Chevrolet Corvette (2000)
Vét Amerikaans
"Jij hebt het goed voor elkaar", roept de moeder me toe. Haar zoontje van acht valt in katzwijm voor de rode Corvette. Hij mag er even in zitten en luisteren naar de achtpitter in actie. Nu, weken later, heeft "ie het er nog over als hij mij ziet.
Die moeder weet niets van het imago van de auto en ziet simpelweg een dure, zonder twijfel snelle auto staan. Precies hetzelfde geldt voor de kleine jongen. Hij weet nog niet eens wat een pooier precies voor werk doet.
Ze hebben gewoon gelijk. Al dat geleuter over "proletenbak", "pooierauto", 't is gewoon de kift. Er zijn weinig auto"s zo consequent als een Chevrolet Corvette. En waar vind je dat nog? Wat is er nu meer hypocriet dan een decente sportwagen? Zo"n geval van valse bescheidenheid, waarbij de poenigheid en de prestaties zoveel mogelijk zijn verstopt? Dat vinden ze in de US of A ook en dus gaven ze de wereld in 1953 de Corvette. Die auto van toen léék niet eens op wat hier voor de deur staat. Maar een legende was geboren.
Vanaf 1963, toen het type Corvette Sting Ray werd gelanceerd, begon de auto te lijken op het huidige model. Ook de Stingray vanaf 1969 (toen aan elkaar geschreven) en de Corvette "74 gaven aan waar het met de Amerikaanse sportwagen naar toe zou gaan: de zeer imposante kant op. Niet gehinderd door enige subtiliteit.
Diep gaan
Mijn hemel, wat moeten we weer diep gaan deze week. Instappen in onze rooie Chevrolet Corvette betekent weer ver door de knieën, uitkijken voor "t bolletje, en dan... landen maar. Een stijve hark kan niets met een Corvette. Die komt er misschien nog wel ín, maar nooit meer uit. We hebben de luxe versie. Er zijn twee geheugenstanden voor spiegels en bestuurdersstoel. Zo hoef je deze niet steeds opnieuw in te stellen als iemand anders je Corvette even heeft geleend. Daar zitten we dan, nagenoeg op de grond. Leren stoelen (twee slechts, achter de voorstoelen is alleen bagageruimte), een indrukwekkend stuurwiel, een giga-cardantunnel en een dito middenconsole. Prominent op die tunnel een knop (achter de pookknop) om de active handling uit te schakelen. Heeft "ie dat nodig dan? Kan die Corvette zonder? Voor in de Corvette ligt een V8 van 344 pk, die alleen de achterwielen aandrijft. U kunt zich voorstellen wat dat voor aandrijfkrachten teweegbrengt. De Corvette, die wil wel. Lekker zwaaien met die achterkant. Zo"n Corvette heeft die active handling dus keihard nodig, zeker als er geen coureur achter het stuur zit. Alleen... zo"n Corvette verliest een flinke puist pret met die voorziening ingeschakeld. Want als de achterkant op komt zetten, haalt die Chevrolet rigoureus het vermogen van de wielen af. "t Beest is in één keer morsdood! Da"s zonde, want op zich is een oversturende Corvette best goed op te vangen, mits het niet te hard gaat. Neemt de snelheid toe, dan heb je ruimte nodig om de 1800 kilo zware tweezitter tot de orde te roepen. Is er geen tussenvorm denkbaar dat het vermogen minder kordaat wordt afgekapt, vragen wij ons in gemoede af?
Via een projector in het dashboard worden in het gezichtsveld van de bestuurder zaken als toerental, snelheid, brandstofvoorraad, motortemperatuur en oliedruk weergegeven in de voorruit. Veel te veel info voor in zo"n klein vakje. Eigenlijk is alleen de snelheidsweergave echt bruikbaar. Die zie je echt vanuit je ooghoek zonder te hoeven turen. Maar leuk is het wel.
De V8 (90() van 5,7 liter inhoud heeft slechts twee kleppen per cilinder. Maar wat geeft "t. Er is 344 pk aan boord. Standaard krijgt de auto een viertraps automaat mee, de zesbak is een optie van f 4.000! De bak zit achterin, vóór de achteras, voor een betere gewichtsverdeling. Een uitschakelbaar tractiecontrolesysteem houdt de aangedreven wielen in toom. Aan elektronica is sowieso geen gebrek: een actief besturingssysteem zorgt voor maximale assistentie bij parkeren en meer gevoel op hoge snelheid. De Corvette is voorzien van een drive-by-wire-systeem; elektronica zorgt voor de verbinding tussen motor en gaspedaal. Ook wielophanging (rondom onafhankelijk) en de rubberwalsen (achter hebben we 275/40ZR18) zijn afgestemd op de potentie van deze Chevrolet.
Hoe voelt zo"n Corvette aan? Bij lange na niet zo strak en stijf als een Porsche 911 bijvoorbeeld. Z"n tussenacceleraties zijn Amerikaans imponerend, zonder meer, maar z'n voorkomen is dat nog veel meer. Er is werkelijk niemand die niet omkijkt naar de auto. Toch, zoals gezegd, de Corvette is ook onderhuids bij de tijd. Alleen kan dat met zo"n uiterlijk nooit meer opvallen...
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Corvette Coupé |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 87.880 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.666 cc |
Maximaal vermogen | 253 kW / 344 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 483 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.565 mm / 1.869 mm / 1.211 mm |
Wielbasis | 2.655 mm |
Massa leeg | 1.472 kg |
Laadvermogen | 273 kg |
Banden voor | 245/45ZR17Prijzen |
Banden achter | 275/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 281 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s (fabrieksopgave: 5,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 13,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 306 g/km |