Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Chrysler
  • Neon

Chrysler Neon 1.6i 16V LE (2002)

Buitenbeentje

Chrysler Neon 1.6i 16V LE (2002)
  • Autotest
7 januari 2004 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Neon dertien in een dozijn? Een auto waar Nederland warm voor loopt? Nou, nee. Veel waar voor je geld? Feitelijk wel. Chrysler lepelde een 1,6-litermotor in de Neon en heeft zo een prijspakker in huis. Op stap met een buitenbeentje.

Als autorijders alleen maar rationeel te werk gaan, dan zouden ze zich natuurlijk nooit voor meer dan 17.000 euro in een niet al te rijk uitgeruste com-pacte hatchback laten tillen, maar voor exact dezelfde som euro's in zoiets als een Neon rijden. Maar zo eenvoudig ligt het niet.
De Neon loopt al weer wat jaartjes mee. In 1999 kreeg de auto een flinke opfrisbeurt en vorig jaar werd een lichtere motor aan het programma toegevoegd, dat tot dan toe alleen een tweeliter kende. Voorin huist een 1,6-litermotor, die in samenwerking met BMW werd ontwikkeld. Hij levert volgens de fabrikant 115 pk. Het maximum koppel bedraagt 157 Nm. Best veel, maar dat geldt ook voor het toerental waarbij die trekkracht vrijkomt: 4550. Het blok ligt in aangepaste vorm ook in de nieuwe Mini. Maar zo gecultiveerd als een Beierse viercilinder klinkt, zo onbeschaafd zijn de geluiden die uit de motorruimte van de Neon komen. Bij het optrekken wordt 'ie al snel luidruchtig en bij snelheden vanaf 110 km/h is de brom onacceptabel. Na een uurtje autosnelweg hadden wij (en iedereen die ermee reed) het helemaal gehad. Bij 120 km/h geeft de toerenteller een heel normale waarde aan, maar ga je alleen af op het gehoor, dan zou je zweren dat de motor veel harder staat te zwoegen. Daarnaast heeft het motor-management meer dan eens moeite om de zaak netjes af te regelen, zodat de Neon 1.6 in stadsverkeer wel eens hikt. Presteren doet 'ie trouwens best goed. Als je echt het onderste uit de kan haalt en je weet de herrie te trotseren, dan gaat de compacte Chrysler er vlot van tussen. En als eenmaal alle newtonmeters worden losge-laten, dan kom je een kort bochtje met luid gillende voorbanden uit.
De bak laat zich goed bedienen. Wel tamelijk gevoelloos, maar dat past helemaal bij het karakter van deze auto. De koppeling van de Neon moet helemaal tot de bodem, wil je kraakvrij kunnen schakelen. Best lastig. Starten doet de Yank overigens alleen als het koppelingspedaal helemaal ingetrapt is. Even wennen. De Neon kreeg in 1999 een grondige opknapbeurt. Het heeft hoegenaamd geen invloed gehad op de verkoopresultaten. De Neon heeft wat esthetische onvolkomenheden. Wat dacht u van het enorme gat tussen de wielen en de spatborden? Alsof er twee setjes hulpveren onder zitten. Geen kijk. Het geeft de Chrysler een blikkerig en kaal aanzien. Zijn frontje ziet er daarentegen wel goed uit en de carrosserie is best strak vormgegeven.
U vraagt zich vast af of de Neon net zo rijdt als hij eruit ziet. Die vraag kunnen we bevestigend beantwoorden. Hij heeft een setje veren dat meer weg heeft van een pakketje latex dan van stalen spiralen. In rechte lijn is er meer dan voldoende comfort, wat we gezien de veerkarakteristiek niet anders hadden verwacht. Maar zodra de eerste bochten opdoemen, moet je vooral niet te snel willen. De voorkant is het spoor vrij snel bijster. Gevaarlijk wordt 't niet, hoor. De meeste chauffeurs zullen als eerste reactie het gas loslaten, wat wordt beloond met een voortzetting van de ingezette koers. Maar qua respons, directheid en rijplezier kan hij geen potten breken. Nimmer vlogen we in een scherpe bocht van het asfalt, maar ook geen enkele keer wist het nemen van een lekkere doordraaier een grijns te ontlokken. Kortom, geen auto voor de geëngageerde automobilist. Daar zijn weer andere buitenbeentjes voor. Rijden is trouwens ook zitten. In de Neon vertoont de stoel overeenkomsten met een uit de kluiten gewassen spons. Totaal geen steun, zoals je wel vaker tegenkomt in Amerikaanse auto's. Wat ons betreft, toont deze test feilloos aan dat het imago niet het enige manco is van de Neon. Hij kan op veel onderdelen niet meekomen met soort- of prijsgenoten. Zo heb je voor dik zeventien mille ook een Mini One. Net zo'n buitenbeentje, maar dan wel eentje die verrekte lekker stuurt. En er is meer te koop voor dat geld. Kijk de prijslijst er maar op na. Wat uitrusting en ruimte betreft, biedt hij wel ontegenzeggelijk veel waar voor zijn geld. Een onvergeeflijke misser is de afwezigheid van ABS. Daar mag je maar liefst 1.235 euro voor bijlappen. Kijk, bezuinigen op een radio of een setje spatlappen is prima, maar je moet als autofabrikant geen elementaire zaken als ABS achterwege laten. Ook zij- of hoofdairbags treffen we niet aan en de optielijst vermeldt ze evenmin. Goed, terug naar de essentie. Rationeel gezien is de Neon geen slechte keus. Laten we de andere hersenhelft spreken, dan werd het geld ergens anders besteed. Zo eerlijk zijn we wel. Rationeel trouwens ook, want restwaarde is ons wel wat waard.

Signalement

Merk Chrysler
Model Neon 1.6i 16V LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.875

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 157 Nm bij 4.550 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.390 mm / 1.711 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.667 mm
Massa leeg 1.165 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden185/60HR15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,3 s / 15,8 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Chrysler Neon
Chrysler Chrysler Neon
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chrysler Neon specificaties
  • Chrysler Neon occasions
  • Chrysler Neon video's
Advies en informatie
  • Chrysler Neon tests
  • Chrysler Neon gebruikersreviews
  • Chrysler Neon index
PREMIUM
Chrysler Neon - Volkswagen Bora

Chrysler Neon - Volkswagen Bora

De Volkswagen Bora en de Chrysler Neon zijn op het oog twee totaal verschillende auto's. Toch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Chrysler Neon 2.0i 16V LX (2002)

    Chrysler Neon 2.0i 16V LX (2002)

    4
    • 4 december 2019
  • Gebruikersreview
    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2001)

    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2001)

    8
    • 8 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Chrysler Neon 2.0i 16V SE (1996)

    Chrysler Neon 2.0i 16V SE (1996)

    15
    • 29 september 2010
  • Gebruikersreview
    Chrysler Neon 2.0i 16V LX (2001)

    Chrysler Neon 2.0i 16V LX (2001)

    1
    • 6 oktober 2009
  • Gebruikersreview
    Chrysler Neon 2.0i 16V SE (2000)

    Chrysler Neon 2.0i 16V SE (2000)

    • 9 december 2008
  • Gebruikersreview
    Chrysler Neon 2.0i 16V LX (2001)

    Chrysler Neon 2.0i 16V LX (2001)

    2
    • 26 december 2006
  • Gebruikersreview
    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2000)

    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (2000)

    • 4 december 2006
meer reviews
Chrysler Neon 2.0i-16V aut. - Op de Rollenbank

Chrysler Neon 2.0i-16V aut. - Op de Rollenbank

Wat zou de wereld zijn zonder de Chrysler Neon? Om je heel eerlijk te zeggen: niet zo heel...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Chrysler Neon 2.0i-16V aut. - Op de Rollenbank

    Chrysler Neon 2.0i-16V aut. - Op de Rollenbank

    • 27 mei 2021
  • Nieuws
    Afgestoft: Chrysler Neon

    Afgestoft: Chrysler Neon

    64
    • 22 januari 2017
  • PREMIUM
    Chrysler Neon - Volkswagen Bora

    Chrysler Neon - Volkswagen Bora

    • 29 september 2014
  • Nieuws
    SRT-4 na Viper snelste Chrysler

    SRT-4 na Viper snelste Chrysler

    • 2 juli 2003
  • Autotest
    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (1995)

    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (1995)

    • 25 juni 2002
  • Chrysler Neon 1.6 16V LE - Daewoo Nubira...

    • 2 april 2002
  • Autotest
    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (1998)

    Chrysler Neon 2.0i 16V LE (1998)

    • 25 december 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Chrysler Aspen – In het Wild

    Chrysler Aspen – In het Wild

    15
    • 12 maart 2022
  • Nieuws
    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    11
    • 16 februari 2022
  • Nieuws
    Chrysler Airflow: voorbode van het nieuwe Chrysler

    Chrysler Airflow: voorbode van het nieuwe...

    48
    • 5 januari 2022
  • Nieuws
    Nu echt: Chrysler Airflow Concept naar CES

    Nu echt: Chrysler Airflow Concept naar...

    12
    • 22 december 2021
  • Nieuws
    Christine Feuell wordt CEO Chrysler

    Christine Feuell wordt CEO Chrysler

    16
    • 8 september 2021
  • Barrelbrigade 2021 - De monstertocht - deel 1

    Barrelbrigade 2021 - De monstertocht -...

    • 28 augustus 2021
  • Nieuws
    Chrysler Sebring Convertible - In het Wild

    Chrysler Sebring Convertible - In het Wild

    2
    • 24 augustus 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden