Chrysler Neon 2.0i-16V aut. - Op de Rollenbank
Vergeten glorie
26 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wat zou de wereld zijn zonder de Chrysler Neon? Om je heel eerlijk te zeggen: niet zo heel veel anders. De compacte Amerikaan is namelijk wel zo’n beetje uit het collectieve geheugen van Nederland verdwenen. Het is niet meer dan een voetnoot in de autohistorie. Hoog tijd dus aan hem aan de vergetelheid te ontrukken met een rollenbanktest.
Wie dacht terecht te komen in een verhaal over dampende V8-motoren en de geur van lpg heeft het mooi mis. De Chrysler Neon is weliswaar een Amerikaan, maar wel van de spaarzame soort met een doodgewone 2.0-viercilinder. Dat is overigens wel een All American Chryslermotor en dus geen krachtbron van Mitsubishi. Deze Chrysler Neon, met snelle achterspoiler en een drietraps automaat, is de eerste auto van Wout Heiwegen.
“Ik had geen idee wat een Chrysler Neon was voordat ik hem kocht. Ik heb een oom met een autobedrijf en daar kwam hij binnen als inruiler”, vertelt Wout. Dat ist tweeënhalf jaar geleden en Wout is al aardig wegwijs in de wereld van de Chrysler Neon. “Inmiddels heb ik er ook eentje staan voor de onderdelen, want op de sloop is weinig voor deze auto te vinden. Naar simpele dingen als klemmetjes en clipjes zoek je je gewoon een ongeluk. Dat is met een donorauto een stuk eenvoudiger geworden.”
In de loop van de jaren heeft Wout het nodige gedaan om zijn Neon te verfraaien. De genoemde SRT-spoiler is daar het meest levendige bewijs van. “Verder zijn er nog een speciale uitlaat en een luchtfilter; daar zou ik 5 pk extra door moeten krijgen. Ik maak me geen illusies hoor, want de winst die ik ermee boek, zal te verwaarlozen zijn”, voegt hij eraan toe.
De meting van een Amerikaan met zo’n primitieve automaat is nog een kunst op zich. Hij is niet vast te zetten in een versnelling, dus als testbank-chef Ghisbert van Ginhoven te veel gas geeft, schakelt het eigenwijze ding altijd uit zichzelf terug. Op de grafiek is dan ook een meting te zien die pas vanaf 4.000 toeren ergens op begint te lijken. Toch mag het resultaat er zeker zijn.
De miskende Amerikaan perst er mooi een handjevol extra pk’s uit en ook het maximum koppel gaat iets aan de fabrieksopgave voorbij. Onderweg zal Wout er niet veel van merken, maar een leuke opsteker is het natuurlijk wel. Die Neon is nog kerngezond.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Neon 2.0i 16V LX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.385 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 177 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.390 mm / 1.711 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.667 mm |
Massa leeg | 1.205 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 185/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s |
Brandstofverbruik | 8,8 l/100km |
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.