Citroen ZX Furio 1.8 (1994)
Furieuze Galliër
De Citroën ZX is een heel beschaafd, maar wat sober gelijnd model. Misschien is hij voor een Citroën wel een tikje te conventioneel. In zijn allerjongste gedaante met de nieuwe grille smoelt de Furio best: veel gaten in de neus. De sportieve Furio wordt alleen als driedeurs geleverd. Dat is toch wel het leukste model met de rond de middenstijl typisch omhoog lopende zijruiten. Ook de verticale, makkelijk te bedienen deurgrepen geven hem iets aparts. Hij heeft verder nogal fors uitgevallen middenstijlen die je hinderen bij het over je schouder kijken. Ook beschikt hij nog steeds over die onhandige enkele ruitewisser op de voorruit.
De voorwielen van de Citroën worden aangedreven door een lijnmotor. De vierpitter brengt het tot 103 paardekrachten, die de Citroën uit 1,8 liter put. Daarnaast zet de motor 153 Nm koppel op de krukas. De lichtvoetige ZX versnelt daarmee probleemloos bij de geringste aanraking van het gaspedaal en er hoeft maar weinig te worden geschakeld. In de praktijk blijkt de ZX Furio dan ook een vlotte en sportieve auto. Over de geluidsproduktie van de ZX hebben we niet te klagen.
Genoeg rijplezier?
De ZX heeft een heerlijke versnellingsbak; daar ga je voor je plezier in zitten roeren. Ontkoppelen gaat eveneens probleemloos met een lekker lichte, maar toch ook stevige pedaaldruk. De auto remt strak en recht; voor ABS moet extra worden betaald. Sinds het nieuwe modeljaar voorziet Citroën de ZX Furio standaard van stuurbekrachtiging; een goede installatie die alleen opvalt bij parkeersnelheden. Tijdens het rijden blijkt het lichte onderstuurkarakter van de ZX. Met veel gas erop wil de neus voorzichtig de buitenkant van de bocht opzoeken. Met zijn meesturende achteras reageert de Citroën ook stevig op plotseling gas loslaten in een snel genomen bocht en je kunt er daardoor leuk mee spelen. Overigens is deze Furio stukken beter beheersbaar dan zijn broertje ZX Break. Al met al heeft de ZX een zeer uitgebalanceerde onderstel en dat zorgt voor rijplezier dat je eerder zoekt bij veel sportievere auto's.
De ZX biedt een sportieve en lage zit. Hoogteverstelling voor stuur en stoel zijn standaard, evenals de iets te korte zittingen. De kuipvormige stoelen van de ZX volgen de krommingen van je lichaam redelijk goed.
Ruim genoeg
Het ruimteaanbod voor de bestuurder is voldoende, maar de voorpassagier zou zich meer kunnen wensen. Het dashboardkastje is redelijk van maat, maar in de kaartenvakken biedt de ZX ook de nodige bergruimte. De klokkenwinkel is duidelijk afleesbaar en de bedieningshendels zitten op de juiste plaats. Opmerkelijk was dat de toerenteller van onze hagelnieuwe ZX nog voor de 1500-beurt de geest gaf. Een garantiegevalletje dat we nog kennen van onze duurtest-ZX.
Op de achterbank is er voor een 1,80 meter lange passagier voldoende beenruimte, maar je zit wel je met je hoofd tegen het dak. De instap is gemakkelijk doordat de voorstoelen ver naar voren schuiven. De kofferruimte wordt bereikt via een derde deur. Het ruim is regelmatig van vorm en makkelijk bereikbaar. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbank is extra.
Frans comfort
Natuurlijk is het plezierig als de auto naast een ruim interieur ook het nodige comfort biedt. De ZX slaagt erin elk soort wegdek 'glad te poetsen', zoals we dat van een Fransman gewend zijn. De koper met sportieve aspiraties heeft aan de ruim 34 mille kostende ZX een feestelijke auto. Voor dat geld zijn er nog genoeg andere aanbiedingen, maar de Fransman weet met zijn stijl, comfort en 'joie de vivre' in hoge mate te imponeren.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | ZX Furio 1.8 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.041 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.071 mm / 1.702 mm / 1.404 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 988 kg |
Laadvermogen | 562 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |