Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2000)
Lichtreclame?
De Neon heeft in ons land nooit goed verkocht. Daarom heeft Chrysler de het nieuwe model anders in de markt gezet. De Neon is er nu vanaf zo'n 35 mille; met 2,0-litermotor en handbak.
Chrysler heeft er heel bewust voor gekozen niet met een radicaal andere carrosserie te komen. Daarom doet de Neon van de tweede generatie nog sterk aan z'n voorganger denken. Maar vooral de grille en de achtersteven hebben ook wel wat weg van z'n grote broer de Chrysler 300M. Gebleven is het cab-forward-design dat Chrysler heeft 'uitgevonden' en waarbij de passagiercabine, verder dan meestal, naar voren is geplaatst.
Wat er ook aan de Chrysler Neon veranderde, niet de bodemgroep en de motorisering. In ieder geval blijft de tweelitermotor waarmee de Neon al leverbaar was ongewijzigd in het programma. Maar de 1,8-liter krachtbron, die ook werd aangeboden, zien we niet meer terug. De viercilinder van de Amerikaan is goed voor een vermogen van 133 pk en levert 177 newtonmeter koppel. De Neon heeft met 193 km/h een aardige top, maar van een tweeliter verwacht je tegenwoordig toch meer.
Je hoort in de kleine middenklasser van Chrysler een duidelijke motorbrom. Bij honderd kilometer constant ging de wijzer naar 69 dB(A); bij honderdtwintig wees de naald het getal 72 aan. Geen echt slechte waarden, maar ook niet om over naar huis te schrijven. Een grote motor verbruikt wat meer brandstof, dat is logisch. En het klinkt dan ook niet vreemd dat Chrysler voor de Neon 2.0 een gecombineerd verbruik van 7,9 liter per honderd kilometer opgeeft. Ons testverbruik kwam daar met 8,3 liter aardig bij in de buurt.
Europees karakter
Een weke vering en de bijbehorende deinneigingen zijn de Neon vreemd. De wagen voelt stevig aan en via het prettig aanpakkende met leer beklede stuur heb je een lekker direct contact met de weg. De bekrachtiging neemt de bestuurder dus niet te veel werk uit handen. Zeker niet. De kleine Chrysler vraagt zelfs wat meer van de spierkracht van de chauffeur dan de meeste auto's van Europees fabrikaat. En de Amerikaan ligt heel solide op de weg; ook als het in bochten wat harder gaat. Ondanks de stevige vering en demping van de Neon, valt het comfort bij het rijden over slecht wegdek niet tegen. Hobbels en kuilen voel je wel, maar ze worden niet hinderlijk doorgegeven. Ook de manier waarop de Chrysler schakelt verdient de kwalificatie 'Europees'. Bij het verzetten van de pook voel je wat weerstand. Over de werking van het schakelmechanisme waren we niet helemaal tevreden. Meer dan eens hadden we bij het op- of terugschakelen wat moeite om de pook in drie te krijgen.
Behalve een nieuw koetswerk, kreeg de Chrysler Neon ook een nieuw interieur. Maar er zijn geen schokkende wijzigingen. Dashboard en instrumentenpaneel zien er vrij eenvoudig uit. Wel valt op dat de klokken en meters witte wijzerplaten hebben, net als die in de 300M. Bestuurder en bijrijder van de Neon zitten op zetels die goed bij het karakter van de wagen passen. Ze zijn stevig, doen sportief aan, en zorgen voor een goede zijdelingse steun.
Opberg/aflegruimte? De Neon krijgt redelijke portiervakken mee. Ook kun je spullen kwijt onderaan de middenconsole, in de middenarmsteun en op een plateautje rechts van het instrumentenpaneel. Als rechtgeaarde Amerikaan is de Chrysler voorzien van drie bekerhouders. In één daarvan zit een uitneembaar asbakje.
Mensen die achter in de Chrysler Neon meereizen hebben niet te klagen over gebrek aan beenruimte. Maar met de hoofdruimte is het een stuk minder goed gesteld. Bovendien zit je met je hoofd onder de achterruit; een gevolg van het cab-forward design. Jammer dat Chrysler z'n kleine middenklasser achter maar twee hoofdsteunen en twee driepunts rolgordels meegeeft. De derde gordel achter is een heupgordel. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning is standaard. Minder mooi is dat de kofferbak een flink hoge tildrempel heeft. En ook niet zo mooi is dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen.
Om de Neon betere kansen te geven, heeft Chrysler het prijswapen in de strijd gegooid. De Neon 2.0i 16V LE wordt aangeboden voor het concurrerende bedrag van zo'n f 37.000.Daarvoor krijg je onder meer airco, maar geen ABS. Die veiligheidsvoorziening is een optie (i.c.m. traction control).
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Neon 2.0i 16V LE |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 18.775 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 177 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.390 mm / 1.711 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.667 mm |
Massa leeg | 1.145 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 185/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
Lees ook

Chrysler Neon 2.0i-16V aut. - Op de Rollenbank

Chrysler Neon 1.6i 16V LE (2002)

Citroën C5 Aircross ook als mild-hybride

Toyota Yaris krijgt nieuwe sterkere hybride aandrijflijn

Audi A6 en A7 Sportback vernieuwd: (bijna) altijd met een vleugje RS

Opsteker voor Nyck de Vries: 'Dit wilde ik zien'
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.