Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Neon 2.0i 16V LE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 44.500 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
ERVARINGEN
- 145.000 km
Als student had ik na een jaar goedkoop grijs in mijn Berlingo gereden te hebben, zin in wat meer ’pit’ en natuurlijk een achterbank!
Na wat rondkijken kwam ik toen op de Neon die eigenlijk wel binnen mijn budget viel, hij was daarnaast ruim in afweging tegen een 206 en had tevens een leuke 2.0 16 klepper aan boord! Wat extra’s als een airco, 8 speakers rondom standaar en 2 airbags deden mij besluiten te kijken naar een tweedehands Chrysler Neon.
Nu na ruim twee jaar eigenaar te zijn van de auto nogsteeds erg content, krijg vaak een complimentje wat een originele auto ik rijd. Enige pluspunten zal ik hier noemen:
Ruim, ben al meerdere keren met 4 pers. op vakantie geweest met de auto en spullen.
Lekker vlot, ben de meesten voor bij het stoplicht
Redelijk verbruik, 1:10 - 1:12 valt mij mee voor een 2liter!
Lage onderhoudskosten
Heerlijk geluid uit standaard speakers
Handige ’kaartleeslampjes’ ipv hinderlijke interieurverlichting
(Kanttekening voor verbruik; ik ben een stevige rijder en schroom niet om af en toe een leuk sprintje aan te gaan)
En dan heb ik waarschijnlijk nog niet alles gezegd!
PROBLEMEN
- 145.000 km
Wat betreft de problemen kan ik heel kort zijn, ik heb totaal geen problemen gehad met deze auto, ik vertroettel hem dan ook wel, altijd netjes zijn beurten en zal nooit met een koude motor boven de 2500 toeren rijden.
Daarentegen rijd ik regelmatig bovenin de toeren bij het betere accelereerwerk en rijd ik in duitsland soms doodleuk achter de mercedessen en BMW’s aan met regelmatig 210+ op de teller!
Voor mij de enige minpuntjes aan de auto:
- Benzinetank aan de kleine kant (zo’n 47 l.)
- Waterlekkage bij achterlichtunits (neonkwaaltje)
Ik hoop de auto nog lang te kunnen rijden! Als er een Diesel-variant zou zijn, was dat mijn volgende auto!
*************
Nu 15000 kilometer verder, er zijn geen problemen geweest, hij gaat over een week naar de APK. wel een paar leuke wijzigingen gedaan de laatste maanden; heb allereerst mijn uitlaat vervangen door een RVS einddemper. Daarnaast Clear Look achterlichten incl derde remlicht unit gemonteerd.
En er is een SRT-4 spoiler op gekomen, deze is uit Amerika geimporteerd en zit daar standaard op alle Neon SRT-4’s!
**************
Met inmiddels 131000 kilometer op de teller naar garage geweest, apk geen probleem, wel slijtage onderdelen die vervangen moeten worden:
- Stootrubbers van de ophanging rondom verangen, ruim 120 euro
- Schokdempers achter, kunnen nog even bij volgende beurt vervangen +/- 150 euro
Verder geen problemen.
Wel een primeur deze laatste kilometers, van de kerst voor het eerst de Neon in de begrenzer gereden (op de GPS 222 kilometer per uur) snelste wat ik ooit heb gereden, maar toen wilde die niet meer ;)
Kreeg een zogenoemde ’Fuel cut’ en brandstof werd dus even afgesloten en reed opeens weer ~190kmh.
************** 140.000KM
Inmiddels heeft de auto weer een kleine beurt gehad... daarin zouden eigenlijk de schokbrekers achter moeten worden vervangen. Om dit te voorkomen en direct betere looks te krijgen heb ik daarom besloten een schroefset (verstelbaar in hoogte) van KW te bestellen. Deze heb ik zelf gemonteerd en afgesteld (montage valt trouwens erg mee). Dus de kosten van 120 euro per schokbreker uitgespaard.
Wel moest de auto natuurlijk nog even uitgelijnd worden....
Het resultaat mag er volgens mij wezen, de auto is rondom ongeveer 6 centimeter verlaagd en de nieuwe 18’ Interaction Scorpion velgen maken het plaatje compleet!
************** 148.000KM
Weinig kilometers gemaakt met de auto, daarom ook maar twee beurtjes gahad in de afgelopen tijd. 1 keer grote beurt plus apk, was 130 euro kwijt.
tweede keer kleine beurt 65 euro, geen byzonderheden!
Helaas afgelopen week een raar probleem gehad. Echter zelf kunnen oplossen, achterwiel bleef blokkeren ondanks dat de handrem eraf was. Na het openen van de trommel achter bleek een remvoering afgebroken! nieuwe besteld bij de dealer voor 60 euro en nu heb ik ze aan beide kanten achter dus weer vervangen!
Verder schade opgelopen in de stad, iemand met uitparkeren tegen mn auto gezeten, zonder een briefje achter te laten natuurlijk!
Omdat er toch gespoten moet worden, daarom maar meteen besloten, srt bumpers romdom te regelen en die zwart te laten spuiten... over een week of vier komen die dus binnen en hopelijk krijgt de auto dan meteen een nog betere spotievere look.
************** 159.000KM
Weer niet veel gereden met de neon afgelopen tijd, eigenlijk alleen woon werk verkeer elke dag 70kilometer. Moet zeggen de auto houd zich perfect. Afgezien van een accu (ja de originele accu zat er nog in) die vervangen moest worden ging hij ook in 2008 weer goed door de apk!
Aan de buitenkant is er inmiddels de srt achterbump en srt uitlaat op gegaan.
de sideskirts en de srt voorbumper zijn nu ook gemonteerd. De voorbumper heb ik helaas nog geen foto van.....
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.