Chrysler Neon 1.6i 16V LE (2002)
Buitenbeentje
Als autorijders alleen maar rationeel te werk gaan, dan zouden ze zich natuurlijk nooit voor meer dan 17.000 euro in een niet al te rijk uitgeruste com-pacte hatchback laten tillen, maar voor exact dezelfde som euro's in zoiets als een Neon rijden. Maar zo eenvoudig ligt het niet.
De Neon loopt al weer wat jaartjes mee. In 1999 kreeg de auto een flinke opfrisbeurt en vorig jaar werd een lichtere motor aan het programma toegevoegd, dat tot dan toe alleen een tweeliter kende. Voorin huist een 1,6-litermotor, die in samenwerking met BMW werd ontwikkeld. Hij levert volgens de fabrikant 115 pk. Het maximum koppel bedraagt 157 Nm. Best veel, maar dat geldt ook voor het toerental waarbij die trekkracht vrijkomt: 4550. Het blok ligt in aangepaste vorm ook in de nieuwe Mini. Maar zo gecultiveerd als een Beierse viercilinder klinkt, zo onbeschaafd zijn de geluiden die uit de motorruimte van de Neon komen. Bij het optrekken wordt 'ie al snel luidruchtig en bij snelheden vanaf 110 km/h is de brom onacceptabel. Na een uurtje autosnelweg hadden wij (en iedereen die ermee reed) het helemaal gehad. Bij 120 km/h geeft de toerenteller een heel normale waarde aan, maar ga je alleen af op het gehoor, dan zou je zweren dat de motor veel harder staat te zwoegen. Daarnaast heeft het motor-management meer dan eens moeite om de zaak netjes af te regelen, zodat de Neon 1.6 in stadsverkeer wel eens hikt. Presteren doet 'ie trouwens best goed. Als je echt het onderste uit de kan haalt en je weet de herrie te trotseren, dan gaat de compacte Chrysler er vlot van tussen. En als eenmaal alle newtonmeters worden losge-laten, dan kom je een kort bochtje met luid gillende voorbanden uit.
De bak laat zich goed bedienen. Wel tamelijk gevoelloos, maar dat past helemaal bij het karakter van deze auto. De koppeling van de Neon moet helemaal tot de bodem, wil je kraakvrij kunnen schakelen. Best lastig. Starten doet de Yank overigens alleen als het koppelingspedaal helemaal ingetrapt is. Even wennen. De Neon kreeg in 1999 een grondige opknapbeurt. Het heeft hoegenaamd geen invloed gehad op de verkoopresultaten. De Neon heeft wat esthetische onvolkomenheden. Wat dacht u van het enorme gat tussen de wielen en de spatborden? Alsof er twee setjes hulpveren onder zitten. Geen kijk. Het geeft de Chrysler een blikkerig en kaal aanzien. Zijn frontje ziet er daarentegen wel goed uit en de carrosserie is best strak vormgegeven.
U vraagt zich vast af of de Neon net zo rijdt als hij eruit ziet. Die vraag kunnen we bevestigend beantwoorden. Hij heeft een setje veren dat meer weg heeft van een pakketje latex dan van stalen spiralen. In rechte lijn is er meer dan voldoende comfort, wat we gezien de veerkarakteristiek niet anders hadden verwacht. Maar zodra de eerste bochten opdoemen, moet je vooral niet te snel willen. De voorkant is het spoor vrij snel bijster. Gevaarlijk wordt 't niet, hoor. De meeste chauffeurs zullen als eerste reactie het gas loslaten, wat wordt beloond met een voortzetting van de ingezette koers. Maar qua respons, directheid en rijplezier kan hij geen potten breken. Nimmer vlogen we in een scherpe bocht van het asfalt, maar ook geen enkele keer wist het nemen van een lekkere doordraaier een grijns te ontlokken. Kortom, geen auto voor de geëngageerde automobilist. Daar zijn weer andere buitenbeentjes voor. Rijden is trouwens ook zitten. In de Neon vertoont de stoel overeenkomsten met een uit de kluiten gewassen spons. Totaal geen steun, zoals je wel vaker tegenkomt in Amerikaanse auto's. Wat ons betreft, toont deze test feilloos aan dat het imago niet het enige manco is van de Neon. Hij kan op veel onderdelen niet meekomen met soort- of prijsgenoten. Zo heb je voor dik zeventien mille ook een Mini One. Net zo'n buitenbeentje, maar dan wel eentje die verrekte lekker stuurt. En er is meer te koop voor dat geld. Kijk de prijslijst er maar op na. Wat uitrusting en ruimte betreft, biedt hij wel ontegenzeggelijk veel waar voor zijn geld. Een onvergeeflijke misser is de afwezigheid van ABS. Daar mag je maar liefst 1.235 euro voor bijlappen. Kijk, bezuinigen op een radio of een setje spatlappen is prima, maar je moet als autofabrikant geen elementaire zaken als ABS achterwege laten. Ook zij- of hoofdairbags treffen we niet aan en de optielijst vermeldt ze evenmin. Goed, terug naar de essentie. Rationeel gezien is de Neon geen slechte keus. Laten we de andere hersenhelft spreken, dan werd het geld ergens anders besteed. Zo eerlijk zijn we wel. Rationeel trouwens ook, want restwaarde is ons wel wat waard.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Neon 1.6i 16V LE |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 17.875 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 157 Nm bij 4.550 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.390 mm / 1.711 mm / 1.421 mm |
Wielbasis | 2.667 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 185/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,3 s / 15,8 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
Lees ook

Chrysler Neon 2.0i-16V aut. - Op de Rollenbank

Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2000)

Alfa Romeo: 'Hoe moet ons nieuwe elektrische model heten?'

Parkeren in Tilburg: duur in het centrum

Opel Corsa (1995) - Liefhebber Gezocht
