AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1998)

Sterrenslag

Chrysler 300M 3.5i V6 LE
Chrysler, het VS- merk met de vijfpuntige ster, gaat samen met 'drie-ster' Mercedes. In deze test treedt de nieuwe Chrysler 300M 3.5 voor het voetlicht. Is hij 'n echte concurrent in de gevestigde zakenklasse?

De 300M is net als voorganger Vision weer volgens de cab-forward formule ontworpen. Zijn verchroomde grille in de vorm van een brede 'U' geeft hem een uitdagende grijns en met z'n dubbele koplampen kijkt hij agressief van zich af. De gladde en afgeronde vormen van het koetswerk lijken slechts gedicteerd door de windtunnel. De korte recht afgesneden achtersteven geeft de 300M iets van een hatchback.
De V6 meet 3518 cc, mobiliseert 186 kW/235 pk vermogen en ontwikkelt een koppel van 339 newtonmeter. Bij de sprint van 0-100 km/h blijft de klok staan bij 9,2 s. Iets langzamer dan Chrysler mogelijk acht.
Tijd voor de inhaaloefening. Hier toont de 300 M zich een ware geweldenaar. Gas op de plank. Razendsnel reageert de viertrapsautomaat op deze 'kick down' en in slechts 6,4 s scheuren we van 80-120 km/h. Als je hem flink op z'n staart trapt, is hij niet zo stil als je van een luxe wagen zou verwachten. Maar zodra je op snelheid bent, verdwijnt het motorgerucht naar de achtergrond. Bij 100 km/h registreert de geluidsmeter 66 dB(A) en bij 120 68 dB.

Dikke wielen
Als je de uit de kluiten gewassen 300M met z'n grote, dikke wielen ziet staan, denk je aan een niet al te makkelijk manoeuvreerbare auto met lichte besturing en een weke vering. Maar de tijden zijn veranderd. Amerikanen hebben tegenwoordig ook liever een wagen met een Europese inslag. De imposante Chrysler stuurt dus niet licht of vaag, maar zelfs aardig direct. Hij volgt de bevelen van de chauffeur bijna vanzelfsprekend op en laat zich ook zonder al te veel problemen door nauwere straatjes en in of uit parkeerhavens laveren.
Maar op de snelweg is hij het meest in z'n element. Daar beweegt hij zich met opvallend gemak en comfortabel voort. Niet als een slagschip, want hooguit op een golvend wegdek is er nog een zweem voelbaar van de deinneigingen waar de Amerikanen van vroeger bekend om stonden. Voortsukkelen in de file; hij doet het gedwee. Maar is er weer ruimte om door te rijden dan zijn de pk's paraat, en terwijl de automaat haast ongemerkt opschakelt ga je er als de gesmeerde bliksem vandoor. Zelf de bak bedienen kan trouwens ook.
Lange snelwegbochten, geen probleem. De 300M gaat er vlot en strak doorheen. Als voorwielaandrijver is hij natuurlijk onderstuurd, en met de berg vermogen die de grote Chrysler in huis heeft, kun je ook makkelijk harder gaan dan verstandig is. Verlaat je de snelweg en wordt er minder goede bestrating genomen, dan is het comfort aan boord toch wat minder.
In het interieur wordt de band met vroeger in de instrumenten sterk benadrukt. Zo zijn ze chroomgerand en hebben ze witte wijzerplaten, met klassieke cijfers en markeringen.
Ruime met leer beklede stoelen bieden een comfortabele zit. Je kunt de bestuurdersstoel uitgebreid - elektrisch - verstellen. Met een geheugensysteem', dat de zitpositie van twee bestuurders kan onthouden, plus de bijbehorende stand van de buitenspiegels en een voorkeur-radiozender. Losse spullen kun je kwijt onder de radio, in de middenarmsteun en in flinke portiervakken.
Achterin aan beenruimte geen gebrek, maar dat mag ook wel in zo'n knots van een wagen met een wielbasis van 2,87 m. En dan blijven er ondanks de aflopende daklijn ook genoeg centimeters boven de kruin over. De Chrysler neemt z'n taak als vijfzitter niet helemaal serieus. Niet dat het achterin aan ruimte zou ontbreken, maar de achterbank is opgedeeld in twee zetels. Er zijn ook slechts twee hoofdsteunen en twee driepunts rolgordels. Een middenarmsteun ontbreekt natuurlijk niet. De 300 M heeft een kofferbak om 'U' tegen te zeggen. Dankzij de in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning kan die grote bagageruimte ook nog eens worden uitgebreid.
De 'M' is bedeeld met 'n ruime uitrusting: airco, leren bekleding, elektrische stoelverstelling, een bekwame geluidsinstallatie en een dakconsole met tripcomputer plus kompas.
Voor de circa f 110.000 die de 300M 3.5 kost, levert Chrysler een modern gelijnde, imposante auto die prima presteert en veel luxe en en ruimte biedt. Z'n rij-eigenschappen zijn dik in orde en voldoen aan de eisen van de Europese automobilist.

Signalement

Merk Chrysler
Model 300M 3.5i V6 LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.080

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.518 cc
Maximaal vermogen 187 kW / 254 pk bij 6.450 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.999 mm / 1.920 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.560 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd 900 kg
Banden225/60VR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,4s
Brandstofverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 256 g/km