Cupra Ateca - Rij-impressie

Dubbele identiteit

31 reacties

Video
AutoWeek 40 2018
AutoWeek 40 2018

Je leest het in AutoWeek 40 2018

Een nieuw merk lanceren is van zichzelf al lastig genoeg, maar als dat nieuwe merk ook nog een voormalig sportief label van een bestaande fabrikant betreft én het eerste product al bestaat met dezelfde naam van diezelfde fabrikant als waarvan het nieuwe merk eerst een sportief label was, dan wordt het wel een heel ingewikkeld verhaal. Maar wie weet, misschien heeft de nieuwe Ateca Cupra de kwaliteiten om helderheid te verschaffen.

Het zijn rare tijden als een nieuw merk op de markt zichzelf als ‘sportief’ wil neerzetten en daarvoor als eerste wapenfeit een SUV kiest. Toch is dat precies wat het nieuwe merk Cupra doet: het brengt de Cupra Ateca op de markt. Helemaal lastig wordt het als je weet dat die Ateca ook als Seat wordt geleverd. Eigenlijk zou het de Seat Ateca Cupra zijn geweest, maar Cupra gaat voortaan door het leven als zelfstandig merk. Daarom hebben we nu een SUV die zowel Seat als Cupra heet, bedoeld als vaandeldrager van een nieuw sportief merk. Of dat nu voor een stevige fundering zorgt om een succesverhaal op te bouwen? Verwarrend is het in elk geval wel.

Snel door naar de specificaties, die aan duidelijkheid dan weer niets te wensen overlaten. Onder de kap ligt dezelfde 2,0-liter viercilinder turbomotor die ook dienstdoet in de Volkswagen Golf R. Hij is goed voor een vermogen van 300 pk en een maximumkoppel van 400 Nm, dat zich tussen 2.000 en 5.200 toeren per minuut manifesteert. Via een zeventraps DSG, een transmissie met dubbele koppeling, gaat dat naar alle vier de wielen. Niet geheel onverwacht komt de Ateca daarmee best vlot uit de startblokken. Sterker nog: een sprint van 0-100 in 5,2 seconden en een top van 247 km/h plaatsen hem in een tamelijk unieke positie. Midi-SUV’s met dergelijke capaciteiten bestaan er namelijk eigenlijk niet. Wil je een hoge auto met dergelijke cijfers, dan moet je doorgaans doorsparen voor iets in de categorie Porsche Macan S of Alfa Romeo Stelvio. Zo heeft het nieuwe merk toch maar mooi een gat in de markt blootgelegd.

Maar zonder sarcasme: de prestaties van de Ateca zijn beslist indrukwekkend. Dankzij een simpel te bedienen launch control komt de SUV met maximale efficiëntie van zijn plek en dankzij het breed beschikbare koppel zijn tussen- sprintjes snel afgeraffeld. Zelfs zonder vol gas te geven kan de naald van de digitale snelheidsmeter het soms al niet bijbenen. Bovendien hangt de viercilinder goed aan het gas en kan de DSG-bak zowel zijde- zacht als bliksemsnel zijn werk doen.

GEEN BELEVING

Objectief bezien zit het dus wel snor. Helaas valt de beleving een beetje tegen in het licht van de potente cijfers. De motor klinkt niet bijzonder inspirerend en de transmissie kan het op het scherp van de snede niet altijd meer rondbreien. Ongetwijfeld gaat het daardoor allemaal langer mee, maar het feit dat je soms voelt dat het mechaniek even wacht met koppelen bij snel terugschakelen, komt de sensatie niet ten goede. Misschien mag je dat ook niet verwachten van een auto die voor een relatief beperkt budget moest worden ontwikkeld, zeker niet omdat er nog geld moest overblijven voor de aanpassingen aan het onderstel. Ten opzichte van een Seat met dezelfde naam ligt de Cupra een centimeter dichter bij het asfalt, zijn er steviger veren en adaptieve dempers gemonteerd en ging de remmerij op de schop. Tip voor dat laatste onderdeel: optioneel kun je hem krijgen met dikke Brembo’s en tijdens de rit over een slingerende bergpas met bijna alleen hairpins bewijzen die hun meerwaarde. Je ruikt ze wel, maar ze blijven keer op keer de massa vertragen zonder veel aan gevoel in het pedaal in te leveren.

NEUTRAAL

Bocht-in draait de neus gemakkelijk naar binnen en net als de prestaties in rechte lijn maakt ook de bochtsnelheid indruk. Lange tijd blijft de lijn neutraal, totdat de voorwielen het uiteindelijk opgeven en de neus voorspelbaar richting buitenzijde begint te schuiven. Meer gas geven helpt op dat moment niet meer. De krachten gaan wel naar de achteras, maar niet in voldoende mate om de lijn bij te stellen. Ook hier speelt het budget mee: er is simpelweg niet genoeg financiële ruimte om bijvoorbeeld de auto te voorzien van een geavanceerd sperdifferentieel met torque vectoring.

Met zijn adaptieve dempers weet de Cupra Ateca evenwel een goede balans te vinden tussen ruim bovengemiddeld bochtenwerk en voldoende comfort. Op lange afstanden wordt de auto namelijk nooit vermoeiend. Alleen het laatste zetje dat een auto leuk maakt om mee te sturen – de reactie op het gas en een stuurinrichting die echt wat doorgeeft – krijgt de Cupra helaas niet. Hoe erg dat is, is een lastige vraag om te beantwoorden. Enerzijds zit de Ateca in een tamelijk unieke hoek en heeft hij naast voldoende talenten ook alle voordelen van een Seat Ateca: veel ruimte, een degelijk en overzichtelijk interieur en kuipstoelen die lekker zitten en goed ondersteunen. Aan de andere kant hebben de Spanjaarden een prijs van zo’n € 55.000 à € 60.000 voor ogen. Voor dat geld zijn er veel leuke dingen te koop en dus moet een nieuweling zichzelf nog meer onderscheiden. Je krijgt immers maar één kans om een eerste indruk te maken. Die van de Cupra Ateca is goed, maar niet verpletterend.

Verder lezen?
Het volledige artikel is gratis beschikbaar. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Cupra Ateca - Rij-impressie

Dubbele identiteit

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Cupra Ateca - Rij-impressie

Dubbele identiteit

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PLUS & MIN

  • +Erg snel
  • +Veelzijdig onderstel
  • -Mist sensatie
  • -Gevoelloze besturing

Signalement

Merk Seat
Model Cupra Ateca 2.0 TSI 4-Drive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Prijs € 62.277

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 221 kW / 300 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.376 mm / 1.841 mm / 1.615 mm
Wielbasis 2.631 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 247 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 197 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.