Test: Cupra Formentor VZ e-Hybrid

Formentor hinkt op twee gedachten

17 reacties

Video
AutoWeek 27 2021
AutoWeek 27 2021

Je leest het in AutoWeek 27 2021

We rijden bij Seat’s sportieve spin-off Cupra met de plug-in hybride Formentor. Waar een cross-over al hinkt op twee gedachten doet een plug-in hybride aandrijflijn dat ook. Kan het kwartje nog wel de goede kant op vallen?

In de grote elektrificatieslag binnen het Volkswagen-concern doen alle merken en labels mee. Voordat het puur elektrisch wordt, is het bij Seats sportieve spin-off Cupra eerst tijd voor een tussenstap in de vorm van de plug-in hybride Cupra Formentor. Deze cross-over deelt zijn techniek met auto’s als de Seat Leon e-Hybrid en de Golf GTE en is er in twee vermogensvarianten: 204 en 245 pk.

Met de komst van de plug-in hybride aandrijflijn is de non-hybride met tweelitermotor uit de prijslijst verdwenen. Evengoed is er wel keuze: de PHEV Formentor is er in twee varianten, namelijk als 1.4 e-Hybrid en als VZ 1.4 e-Hybrid. Beide zijn, net als de Leon e-Hybrid, voorzien van een 150 pk benzinemotor en 115 pk elektromotor. Het zijn de bits en bytes die bepalen of het systeem piekt bij 204 pk en 350 Nm of bij 245 pk en 400 Nm. De per uitvoering specifieke software duidt direct op de verschillende gedachten achter de modellen: de VZ wordt neergezet als de sportiefste van de twee en krijgt ook adaptieve schokdempers, terwijl de gewone versie voor zover het met het uitgesproken uiterlijk mogelijk is de meer ingetogen variant is.

SYNTHETISCH SPORTIEF

Onze eerste kennismaking hebben we met de Formentor VZ 1.4 e-Hybrid Copper Edition, de topper van de range. Direct valt de gretigheid op waarmee hij van z’n plek wil. Zijn potentie ten spijt, is het geen speelse hot hatch. Natuurlijk, de elektronica volgt scherp de bewegingen van het gaspedaal. Alleen wordt dat niet altijd direct vertaald in een reactie die aansluit bij je verwachting. Bij rappe inhaalacties of wanneer je na een bocht weer op het gas gaat, lijkt het zo nu en dan alsof de software het eerst met zichzelf eens moet worden of daadwerkelijk beide motoren in actie moet komen, of dat de versnellingsbak eerst nog even van verzet moet wisselen. Dat haalt het spontane er een beetje af, zodat je bij het opzoeken van de grenzen toch wat reserve inbouwt. Bij een brave Leon haal je daar wellicht je schouders over op. Hier niet.

Wat ook niet bijdraagt aan de beleving is het synthetisch sportieve geluid uit de speakers: een brom alsof je op winterbanden rijdt. Een auto die wat hoger op de poten staat sportief laten rijden, zoals een SUV of cross-over, leidt vaak tot noodgrepen om in het beste geval bij een compromis uit te komen. Dat gevoel hebben we bij de Formentor niet, het onderstel kan in de juiste modus een flink portie rijplezier leveren. Hoewel de auto geen lichtgewicht is (dat valt niet te verbloemen), weet het onderstel de aandrijfkrachten prima het hoofd te bieden en de auto in bochten ook prettig koersvast op het asfalt te houden. Het adaptieve onderstel is lekker stevig geveerd en gedempt zonder dat het overigens onplezierig wordt.

TRAAG EN INGEWIKKELD

Aluminiumkleurige details of panelen die er uit zien alsof ze uit carbon zijn opgetrokken ontbreken, in deze plug-in hybride Cupra is alles stemmig donkerblauw met koperkleurige accenten. Net als bij de Leon vind je in de Formentor helaas erg weinig fysieke knoppen, je moet bijna alles via het infotainmentscherm regelen. Bah! Sowieso vragen touchscreens meer aandacht dan fysieke knoppen, maar het systeem is in deze auto ook nog eens traag en onnodig ingewikkeld. Voor het onderscheid met de Leon heeft de Formentor rechts op het stuur de startknop (we vragen ons nog steeds af waarom die tijdens het rijden direct onder handbereik moet zitten) en links de rijmoduskeuzeknop, waarvan we de plaatsing op het stuur een stuk logischer vinden. Dik in orde zijn de stoelen: die bieden je in alle richtingen veel steun. Dat is prettig, zowel op langere trips als bij het verkennen van de grenzen van onderstel en aandrijflijn. Zowel voorals achterin is er met het ruimtegebruik weinig mis.

Wat als enige niet overhoudt is de bagageruimte. Doordat het accupakket (13 kWh) onder de vloer van de kofferbak schuilgaat houd je een bescheiden laadvolume over van slechts 345 liter. Maar goed, dan kun je met de VZ volgens opgave op een volle batterij 54 km ver komen. Bij ons houdt het na 41 elektrische kilometers op en springt de viercilinder aan.

De Formentor is niet naar eigen inzicht op te tuigen of aan te kleden, je kunt alleen de mate van matheid van de lak kiezen. Verder moet je je zien te redden met wat de verschillende uitvoeringsniveaus te bieden hebben. In het geval van de door ons gereden 1.4 e-Hybrid Copper Edition betekent dit dat je een keurig aangeklede auto hebt, met alle systemen en voor zieningen die momenteel gangbaar zijn. Alleen moet je daar wel een heel serieuze € 51.990 voor afrekenen. Dezelfde aandrijflijn vind je voor beduidend minder geld in de Volkswagen Golf GTE die je vervolgens wel zelf op smaak kunt brengen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Prettig onderstel
  • +Fijne stoelen
  • -Weifelende motorelektronica
  • -Dominant infotainmentsysteem

Signalement

Merk Cupra
Model Formentor 1.4 e-HYBRID VZ Copper Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 55.875

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.550 tpm
Accu capaciteit (bruto) 13 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.450 mm / 1.839 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.601 kg
Laadvermogen 519 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s
Brandstofverbruik 1,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 33 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum