Citroën Berlingo XL - Eerste rijtest

Zevensprong

Citroën Berlingo XL
AutoWeek 43 2019
AutoWeek 43 2019

Je leest het in AutoWeek 43 2019

Slechts een handjevol autofabrikanten levert nog een praktisch ingestelde ruimtereus die niet alleen volgepropt is met slimme opbergvakken, maar die ook plek biedt aan zeven inzittenden. Citroën heeft de Grand C4 Space Tourer, maar die MPV kreeg vorig jaar in eigen huis concurrentie van een nieuwe Berlingo. Is zo’n ludospace met plek voor zeven een waardig alternatief?

In de Nederlandse showrooms maakt de klant steeds vaker de overstap van reguliere hatchbacks en stationwagons naar cross-overs. De consument die op zoek is naar een zevenzitter, waagt intussen de sprong naar een SUV met een veelal te krappe derde zitrij. Waar een merk als Volkswagen de klant die voorheen in een Sharan stapte een Tiguan Allspace aanmeet, voert Citroën een compleet ander beleid. De grote C5 Aircross is bijvoorbeeld niet als zevenzitter leverbaar. Maar geen nood: voor wie frequent zes passagiers vervoert, heeft het merk de Grand C4 SpaceTourer in de aanbieding.

Die anno 2019 nog immer origineel ogende ruimtewagen kreeg vorig jaar plots concurrentie uit eigen huis: het merk met de double chevron toverde een nieuwe generatie van de Berlingo uit de hoge hoed en die nieuwkomer is net als broertjes Peugeot Rifter, Opel Combo en Toyota Proace City leverbaar in twee lengtematen. De 4,40 meter lange personenversie van de Berlingo is in alle gevallen een vijfzitter, maar de 4,75 meter lange Berlingo XL biedt onder meer dankzij een tot 2,97 meter verlengde wielbasis optioneel plaats aan liefst zeven inzittenden. Wij gaan met deze lel van een ludospace op pad.

LUCHTKASTEEL

De Berlingo XL is in elk opzicht een gigant om te zien en dat belooft veel voor de interieurruimte. Voorin is uiteraard plek zat en de ver van je afstaande voorruit versterkt het gevoel dat je met een balzaal op wielen onderweg bent. Groupe PSA heeft zijn best gedaan om het bestelbusjesgevoel weg te nemen. Met name de neus is vrij zacht geveerd en dat zorgt ervoor dat de Berlingo gerieflijk over verkeersdrempels wiebelt.

Citroën levert de Berlingo XL met de 110 én 130 pk PureTech-benzinemotoren én met de 130 pk BlueHDi, een koppelrijke dieselmotor die in de 308 naam en faam heeft gemaakt. Het interieur oogt alleszins plezierig, maar de grote vlakken hard kunststof kunnen zijn bestelwagenafkomst niet verbloemen. Gebleven zijn de vele handige opbergmogelijkheden en het slimme meubilair. Afhankelijk van de opties die je aanvinkt, heeft de Berlingo 28 opbergvakken met een gezamenlijke inhoud van 186 liter. Wat te denken van de twee standaard dashboardvakjes, waarbij de bovenste plek biedt aan een 15-inch laptop? De optionele Modutop is wat ons betreft een ‘must have’. Deze tegen het hemeltje gemonteerde koffer heeft een inhoud van 152 liter; het achterste deel (60 liter) kan overigens via het eveneens optionele, separaat van de achterklep te openen achterruitje worden bereikt.

De bak komt altijd in combinatie met een panoramadak, dat voor een fraaie, rustgevende lichtval zorgt. Minstens zo indrukwekkend is de bagageruimte. Ook die van onze zevenzitter. Op de derde zitrij zit je uiteraard minder riant dan voorin, maar bij lange na niet zo beroerd als in het gros van de SUV’s met twee klapstoeltjes in de kofferbak. De bagageruimte áchter deze stoelen meet in de Berlingo XL ruim 600 liter.

Wie meer wil, kan de zeteltjes eenvoudig verwijderen. De tweede zitrij, die via de twee grote schuifdeuren goed toegankelijk is, kun je naar voren klappen om nóg meer bagageruimte te creëren. In de Berlingo XL staat de bank in tegenstelling tot bij de korte versie op rails waarmee hij over een afstand van 13 centimeter kan worden verschoven. Wie bijbetaalt, krijgt drie los van elkaar verschuifbare, volwaardige zitplaatsen op de tweede rang en dat vergroot de ergonomische feestvreugde.

200 EURO

Heeft Citroën met de zevenzits Berlingo goud in handen? In theorie wel, maar in Nederland helaas niet. De torenhoge bpm zit de Fransman danig dwars. Een basisversie van de Berlingo XL – een vijfzitter – kost minstens € 30.670. Onder de kap ligt dan een 110 pk PureTech-benzinemotor die is gekoppeld aan een zesbak. Met een handjevol opties loopt de prijs gemakkelijk op richting 40 mille. Let wel, voor zo’n € 200 extra koop je in dezelfde showroom een zevenzits Grand C4 SpaceTourer met een 20 pk sterkere benzinemotor. Hoe slim de Berlingo XL ook is en hoe prettig hij voor een verkapte besteller ook rijdt, als koper doe je toch net iets te veel concessies (uitstraling, goedkopere materialen). En de hoge prijs helpt hem dan bepaald niet. Om het in perspectief te zetten: onze Zuiderburen stappen vanaf zo’n 22 mille in een Berlingo XL. In die prijscategorie zou de Fransman in Nederland alleen de zevenpersoonsversie van de Dacia Lodgy moeten vrezen. Jawel, die krijg je namelijk al mee voor 23 mille …

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Bijzonder handig
  • +Prima comfort voor het soort auto
  • -Materiaalgebruik niet optimaal
  • -Door bpm kostbaar

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum