Chevrolet Volt LTZ (2012)

Spanningzoeker

Chevrolet Volt
Het project Volt was een paar jaar geleden een belangrijke motivatie voor de Amerikaanse overheid om General Motors van de ondergang te redden. Is dit ook echt de auto waar de mensheid op zit te wachten? Kan deze Chevrolet de wereld veranderen?

De Volt is geen elektrische auto, maar een plug-inhybride. Met volgeladen accu's wordt de auto aangedreven door elektromotoren. In eerste instantie door één exemplaar. Als de snelheid toeneemt, springt er een tweede bij. Wanneer de accu leeg is, verandert die tweede elektromotor in een door de benzinemotor aangedreven generator. Zodra de snelheid oploopt, drijft de benzinemotor niet alleen de als generator werkende elektromotor aan, maar neemt hij ook diens taak in de aandrijflijn waar.

We hebben de nodige kilometers met een lege accu gereden. Dat betekent dat de benzinemotor bijna continu aan de bak moet. Een positieve eigenschap van de viercilinder is zijn beperkte geluidsproductie. De reactie op het gaspedaal is volkomen natuurlijk: zonder haperen versnelt hij, en hij remt ook keurig af op de motor. Wie meer pit wil, drukt op de knop 'Drive Mode', waarna de motor net iets enthousiaster reageert. Op een volle accu komen we 57 kilometer ver. Daarbij hoef je niet met je billen tegen elkaar geknepen te hopen dat je nog net bij een stopcontact kunt komen. Je kunt namelijk gewoon verder op benzine, een groot verschil met puur elektrische auto's. Het is niet de zuinigste manier van rijden, want we scoorden een schamele 1 op 13. Zo veel mogelijk elektrisch rijden heeft dus de voorkeur.

Geen gezinsauto
Het onderstel en de besturing zijn meer op comfort dan op dynamiek afgestemd. De besturing is voor een Amerikaanse auto vrij direct. Prettige bijkomstigheid is verder dat het 198 kilo zware accupakket laag in de buik van de auto ligt en zo een gunstige bijdrage levert aan het laag houden van het zwaartepunt. Het resultaat is een auto die niet overdreven helt in bochten en stabiel de hoek om wil.
De afwerking van het interieur is netjes, al moet je houden van de opvallende witte middenconsole, die volzit met tiptoetsen die doen denken aan de begindagen van de kleurentelevisie. Jammer is dat de pook de indruk wekt dat-ie al een paar ton meegaat, terwijl die in wezen niets mechanisch hoeft over te brengen; de rijrichting wordt immers elektronisch
geregeld. Alle informatie wordt futuristisch verstrekt op beeldschermen, maar daaraan wen je snel.
Bestuurder en bijrijder komen in de Volt geen ruimte tekort. De stoelen missen wat zijdelingse steun, maar je zit verder prima en je hebt ruimte genoeg. Hoe anders is dat op de achterbank: met de beschikbare beenruimte valt nog net te leven, met de hoofdruimte absoluut niet. Daar zit je al snel met je hoofd klem onder de ver naar voren doorlopende achterruit. Jammer. Gelukkig is deze benauwde positie slechts weggelegd voor twee personen: de zitplaatsen worden van elkaar gescheiden door de grote middentunnel, die plaats biedt aan een deel van de accu's. De rugleuningen van de twee stoelen achterin sluiten niet op elkaar aan, waardoor het meenemen van lange spullen zoals ski's of materiaal van de bouwmarkt geen probleem is.
Helaas is het hierdoor ook mogelijk dat bagage tijdens een noodstop naar voren schiet. De inhoud van de bagageruimte houdt ook niet over. Wie meer wil, kan wel nog de rugleuningen neerklappen. Chevrolet maakt zich gemakkelijk af van de hoedenplank: een slap stukje stof, meer een hangmat voor losse spullen.

Oordeel

3 sterren

De Volt presteert adequaat, maar het benzineverbruik valt tegen. De accu’s kosten veel ruimte en de aanschafprijs valt tegen.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Volt LTZ
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.398 cc
Maximaal vermogen 111 kW / 150 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 4.250 tpm
Accu capaciteit (bruto) 16 kWh
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 4.498 mm / 1.798 mm / 1.439 mm
Wielbasis 2.685 mm
Massa leeg 1.632 kg
Laadvermogen 368 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 1,2 l/100km
CO2-uitstoot 27 g/km

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.