allang het stadium ontgroeid dat ze enkel als alternatief voor fiets of openbaar vervoer dienden. Vooral qua uitrusting, afwerking en veelzijdigheid zijn ze ten opzichte van een jaar of tien geleden een stuk volwassener geworden. Ze worden door de fabrikanten beslist niet als het ondergeschoven kind beschouwd, want ook aan de kleinste modellen wordt regelmatig "gesleuteld". Zo is de Cuore in 2001 gefacelift, zij het minimaal. De plastisch chirurgen zorgden voor een nieuwe grille, andere achterlichten en andere bekleding. Het belangrijkste nieuws zit echter onder de kap: de Cuore kreeg een compleet nieuwe driecilinder met twaalf kleppen en variabele kleptiming.
Rijden met deze mini levert geen probleem op, tenminste als je eisen op het gebied van comfort niet te hoog liggen. De Cuore heeft met zijn nieuwe motor 58 pk. Daarmee kun je op de snelweg uitstekend meekomen en je kunt ook met een gerust hart langdurig gas op de plank houden. Dat resulteert in een top van 137 echte kilometers per uur; voldoende om met het jachtige zakenverkeer mee te komen, terwijl je in het weekend zowat iedereen voorbij rijdt. Maar om nu te zeggen dat we dagelijks zo"n honderd of meer woon-werk-kilometers in deze mini willen afleggen... Motorisch gezien geen probleem dus, maar bij die afstanden gaat het comfort toch tellen en dat spitst zich bij het kruisen op de snelweg vooral toe op interieurgeluid. Binnenin de Cuore is het geluidsniveau bij 120 km/h bijna 73 dB. Verder is de zit niet ideaal voor langere afstanden. De stoelen zijn dun, de zittingen te plat.
Het interieur is tot in de puntjes verzorgd. Het dashboard is compleet en volwassen, maar de gebruikte materialen zijn niet eigentijds: hard plastic, een conservatief stofje en knopjes voor de elektrische raambediening die we kennen van "toen".

Ook op de snelweg

Om nog terug te komen op het rijden zelf: qua vermogen is deze benjamin zeker in staat om zich op de grote weg te handhaven. Sprinten van 0-100 km/h is met 14,1 seconden best goed: als het stoplicht op groen springt, laat je onoplettende buren toch gemakkelijk achter je. Toch gaat het meer om de soepelheid van de motor- en bakcombinatie. De inhaalproef van 50-80 km/h in "3" gaat in 7 seconden en dat is best te doen. Anders wordt het op de tweebaansweg bij de tussensprint van 80-120 km/h in "4". Dit duurt 18,5 s en da"s best lang. Inhalen in vijf is iets om uit je hoofd te laten! Oké, we kopen deze auto ook niet om stoplichtsprintjes te doen en om te proberen in recordtijd bij oma in Lutjebroek te komen. De Cuore rijdt prima en als je levendig schakelt, kom je vlot vooruit. Dat schakelen kan overigens beter. De Cuore is wat onderstuurd in bochten en heeft een besturing die minder snel in de normale stand terugkomt. Als je uit een bocht komt, moet je weer terugdraaien om rechtuit te gaan. Een korte auto is van zichzelf nogal springerig en als je hem dan ook nog een beetje sportief afgestelde vering geeft, verwerkt hij ribbels en kuilen niet zo gladjes. Denkt u nu niet dat we alleen maar fitten, want we hebben de Cuore best lekker van katoen gegeven. Stoppen is met zo"n rond 700 kg licht wagentje geen probleem. Het rempedaal is over de hele linie goed stevig. ABS is als optie leverbaar.
In deze kleine klasse mag je qua uitrusting geen hoge verwachtingen hebben. De Cuore heeft standaard twee airbags, maar geen hoofdsteunen achter, al zeggen ze dat er geïntegreerde zitten. Verder is er standaard centrale portiervergrendeling en elektrische raam/spiegelbediening en getint glas. Ondanks deze uitrusting is de Cuore een relatief dure aanbieding in deze klasse. Maar wel een goede.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Cuore RTi-12V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.749

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 989 cc
Maximaal vermogen 43 kW / 58 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 88 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.410 mm / 1.475 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.345 mm
Massa leeg 695 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 250 kg
Banden155/65SR13Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,1 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 18,5 s / 27,0 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 124 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.