Daewoo Nubira Wagon 2.0 CDX (1997)
Combi mét speelfactor
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je kunt natuurlijk met veel minder toe. Want als de basismotor van de Nubira Wagon, de 1,6, al 106 paardekrachten heeft, dan is een 2-liter natuurlijk bij voorbaat overdreven.
Daewoo volgt de algemene norm met de motorbouw. Een dwarsgeplaatste viercilinder met twee nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Door de inhoud van twee liter is er helemaal niets mis met het vermogen. Want met 133 pk is het verre van behelpen. Maar... dat fraaie aantal paardekrachten, dat is op papier. In de praktijk pakt het allemaal iets anders uit. Om te beginnen maakt de Koreaan zijn acceleratietijd niet waar en daarnaast hèbben die aangedreven voorwielen het toch zwaar. De voorwielen lijken af en toe wel slijptollen. Het is zaak de rechtervoet goed te doseren want anders sta je stil in een boel rook. Ook in bochtenwerk met het gas er flink op slaat het onbelaste wiel heel snel door. Hopeloos op zoek naar grip. Amusant is de sprint van stilstand naar 100 kilometers per uur. Daewoo's Nubira gedraagt zich als een hobbelpaard, stuiterend over het wegdek. Nee, dat kan strakker. Aan de andere kant; wie zich niet laat verleiden tot burn-outs heeft natuurlijk een hele vlotte auto die er altijd zin in heeft.
De testpraktijk wijst uit dat de Daewoo zich zeer soepel gedraagt. Met het verbruik van deze uitnodigende auto kunnen we leven. Hij was behoorlijk rauw bij optrekken.
De vijfbak valt ons tegen. De Nubira schakelt volslagen gevoelloos. Hier moeten de Koreanen toch nog eens in de leer bij onze Japanse autobouwers-vrienden. Verder is de Daewoo-bak lastig heel snel te schakelen en heeft deze auto zo'n, eveneens, gevoelloze en lastig te doseren kleefkoppeling. Zo'n ding dat bij het opkomen even wakker moet worden en los moet kleven.
Standaard ABS
Op het onderdeel remmen heeft Daewoo niet bezuinigd. Met schijven rondom én ABS (alleen standaard op deze duurste CDX- uitvoering) kom je natuurlijk altijd goed beslagen ten ijs. Een opmerking bij de Daewoo-noodstop is dat de koets behoorlijk duikt. Maar we hadden een veilig gevoel over de vertraging van deze Oriëntaalse combi.
Onderstuur. Dat is de term voor een auto die op de grens een grotere bocht wil maken dan je had ingezet en dus over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht schuift. Dát blijft ons bij na de test van deze combi. Het is niet onhandelbaar en met het liften van het gaspedaal komt de auto zonder al te heftige reacties terug in het gareel. Maar een tikkeltje tegenvallend vonden we het wel, hoe snel hij in bochten de handdoek in de ring gooit. Bij gas-los kómt die achterkant, maar hij zet normaal gesproken niet door. Zonder zware lading achterin, tenminste.... Dat onderstuur sluit niet helemaal aan bij het sportieve potentieel van de auto. Jammer.
De Nubira-koets 'werkt' tijdens het rijden en dat hoor je af en toe middels een kreun en een steun.
Comfort. Dat is weinig geluid, goed afgestemde vering en lekker zitten. Wat het zitten betreft: iets meer steun in de rug én wat betere zijdelingse steun zouden prettig zijn. Ook de rijpositie kan prettiger. De Nubira slaat terug op het onderdeel vering. Want dat 'gehobbel' en die behoorlijke duikneiging van de auto hebben als plezierige bijkomstigheid dat de auto oneffenheden comfortabel verwerkt. Keerzijde van de medaille: hij helt wat meer in bochtenwerk.
De nieuwe stationcar van Daewoo is een heuse aandachttrekker. De pronte neus en de fraai gestyleerde achterkant maken dat velen nieuwsgierig en bewonderend onze blauwe combi nakijken. Het dashboard is daarentegen een beetje belegen, bedaagd. De Daewoo is ietwat fors, tikkeltje log, oogt wat prominent en is daarmee een gemoedelijke sjouwer.
Dit is een topmodel met topmotorisering. Dat betekent dat het met de uitrusting wel goed zit. De auto is heel compleet, met onder meer twee airbags, ABS én airconditioning én, als klap op de vuurpijl, breedstralers standaard.
De Nubira is best groot. De achterbank biedt in de breedte voldoende ruimte en de kofferruimte viel ook niet tegen.
De Daewoo Nubira Wagon 2.0 CDX biedt veel stationcar voor zijn geld. Veel ruimte en een uitrusting die z'n weerga niet kent.
Signalement
Merk | Daewoo |
---|---|
Model | Nubira Wagon 2.0 CDX |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.057 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.514 mm / 1.700 mm / 1.433 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.222 kg |
Laadvermogen | 638 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,7 s / 15,2 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 217 g/km |