Daewoo Nubira 2.0 CDX (2000)
Geen groentje meer
Voor de Nubira stelt Daewoo is opgewaardeerd in kwaliteiten, tot hogere middenklasse-niveau, maardat de prijs scherp is gebleven. De term 'hogere middenklasse' roept de verwachting op dat deze auto op een of andere wijze indruk zal maken. De Nubira ziet er best compact uit. Vooral het gewijzigde front, en in wat mindere mate ook de meeveranderde achterkant, geven het voorheen zo anonieme uiterlijk een nu aardig brutaal en opvallend snuitje. Daarnaast betekent een tweeliter motor bij de Nubira per definitie de complete CDX-uitrusting daarbij.
De proef op de som dan maar, instappen en om je heen kijken. Waarbij zeer in het oog springt dat een nieuw dashboard de Nubira enorm veel goed doet. In de CDX zit daar bovendien nog imitatie-hout op dat zowaar enige klasse uitstraalt.
Wat betreft het ruimte-aanbod voorin zijn er geen schokkende mededelingen. Toch doet de Nubira wat krap aan, omdat de bovenrand van de voorruit wat dichter bij je voorhoofd zit dan in andere auto's. Maar verder: geen noemenswaardige opvallendheden. Het stuurwiel is alleen in hoogte te verstellen, daarnaast echter een uitstekende hoogteverstelling op de stoelzitting, vóór en achter apart per draaiknop te regelen. De zittingen zijn wat kort en de stoelen hadden wat harder gemogen, maar geven wel behoorlijke zijdelingse steun, tevens heb je instelbare lendensteunen.
Dan de bergruimte voor kleingoed: niet zo grote kaartenvakken in de portieren, een bakje met deksel achteraan de middentunnel, plus hier en daar wat onnutte miniatuurvakjes.
Achterin eens proberen dan. In hoofdruimte heeft de Nubira een redelijke maat te bieden. Daewoo bereikt dat door een opvallende diepe zit, op een sterk naar achter aflopende zitting. Kan een nadeel zijn, voor minder lenige in-/uitstappers. Omdat je in de Daewoo goed je voeten onder de voorstoelen kunt schuiven is daar achterin behoorlijk te zitten. Verder zijn er twee verstelbare hoofdsteunen op de achterbank, een verdeling van de leuning in ongelijke delen die neergeklapt kunnen worden. Wel een derde rolgordel, maar geen derde hoofdsteun. Kort samengevat is de Nubira geen directiewagen, maar hij voldoet prima om al dan niet opgeschoten kinderen en collega's van het werk mee te nemen.
Nog een stukje verder naar achteren: een kofferklep met van die nare beugels, ontgrendeling op afstand; maar geen ontgrendelknop buiten op het kofferdeksel.
Stevige prestaties
De 2,0-liter in de compacte Daewoo heeft er zin in. Met zestien kleppen en twee nokkenassen levert hij liefst 133 pk en 184 newtonmeter. En zonder dat hij daartoe is aangewezen op hoge toerentallen. Logisch dat de sterke tweeliter Nubira rap vooruit wil. Ten koste van een wat overeenkomstig brandstofverbruik, dat niettemin aantrekkelijk is verlaagd ten opzichte van het voorgaande model. De Nubira doet erg zijn best om een klassieke sportwagen te imiteren. Hij snorkt en snerpt in de inlaat dat het een lieve lust is - als je ervan houdt. Voor lange reizen lijkt het bepaald niet ideaal.
Hoewel Daewoo daadkrachtig de overmaatse souplesse uit het onderstel van de Nubira bande, blijft de vering aan de soepele kant. Maar: zonder dat je er veel nadeel van hebt. De carrosserie beweegt voortdurend lichtjes op en neer als de weg niet mooi vlak is, bandeloos overhellen in bochten of deinen op lange golvingen in het wegdek is er echter niet meer bij. Het stuurgedrag is al even behoorlijk, niet direct sportief maar ook zeker niet onaangenaam wollig en week. Het hele weggedrag - wegligging en comfort - is in één woord behoorlijk.
Met zijn uitrusting mept de Nubira CDX concurrenten genadeloos om de oren. Wat dacht u van volautomatische klimaatregeling, elektrische raambediening voor en achter, voorop mistlampen, een regelbaar ruitenwisserinterval. Veel luxe, kort en goed.
Als Daewoo op deze weg doorgaat, krijgt de gevestigde orde in de hogere middenklasse er een zorg bij. Nu al kunnen we zeggen dat wie luxe belangrijker vindt dan grootte gerust eens bij Daewoo langs kan gaan. De Nubira is er enorm op vooruitgegaan bij de recente vernieuwing, de echt zwakke kanten zijn er bijna allemaal uitgehaald. Alleen de motor behoeft nog aandacht.
Signalement
Merk | Daewoo |
---|---|
Model | Nubira 2.0 CDX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.280 mm / 1.700 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 630 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,6 s / 11,8 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |