Chevrolet Lumina LS Luxe (1996)

Beetje anoniem

Chevrolet Lumina LS Luxe
Amerikaanse auto's staan bekend om hun hoge comfort, rijke uitrusting en aantrekkelijke prijs. Toch kiezen maar weinig kopers voor zo'n Yank. AutoWeek onderzocht of de Lumina daarin verandering kan brengen.

De voorwielaangedreven Lumina doet op het eerste gezicht niet super-Amerikaans aan. De vloeiende, afgeronde vormgeving is helemaal in de stijl van deze tijd. Als we het logo vergeten is er eigenlijk niets dat de Lumina direct als 'Yank' bestempelt. Of het zouden de afmetingen moeten zijn, die door de verhouding van de proporties aangenaam worden verdoezeld. Want er staat wel eventjes 510,5 centimeter voor de deur en daarmee is de Lumina bijna net zo lang als een Mercedes S-klasse.
Daarmee moet de Lumina een enorme interieurruimte bieden. Toch blijkt hier meteen dat afmetingen niet alles zeggen, want de Lumina is niet overdreven royaal. Zowel voor- als achterin is een ruime zit mogelijk, waarbij de grote breedte op de achterbank voor flinke elleboogruimte zorgt, maar het is niet overbemeten. Wat we heel storend vinden is het ontbreken van een middenarmsteun op de achterbank. De kofferruimte is krap bemeten en de achterbank kan niet worden omgeklapt.

Geen kitsch, geen kunst

Wie aan een Amerikaanse auto denkt en vleugels, kitsch en meters chroom voor zich ziet, zal in de Lumina fors teleurgesteld zijn. Op de Chevrolet is er met uitzondering van een enkel streepje chroom op de carrosserie niets te vinden. In het interieur toont de Lumina zich zelfs bijzonder terughoudend. Hier vinden we totaal geen 'glimmers'. Op het dashboard is alles zwarte en grijze kunststof met aan de passagierskant een strook gepolijst hout.
Ook de indeling van het instrumentenpaneel is on-Amerikaans overzichtelijk. Géén schakelhendel aan het stuur maar op de middenconsole, zoiets maakt de Europese acceptatie eveneens groter. De bediening van licht (links) en ventilatie/verwarming/airco (rechts) geschiedt met forse draaiknoppen. De koelcapaciteit van de airconditioning is enorm, maar de regeling laat te wensen over, waardoor je het al snel t‚ koud krijgt. Bediening van richtingaanwijzers, grootlicht, ruitewissers en cruise-control is verenigd in een hendel links van het in hoogte verstelbare stuur. En dat is net te veel van het goede, want de bediening van de cruise-control valt weg achter de stuurwielrand. Een regelbare interval op de wissers ontbreekt. Twee airbags zijn standaard, evenals een forse, gemakkelijk te bedienen radio. Bekende zaken als centrale vergrendeling en elektrische ramen en dito spiegels behoren eveneens tot de uitrusting, net als een verlichte make-upspiegel voor de passagier en twee in de achteruitkijkspiegel ge‹ntegreerde leeslampjes. De stoelen zijn berekend op corpulente lieden, maar geven weinig zijdelingse steun. Ondanks de vele verstelmogelijkheden (elektrisch en handmatig) is de zit maar zo-zo.
Van een Amerikaanse auto verwacht je een hoog, bijna Frans rijcomfort. In het verleden ging dat gepaard met deinen en hellen, maar met moderne onderstel-know-how is zoiets op te lossen. En inderdaad, deinen en hellen doet de Lumina nauwelijks, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Op een supervlakke weg zoef je comfortabel geveerd voort. Maar owee als er een kuil, bobbel, spoorril of andere oneffenheid in het wegdek komt. In eerste instantie volgt het onderstel dit incident prima, om vervolgens bij het terugveren echter een genadeloze klap te geven. Bovendien is elke oneffenheid niet alleen voelbaar, maar ook hoorbaar, zoals onze dB-meter aangaf. De stuurinrichting van de Lumina voelt te licht, is afstandelijk en bovendien vaag, zodat sneller rijden over smalle weggetjes opperste concentratie vergt.
De Lumina kan uit 3135 cc 162 pk mobiliseren. Dit vermogen wordt via een 3-traps automaat met overdrive op de voorwielen gebracht. Daarmee trekt hij keer op keer met doorslaande wielen weg. Ondanks dit sportieve geluid vallen zowel de acceleratie van 0-100 als de tussensprint van 80-120 km/h wat tegen. Gezien het motorvermogen hadden we meer verwacht.
We kunnen stellen dat de Lumina dé auto is voor lieden die niet zulke hoge eisen stellen aan rijgedrag en prestaties. Wie dat allemaal niet zoveel kan schelen en gewoon een grote comfortabele en exclusieve auto wenst, zit hier goed. Al neigt de verre van Amerikaans te noemen vormgeving en inrichting naar anonimiteit.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Lumina 3.1i
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.445

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.137 cc
Maximaal vermogen 119 kW / 162 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 251 Nm bij 4.000 tpm
Lengte / breedte / hoogte 5.105 mm / 1.840 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.510 kg
Banden205/70R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s