Daihatsu Charade 1.3i TR (1994)
Een maatje groter
In zijn positie tussen de dwergachtige Cuore en de compacte middenklasser Applause is de Daihatsu Charade een opmerkelijk stukje omhoog geschoven. Het '94-model is bijna 15 centimeter langer dan zijn voorganger, tevens breder en hoger en weegt wat kilo's meer. Dat heeft geleid tot een auto die zich duidelijk anders presenteert dan voorheen: van buiten wat meer 'body' en vooral inwendig vriendelijker voor zijn inzittenden. Zelfs voor de bagage is in de nieuwe Charade meer plaats: met een volume van 290 liter is de kofferbak nu bijna twee keer zo groot als de iele pakjesbergplaats van het vorige model.
Met uitzondering van de 1600 cc GTI zijn alle Charade-modellen nu uitgerust met de 1,3 liter zestienkleps viercilinder, die al eerder in de duurste modellen figureerde.
Voor de nieuwe Charade-editie heeft die motor een paar pk's moeten inleveren ten gunste van wat meer trekkracht in de lagere toerenregionen, maar eerlijk gezegd hebben we daar weinig van kunnen merken. Want het maximum koppel is met 105 Nm onveranderd gebleven en het wordt nog steeds geleverd bij het hoge toerental van 5000 tpm. Wie van veel schakelen en pittig optrekken houdt, zal dat weten te waarderen, want als de zestienklepper flink toeren mag maken, loopt hij als een zonnetje en trekt hij als een lier.
Bij het accelereren door de versnellingen van 0-100 km/h zette de Charade dan ook een knappe 11 seconden op de chronometer en dat is voor een auto in deze klasse echt niet verkeerd. Maar bij de standaard-inhaalproef in '4' of '5' op de snelweg kon Daihatsu's nieuweling veel minder overtuigen. De vrij lange overbrenging in de twee hoogste versnellingen gaat bij ons snelwegtempo samen met relatief bescheiden toerentallen en in die situatie wil de EFI-motor er nog niet echt lekker vandoor. Het resultaat is dan ook nogal teleurstellend: in '5' duurt het doortrekken van 80 naar 120 km/h dik 22 seconden en ook in '4' is een tijd van ruim 15 seconden niet opzienbarend. Even terug naar '3' levert zoals verwacht een veel beter resultaat, maar in de dagelijkse rijpraktijk zien we weinigen tot zo'n drastische maatregel overgaan.
Voor het verbruik van de Charade is die hoge overbrenging op de snelweg overigens best plezierig, want ondanks een vrij straf tempo kwam het testverbruik van 1:13,6 dicht in de buurt van het ideale, in de praktijk meestal onhaalbare EG-gemiddelde van 1:15. Een tweede voordeel van wat lagere bedrijfstoerentallen komt vooral bij kleinere auto's tot uiting in een wat minder doordringend motorgeluid. Tot op zekere hoogte geldt dat ook voor de Charade, want een waarde van 68 dB bij 100 km/h in de hoogste versnelling is zonder meer keurig. Maar bij 20 km/h meer begint de zestienklepper toch zijn ware karakter te tonen, want dan wijst de geluidsmeter ineens 6 dB meer aan. Dat is nog steeds niet echt luidruchtig en omdat de vierpitter een vrij welluidende toon voortbrengt, kunnen we er vrede mee hebben.
Voor korte ritten
Hoewel de Charade in veel opzichten volwassener overkomt dan zijn voorganger, blijkt uit dit gedrag toch enigszins dat hij meer voor korte ritten is bedoeld dan voor de lange afstand. Dat komt ook naar voren in het rijgedrag, dat ondanks het ontbreken van een stuurbekrachtiging heel lichtvoetig is en veel plezier oplevert bij het vlot afleggen van bochtige trajecten. Op de grote weg toont de Charade zich trouwens ook mooi stabiel en zeker, maar op dwarsribbels in het wegdek heeft hij het niet zo begrepen. Dan blijkt het onderstel, dat in de slalom zo goed bevalt, toch iets te stug voor het grotere werk.
Wat het comfort en het leefklimaat aangaat, blijft de Charade overigens zeker niet bij de concurrentie achter. De stoelen zijn van een behoorlijk formaat en zitten goed, de uitrusting is met een centrale vergrendeling en elektrische zijruit- en spiegelbediening op het luxueuze af en zelfs voor vier inzittenden is de binnenruimte niet benepen. Vergeleken met het oude model is deze nieuwe Charade dan ook een flinke stap vooruit. Dat geldt niet alleen voor zijn kloeke verschijning, maar vooral voor zijn capaciteiten, die hem beter dan voorheen in een sterk concurrerende markt plaatsen.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Charade 1.3i TR |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.295 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 84 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 105 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.750 mm / 1.620 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.395 mm |
Massa leeg | 818 kg |
Laadvermogen | 532 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 165/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |