Chrysler Crossfire SRT-6

Aangewakkerd vuur

Chrysler Crossfire SRT-6
Chrysler Crossfire SRT-6Chrysler Crossfire SRT-6Chrysler Crossfire SRT-6Chrysler Crossfire SRT-6Chrysler Crossfire SRT-6
AutoWeek 29
AutoWeek 29

Je leest het in AutoWeek 29

De Chrysler Crossfire heeft in de korte tijd van zijn bestaan al heel wat lof geoogst met z'n fraaie design en fijne rijkwaliteiten. Maar dat 't altijd beter kan, bewijst Chrysler met een snellere versie in de vorm van de SRT-6.

De eerste rij-impressies op Europese bodem hebben 't al aangetoond: met de Crossfire val je op. Chrysler heeft dan ook veel werk gemaakt van het ontwerp van zijn sportwagen, die het afgelopen najaar in Europa arriveerde.

Dat hij wordt gebouwd op het platform van de vorige SLK was aanvankelijk nog een reden voor scepsis. Maar die verdween als sneeuw voor de zon na de eerste rij-impressies, want de rijkwaliteiten van de Crossfire zijn uitstekend, al is hij meer stijlvol dan sportief.

De Chrysler-technici vonden de SLK-basis met dubbele draagarmen vóór en een meervoudige ophanging achter goed genoeg en hebben hem voor de Crossfire slechts op details aangepast. Daarbij is wél ruimte gelaten voor een snellere en sportievere versie. En daarop hoeven we niet lang te wachten, want hij wordt in het najaar bij de Nederlandse dealers verwacht.
Het is de SRT-6 met meer vermogen, grotere remmen, een stugger afgesteld onderstel en vetter rubber. De Crossfire SRT-6 is de eerste Chrysler met het SRT-logo en hij is ook de snelste. De Viper en de Neon zijn immers Dodges en zullen binnenkort ook als Dodges in Europa op de markt komen. De Chrysler Group gebruikt de SRT-aanduiding (Street and Racing Technology), gevolgd door het aantal cilinders, al voor de snelste versies van de Viper, Ram en Neon.
De Crossfire SRT-6 herken je aan zijn getunede uiterlijk: de bumperspoiler, de grote 15-spaaks SRT-wielen en de achtervleugel. Die laatste was nodig toen in de windtunnel bleek dat met de dieper vallende voorspoiler de neerwaartse druk achter niet optimaal was. Dat is met die vaste vleugel dus verholpen.
Jammer, dat er binnenin nauwelijks verschil is met de gewone Crossfire. Of het moet de snelheidsmeter zijn, die tot 320 km/h gaat. Verder heeft de SRT-6 standaard met leer en Alacantara beklede kuipstoelen die op de hoofdsteunen zijn voorzien van een geborduurd SRT-6 logo.

Bekend en bemind
De SRT-6 is uitgerust met de techniek van de oude SLK 32 AMG. Alleen dat feit al zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen. Die geweldige techniek in Crossfire-outfit… dat belooft wat! De SRT-6 is dus uitgerust met de bekende 18-kleps 3.2 V6 compressormotor. Opvallend is dat vermogen en koppel van deze motor in de SLK AMG 354 pk respectievelijk 450 Nm bedragen, maar in de Crossfire zijn die waarden gereduceerd tot 334 pk en 420 Nm. Dat verschil zit 'm in het motormanagementsysteem. Zou er met opzet verschilmoeten blijven tussen de SLK- en Crossfire-krachtbronnen?
De handgebouwde AMG-V6 werkt in de SRT-6 samen met een 5-traps AutoShift-automaat met sequentiële bediening, die we ook kennen als Speedshift uit de SLK AMG. Het vermogen wordt via de achterwielen met vernieuwde Michelin Pilot Sport Ultra High Performance-banden aan de weg gebracht. Vóór zijn ze in de maat 225/40 ZR18 en achter 255/35 ZR19.
Het onderstel van de SRT-6 is aangepast op het hogere vermogen en koppel en dat is gebeurd met aanzienlijk stijvere veren (30 procent) en raceschokdempers, maar de diameter van de stabilisatorstangen is ongewijzigd gebleven.
De geventileerde schijfremmen zijn een dikke maat groter dan van de standaard Crossfire en hebben remklauwen met dubbele zuigers voor en achter.

Rijden
We konden met de snelle Crossfire naar hartelust rijden op de zogenaamde handling course, het testcircuit van de Chrysler Proving Grounds in de buurt van Detroit.
Dat is dus feest, want de SRT-6 doet zijn naam eer aan. Street ánd Racing Technology. Nou, op de baan voelt de SRT-6 zich als een vis in het water met zijn stug afgestelde onderstel en het extra vermogen. De pk's vliegen je zowat om de oren; de motor laat met het geweld van de zes cilinders en het gegier van de compressor zijn potentie graag voelen. Er is altijd vermogen beschikbaar. Je speert vooruit bij het accelereren en dan maakt het weinig uit of de motor nu met 3.000 of 5.000 tpm draait. Volgens Chrysler moet je de sprint van 0-100 km/h in 5 seconden kunnen afleggen. Wij klokken hem voorlopig op 5,3 s. En da's natuurlijk nog altijd lekker snel. De topsnelheid van 265 km/h hebben we bij gebrek aan een lang recht stuk op de baan niet kunnen halen. Maar we geloven zómaar dat de SRT-6 't kan.
Ook in de bochten gaat de Crossfire als vergif. De grip van de banden is uitstekend en in de chicane helt de SRT-6 nauwelijks over. Jammer dat Chrysler niet ook de besturing onder handen genomen heeft. Die is nog steeds niet optimaal, al stuurt de SRT-6 strakker dan de standaardversie. Rechtuit is 'ie een tikje vaag, maar dankzij het stuggere onderstel reageert hij in bochten direct en nauwkeurig. De veilige grens ligt heel ver weg. Word je overmoedig en ga je te hard, dan laat de achterwielaangedreven Crossfire eerst via zijn achterkantje en jouw ruggengraat weten dat hij zou willen uitbreken, maar het ESP voorkomt al te grote zijwaartse stappen.
Wat ons betreft kan de Crossfire SRT-6 na deze eerste rij-impressie niet meer stuk. Hij geeft je enorm veel rijplezier, verpakt in een bijzonder vormgegeven jasje. Niet alleen als je erin zit kan je genieten, ook van zijn good looks krijg je niet gauw genoeg. We kunnen bijna niet wachten tot de SRT-6 zich in de Nederlandse showrooms aandient. Maar vanaf het najaar is het al mogelijk dat de Crossfire SRT-6 zijn vurige temperament op onze wegen zal kunnen laten zien. We zullen er graag naar kijken! Met zijn prijs van € 69.995 zal hij liefhebbers met voldoende euro's in de knip gelukkig niet erg afschrikken.