Test: Cupra Formentor (2020)

Tóch weer een overtreffende trap

40 reacties

Video
AutoWeek 43 2020
AutoWeek 43 2020

Je leest het in AutoWeek 43 2020

Eerst was Cupra de overtreffende trap van FR, toen kwam de Cupra R en sinds 2018 is Cupra een submerk van Seat, met als eerste twee modellen de Ateca en Leon. De coupé cross over Cupra Formentor is het eerste eigen model en komt niet als Seat. Maar niet gevreesd, want er is al een Cupra VZ, waar we nu mee kunnen rijden. Doet hij naar een VZ-R verlangen?

Cap de Formentor, het schijnt een prachtig uitkijkpunt te zijn op Mallorca en zouden de tijden anders zijn geweest, dan had in die omgeving de introductie van de gelijknamige Cupra plaatsgevonden. Nu vormt het verlaten vliegveld van München het toneel van een geïmproviseerde perspresentatie en gaan we op zoek naar Beierse bochten om de Spaanse furie de sporen te geven. Niet ver van de luchthaven vinden we een prachtige slingerweg door een bosrijk gebied. De For mentor is hier volledig in zijn element en wij niet minder. In 2018 werd Cupra als submerk los geweekt van Seat, met als eerste modellen de Ateca en de Leon. In 2021 volgen nog vijf modellen, ook plug-in en volledig elektrisch. Die laatste, de Cupra Born, komt eind 2021 op de markt.

KOPERKLEURIGE ACCENTEN

De Formentor is het eerste volledig zelfstandige model en zal niet als Seat te koop zijn. Met zijn lengte zit hij tussen de Leon en de Leon Sportstourer in, in de hoogte bedraagt het verschil zeven centimeter. Je herkent uiteraard heel veel stijlelementen van de Leon, het dasboard is zelfs gelijk, afgezien van de vele koperkleurige accenten. Die komen we aan de buitenkant ook tegen. Het merklogo, de wielen en de remklauwen zijn in deze kleur gespoten. De Formentor komt met in totaal zeven motorversies op de markt, in Nederland zijn alleen de 2.0 TSI VZ, de VZ e-Hybrid (245 pk) en de gewone e-Hybrid (204 pk) leverbaar.

Dat VZ is een afkorting van het Spaanse woord ‘Veloz’, wat staat voor snel. Voor de testrit staat alleen de topversie klaar, de hybrides komen pas in maart 2021. Het is geen verrassing dat de snelste VZ een tweeliter TSI heeft, dezelfde als in de onlangs geïntroduceerde Audi S3. Goed voor 310 pk en 400 Nm koppel en de kracht wordt via een zeventraps DSG verdeeld over alle vier de wielen, indien nodig.

ZEER VERMAKELIJK

De zitpositie is uitstekend. Door de ronde knop met het Cupra-logo op het stuur een paar seconden vast te houden, ga je direct naar de Cupra-modus en dat hoor je vooral. Grotendeels via de speakers trouwens, auto’s mogen aan de buitenkant niet zoveel herrie meer maken vandaag de dag. De op de Ateca optioneel leverbare sportuitlaat van Akrapovic is er niet voor de Formentor.

Tijd voor bochten. De Cupra is er gek op en betrekt de bestuurder bij het rijden dankzij de directe besturing en de uitstekende grip. Het onderstel is niet knetterhard, maar overhellen doet de Formentor VZ niet en hij doet heerlijk lichtvoetig aan, deels door het surplus aan vermogen. Ook op hoge snelheid is de grip indrukwekkend, net als de vertragingskracht van de grote remmen. De Formentor daagt je steeds uit om snel te gaan, tenzij je voor een wat tammere rijmodus kiest. Dan is er minder gebrom, de gasrespons is trager en de besturing werkt minder zwaar. Overigens is niet al het geluid nep, er kom best iets meer geknal uit de vier uitlaatpijpen en bij gas loslaten klinkt er soms wat geplof. We vrezen voor de twee hybride versies, hun krachtbronnen produceren nauwelijks geluid.

In ieder geval hebben wij ons volop vermaakt met de VZ 2.0 TSI en tijdens het schrijven van dit artikel komen foto’s binnen van een Formentor op de Nordschleife. Komt er dan toch een VZ-R met vijfcilindermotor en bijbehorende sound? Feitelijk is Cupra het aan zijn stand verplicht. Vanaf november is de VZ 2.0 TSI leverbaar, we gokken op een prijs van zo’n € 63.000, de hybrides komen tussen de € 40.000 en € 45.000, zo beaamt ook de Nederlandse persvoorlichter.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Sportief, lichtvoetig bochtengedrag
  • +Voldoende ruimte op achterbank
  • -Nepgeluid door speakers
  • -Bescheiden kofferruimte

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (40) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum