Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Chrysler
  • 300M

Chrysler 300M 2.7i V6 LE (1999)

Dikke grijns

Chrysler 300M 2.7i V6 LE (1999)
  • Autotest
12 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In het zakelijke segment met prijzen rond de ton biedt Chrysler met de 300M een interessant alternatief. Gedurende een weekje sturen met de 2.7 LE vroegen we ons af of die 300M goed genoeg is.

De 300M werd speciaal voor de Europese markt ontwikkeld als opvolger van de Vision. Als zakenwagen in de klasse rond de ton is de 300M opmerkelijk van snit. De ontwerpers hebben zich lekker laten gaan en iets heel smakelijks uit de hoge hoed getoverd. Spannende ogen, een ruige gril, geen echte bumpers, prachtige merklogos, een opmerkelijk gestrekt silhouet, een afgeknotte achterkant, ziedaar een eigenwijs Amerikaans gezicht met Italiaanse flair. Met zijn vijf meter lengte is de 300M een forse jongen, maar zijn uiterlijk roept meer associaties op met de oer-Britse kreet Sports-saloon. Van opzij heeft de grote Chrysler zelfs wel iets weg van een vierdeurs coupé.

Sporty

De 300M ziet er niet alleen atletisch uit, maar presteert ook nog eens op een sporty manier. Hij wordt aangedreven door V6-motoren met een inhoud van 2,7 of 3,5 liter. Wij reden de kleinste versie, nog altijd goed voor een bovengemiddelde 203 pk. Voor de 300M is dat gewoon genoeg; de ruim anderhalve ton wegende Chrysler snelt onder begeleiding van een sportieve, diepgetoonde roffel in net tien tellen naar de 100 en een top van 210 km/h is zeer toereikend. Eenmaal op constante snelheid is de motor weer de rust zelve. Toeren draaien is er dan niet meer bij, want de overbrengingen van de standaard viertraps-automaat zijn zo gekozen dat de motor bij 100 km/h slechts 2100 toeren draait. De rust in het interieur wordt dan alleen nog verstoord door het vrij prominente wind- en bandengeluid; da"s jammer. Overigens is de viertrapsautomaat voorzien van het AutoStick-systeem. Trek de pook vanuit D naar achteren en je kunt zelf bepalen wanneer de bak schakelt door de pook naar links of rechts te bewegen voor respectievelijk terug- of opschakelen. Een prettige bak die alleen in de AutoStick-stand ietsje vlotter zou mogen reageren. Door de bank genomen gaat de forse 300M spaarzaam om met de brandstof. Bij beschaafd gebruik op de Nederlandse wegen kom je wel aan de 1:10, maar ga je flink op het rechterpedaal leunen en/of zit je veel in de stad, dan gaat het richting 1:7.
Niet alleen de buitenkant van de 300M is mooi, maar ook het interieur is het aanzien waard. Prachtige, klassiek ogende wijzerplaten in combinatie met de smaakvolle leren bekleding van de LE geven je een rijk gevoel. Des te droeviger dat Chrysler kunsthout gebruikt dat er zo ontzettend nep uitziet.
Het duidelijk op comfort afgestemde onderstel maakt het leven aan boord aangenaam. Voor een vijf-meter-limo valt de beenruimte op de achterbank wat tegen, maar ondanks de sportieve daklijn is er flink wat hoofdruimte beschikbaar. De bestuurder en voorpassagier kunnen spelen met de in het dak geplaatste boordcomputer; niet de meest handige plek, maar prima passend bij de eigenwijze 300M.
De bestuurder voelt zich prettig in deze Chrysler. Motor en bak vormen een harmonieus span, de besturing is (zeker voor een Amerikaan) direct en communicatief, de voorwielaandrijving leidt niet tot excessief onderstuur en de reminstallatie is goed doseerbaar, al mochten de remmen nog wel iets krachtiger zijn. Het is wel jammer dat het stuur alleen maar in hoogte verstelbaar is; sommige bestuurders vonden het rad wat ver naar binnen steken en daar doe je nu dus niets aan.
We zijn knap verslingerd geraakt aan die 300M, maar toch gebied de eerlijkheid om een paar serieuze kanttekeningen te maken. Dat Chrysler de 300M zonder zij-airbags levert is tot daaraan toe, maar dat ze niet eens voorkomen op de optielijst is een schande. Ook missen we (zeker in deze klasse) triviale zaken als een regensensor en buitenspiegels met een dodehoekgedeelte. Dat zijn dingen die bij concerngenoot Mercedes al voor minder geld gemeengoed zijn. Krijg je tevens een auto die niet rammelt; een 300M doet dat wel op slechte weg en dat mag in deze klasse gewoon niet. En nu we dan toch even van het Amerikaanse Auburn Hills naar het Duitse Stuttgart kijken, voor hetzelfde geld heb je daar nog niet eens een veel kleinere C280 Elegance automaat. Ruilt straks beter in, zo"n Benz, maar de niet perfecte 300M tovert wel een dikke grijns op je gezicht en dat is ook wat waard.

Signalement

Merk Chrysler
Model 300M 2.7i V6 LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 49.575

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.736 cc
Maximaal vermogen 149 kW / 203 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 256 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.999 mm / 1.920 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.540 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd 900 kg
Banden225/60VR16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,2s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
CO2-uitstoot 251 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Chrysler 300M
Chrysler Chrysler 300M
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chrysler 300M specificaties
  • Chrysler 300M occasions
  • Chrysler 300M video's
Advies en informatie
  • Chrysler 300M tests
  • Chrysler 300M gebruikersreviews
  • Chrysler 300M index
PREMIUM
Chrysler Sebring 2.0 16V

Chrysler Sebring 2.0 16V

Met circa 350 verkochte exemplaren is de Chrysler Sebring tot groot ongenoegen van D. J. Trump...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1998)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1998)

    4
    • 19 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (2002)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (2002)

    8
    • 4 november 2013
  • Gebruikersreview
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1999)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1999)

    4
    • 6 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1998)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1998)

    2
    • 4 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1999)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1999)

    6
    • 19 juli 2007
  • Gebruikersreview
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1999)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1999)

    10
    • 2 april 2007
  • Gebruikersreview
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (2001)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (2001)

    3
    • 31 oktober 2006
meer reviews
Barrelbrigade 2021 - De monstertocht - deel 1

Barrelbrigade 2021 - De monstertocht - deel 1

Op 826 kilometer van de redactie, nabij Poitiers, ligt Futuroscope, een familiethemapark waar...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Chryslers LH-platform

    De Tweeling: Chryslers LH-platform

    38
    • 8 juli 2018
  • Nieuws
    Chrysler 300C concept car

    Chrysler 300C concept car

    • 16 april 2003
  • Autotest
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (2002)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (2002)

    • 4 maart 2003
  • Autotest
    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1998)

    Chrysler 300M 3.5i V6 LE (1998)

    • 5 juni 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Chrysler Aspen – In het Wild

    Chrysler Aspen – In het Wild

    15
    • 12 maart 2022
  • Nieuws
    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    Chrysler LeBaron (1991) - Liefhebber Gezocht

    11
    • 16 februari 2022
  • Nieuws
    Chrysler Airflow: voorbode van het nieuwe Chrysler

    Chrysler Airflow: voorbode van het nieuwe...

    48
    • 5 januari 2022
  • Nieuws
    Nu echt: Chrysler Airflow Concept naar CES

    Nu echt: Chrysler Airflow Concept naar...

    12
    • 22 december 2021
  • Nieuws
    Christine Feuell wordt CEO Chrysler

    Christine Feuell wordt CEO Chrysler

    16
    • 8 september 2021
  • Barrelbrigade 2021 - De monstertocht - deel 1

    Barrelbrigade 2021 - De monstertocht -...

    • 28 augustus 2021
  • Nieuws
    Chrysler Sebring Convertible - In het Wild

    Chrysler Sebring Convertible - In het Wild

    2
    • 24 augustus 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden