AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Chevrolet
  • Corvette Convertible

Macho!

Chevrolet Corvette Convertible (1999)

  • Autotest
16 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het is nog steeds dé Amerikaanse (grote) jongensdroom op wielen, de Chevrolet Corvette. Als Coupé al bijzonder uitdagend, maar deze Convertible mag echt gezien worden als de Ultieme Macho Machine.

Een Corvette - that's hot stuff. In een 'Vette, zoals de Amerikanen zeggen, val je op. Kapje neer en cruisen maar, die vier meer dan polsdikke uitlaten intussen lekker laten roffelen.
De Corvette is imposant, alleen al door z'n afmetingen. Maar ook het lijnenspel met die lange, lage neus en die hoog gesneden, afgeknotte achterkant maakt indruk op het netvlies. In combinatie met de zachte bollingen van het koetswerk geeft dat de Corvette een sexy uitstraling. Maar niet alleen het uiterlijk doet het, ook de sensuele klanken uit de vier uitlaatpijpen werken als een magneet op omstanders. Zacht zwoel bij lage toeren en ophitsend bij hoge toeren, met nog wat varianten daartussen. Bespeel die sounds op de juiste manier met je rechtervoet en een geluidsinstallatie is overbodig.

'Klein blokje'

In een Corvette is maar één motor echt op zijn plaats en dat is een V8. 'Small block' noemen de Amerikanen dat fijntjes, maar hij heeft wel eventjes 5,7 liter inhoud.
Het ding is wel nieuw, maar bijna stuitend simpel van opzet met één nokkenas en twee kleppen per cilinder. Maar over 344 paardenkrachten hoor je ons niet klagen. Genoeg voor een leuke burn-out, waarbij de rook van de banden slaat, of even rap een paar dikke zwarte strepen op straat leggen. Dikke pret, maar ook in 5 tellen naar de 100 knallen is een heel aparte sensatie, zeker in een Corvette met automaat en een eindeloos lange eindoverbrenging. Rij je 120 dan draait de motor net 1950 toeren. That's the American way of life.
Maar hard kan de Corvette ook. We zijn even de grens over gedoken om de Convertible eens flink op zijn staart te trappen. Het simpele kapje hebben we maar omhoog gelaten om spontane ontharing te voorkomen. Boven de 140 begint de geluidsproductie onprettige vormen aan te nemen, maar we laten ons niet kennen. Doordrukken dat gas en bij 240 km/h schakelt de automaat nog eventjes heel subtiel van '3' naar '4'. We hebben net 260 km/h op de teller staan als de verkeerssituatie verdere versnelling niet meer toelaat, maar gezien het gemak waarmee we dat bereikten moet die opgegeven top van 274 er ook wel inzitten. En de Corvette ligt nog mooi stabiel op de weg, ondanks zijn onderstel met achter zelfs een kunststof bladveer.
Maar een Corvette is niet alleen leuk als het recht vooruit gaat. Spelen met het gaspedaal in bochten is een feest. Onervaren lieden laten de traction control ingeschakeld; gewoon stampen in een bocht en de Corvette breekt iets uit om vervolgens met een kleine stuurcorrectie weer het rechte pad op te zoeken. Gevorderden schakelen het ding uit en gaan op zoek naar de grenzen. En dan kan zo'n Corvette ineens heel dwars de hoek om zeilen.
De forse afmetingen zorgen voor behoorlijk wat bewegingsvrijheid in het tweezits-interieur. De leren kuipstoelen zitten goed, zeker met twee elektrisch verstelbare lendensteunen per stoel en een regelbare breedte van de zijsteunen. Zowaar is er ook nog een onverwacht grote bagageruimte, die deels wordt ingenomen als de kap wordt ingeklapt.
De simpele motor en het niet al te vooruitstrevende onderstel vormen een schril contrast met het geavanceerde instrumentarium. Het ruim van klokken voorziene dashboard heeft een boordcomputer die ons echt versteld heeft doen staan. Kijk, een gemiddeld verbruik en de verstreken tijd kennen we wel. Maar met een druk op de knop toont het schermpje ook de temperatuur van de versnellingsbakolie! En wat dacht u van de spanning in alle vier de banden?
Gewoon voor je neus te zien! Uniek, zeker als je bedenkt dat er nog zo'n twintig andere gegevens zijn op te roepen en de computer ook nog eens 25 waarschuwingen kent. 't Lijkt wel een space-shuttle!
Als we dan weer met beide benen op de grond geland zijn, is de conclusie duidelijk: zo'n Corvette Convertible is een machtige auto.
Goed, hij kost bijna 190 mille, maar zijn concurrenten zijn stuk voor stuk flink duurder. Die bieden wel meer raffinement en kwaliteit. Maar, nee, dat brute en tegelijk zwoele karakter van de 'Vette hebben ze geen van alle.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Corvette Convertible
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 95.880

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.666 cc
Maximaal vermogen 253 kW / 344 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 483 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.565 mm / 1.869 mm / 1.211 mm
Wielbasis 2.655 mm
Massa leeg 1.466 kg
Laadvermogen 279 kg
ongeremd 0 kg
Banden voor245/45ZR17Prijzen
Banden achter275/40ZR18Prijzen
Topsnelheid 275 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s (fabrieksopgave: 5,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 306 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Gigantische prestaties
  • +Puur rijplezier
  • +Unieke boordcomputer
  • -Erg rumoerig op snelheid
  • -Weinig raffinement
  • Houd me op de hoogte over de Chevrolet Corvette
Chevrolet Chevrolet Corvette

Uitgelicht aanbod

    USA C3 COLLECTOR EDITION (TARGA/LEER)

    Chevrolet Corvette USA C3 COLLECTOR EDITION (TARGA/LEER)

    • 1982
    • 59.539 km

    € 23.950

    USA 1 YZ 87

    Chevrolet Corvette USA 1 YZ 87 Schuurvondst

    • 1981
    • 138.437 km

    € 9.999

    C8 C8 3LT Z51 Performance Carbon Magnetic Ride Lift OP VOORRAAD

    Chevrolet Corvette C8 C8 3LT Z51 Performance Carbon Magnetic Ride Lift OP VOORRAAD

    • 2020
    • 27 km

    € 199.700

Meer Chevrolet Corvette occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chevrolet Corvette specificaties
  • Chevrolet Corvette occasions
  • Chevrolet Corvette video's
Advies en informatie
  • Chevrolet Corvette tests
  • Chevrolet Corvette gebruikersreviews
  • Chevrolet Corvette index
PREMIUM
Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Op het AutoWeek-forum staan regelmatig verzoeken om hulp bij de keuze van een gebruikte auto....

Lees meer
Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond Klassiek

36

De Chevrolet Corvette staat bij heel veel autoliefhebbers op het verlanglijstje, al dan niet...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    'GM werkt aan elektrische Corvette cross-over'

    'GM werkt aan elektrische Corvette cross-over'

    11
    • 15 januari 2021
  • Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond Klassiek

    Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond...

    36
    • 26 november 2020
  • Autonieuws
    Gesnapt: Chevrolet Corvette Z06

    Gesnapt: Chevrolet Corvette Z06

    6
    • 6 oktober 2020
  • Autonieuws
    Productiemijlpaal voor Chevrolet Corvette

    Productiemijlpaal voor Chevrolet Corvette

    42
    • 19 augustus 2020
  • Autonieuws
    Gouden kunst-Corvette te koop

    Gouden kunst-Corvette te koop

    21
    • 7 augustus 2020
  • PREMIUM
    Chevrolet Corvette - Eerste Rijtest

    Chevrolet Corvette - Eerste Rijtest

    • 2 juni 2020
  • Autonieuws
    Chevrolet Corvette Stingray komt als plug-in hybride

    Chevrolet Corvette Stingray komt als plug-in...

    18
    • 23 maart 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    'GM werkt aan elektrische Corvette cross-over'

    'GM werkt aan elektrische Corvette cross-over'

    11
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Gestolen Chevrolet Camaro na 17 jaar terecht

    Gestolen Chevrolet Camaro na 17 jaar terecht

    24
    • 9 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    65
    • 31 december 2020
  • Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond Klassiek

    Chevrolet Corvette C3 (1978) - Klokje Rond...

    36
    • 26 november 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwing voor elektrische Chevrolet Bolt

    Vernieuwing voor elektrische Chevrolet...

    7
    • 10 november 2020
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: SUV's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    82
    • 6 november 2020
  • Autonieuws
    De Vluchtstrook: de Grumman 'Long Life Vehicle' (LLV)

    De Vluchtstrook: de Grumman 'Long Life...

    21
    • 1 november 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep