Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Chevrolet
  • Corsica

Chevrolet Corsica 2.2 LT (1994)

Vreemdeling in Europa

1
Chevrolet Corsica 2.2 LT (1994)
  • Autotest
27 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sinds men in de VS heeft ontdekt dat auto's niet per se slagschepen hoeven te zijn, zie je steeds vaker 'kleine' Amerikanen in ons verkeer. In deze test een kennismaking met zo'n Amerikaanse compact.

Uiterlijk onderscheidt hij zich nauwelijks van de gemiddelde Europese of Japanse middenklasser: de Chevrolet Corsica heeft dan ook niets meer gemeen met de uitbundige feestmobielen die in het verleden het Amerikaanse verkeersbeeld beheersten. In feite is de Corsica zelfs nog wat soberder dan de meeste van zijn hedendaagse klassegenoten. Hij is eigenlijk alleen aan zijn typeplaatje te herkennen als een auto uit het Land van de Onbegrensde Mogelijkheden.
In die bijna anonieme bescheidenheid schuilt waarschijnlijk de aantrekkelijkheid van de Corsica: als bezitter van een kleine Amerikaan rijd je behoorlijk exclusief, terwijl je toch echt niet van snobisme kunt worden beschuldigd. Daar komt nog eens bij, dat zo'n aparte Corsica in verhouding tot andere min of meer vergelijkbare auto's met een prijs van zo'n 39.000 gulden zeker niet extreem duur is.
Overigens is het heel lastig om uit te maken in welk segment van onze markt de Corsica thuishoort, want in de VS kijkt men nu eenmaal heel anders tegen dit soort auto's aan. Om te beginnen is de in deze test optredende Corsica een 'kale' uitvoering, hetgeen betekent dat de uitrusting volgens onze normen nogal sober is. Zo moet de bestuurder het stellen zònder elektrisch bediende zijruiten en moet hij ook zijn buitenspiegels met de hand instellen. Zelfs een centrale portiervergrendeling ontbreekt en over wissers met intervalschakeling of een verstelbaar stuurwiel moeten we maar helemaal niet praten. Maar daarentegen zijn airbag, ABS en radio-cassetterecorder bij de prijs inbegrepen, evenals de viervoudig verstelbare bestuurdersstoel. Alles bij elkaar zouden zulke waardevolle uitbreidingen bij een ietwat aangeklede Europese of Japanse middenklasser al gauw zo'n 6- à 7.000 gulden extra kosten.
Over zitten gesproken: de kleine Chevrolet mag zich dan wel niet als een typische Amerikaan vertonen, maar onderhuids verloochent hij zijn afkomst bepaald niet. De vering en schokdemping zijn nog echt helemaal Detroit en ook de stoelen hebben een soort van onpersoonlijk comfort waarover je niet echt kunt klagen, maar dat toch naar wat meer steun doet verlangen.

Deinen en overhellen
Een rit over gevarieerde wegdekken heeft in de verte iets weg van een boottochtje: de 1,2 tons-carrosserie deint behoorlijk en in de bochten wil hij ondanks zijn torsiestabilisatoren knap ver overhellen. De bestuurder ervaart dat nog sterker, want hoewel de bekrachtiging best enig gevoel doorgeeft, werkt hij vederlicht, waardoor haarscherp sturen aparte vaardigheden vereist.
Degene die altijd rustig afremt voor iedere bocht en zelden meer gasgeeft dan strikt nodig is, zal dat over-comfortabele Pullman-gevoel wellicht waarderen. Maar getoetst aan de huidige Europese normen is het veerkarakter van de Corsica beslist veel te veel van het goede. Nog iets heel on-Europees is de verdeling van de ruimte in het interieur: kennelijk denkt men in de VS dat een 'compact' eigenlijk niet bestemd is om het hele gezin mee te nemen. Voorin zit je in alle standen als een vorst, maar als er mensen op de achterbank meereizen, moeten de voor-inzittenden flink inschikken. Met de stoelen in de achterste stand kan er achter de rugleuning nog maar nèt een smal attachékoffertje staan...
Ten slotte zijn motor en versnellingsbak meer afgestemd op het gelijkmatige highway-verkeer dan op het wat driftiger rijgedrag in onze contreien. Een typisch Amerikaans trekje: veel trekkracht onderin en een vrij vlakke vermogensontwikkeling.
Bij het opmaken van de balans moet zeker nog aan de orde komen dat deze Amerikaan zowaar met voorwielaandrijving is uitgerust en dat die techniek goed functioneert. In extreme situaties voel je de aandrijfkracht sterker dan bij de meeste moderne Europeanen of Japanners, maar dat is meer iets voor de fijnproevers.
En ten slotte heeft de forse, degelijk-zware Corsica nog een verrassing in petto: zelfs met stevig doorrijden en fors optrekken is het brandstofverbruik slechts met moeite onder de 1:10 te krijgen.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Corsica 2.2i LT
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.860

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.189 cc
Maximaal vermogen 86 kW / 117 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 174 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.660 mm / 1.740 mm / 1.376 mm
Wielbasis 2.627 mm
Massa leeg 1.300 kg
Banden195/70R14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Chevrolet Corsica
Chevrolet Chevrolet Corsica

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Chevrolet Corsica specificaties
  • Chevrolet Corsica occasions
  • Chevrolet Corsica video's
Advies en informatie
  • Chevrolet Corsica tests
  • Chevrolet Corsica gebruikersreviews
  • Chevrolet Corsica index
PREMIUM
Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Onbekende A-segmenters - Op zoek naar …

Dit keer drie tamelijk onbekende auto's uit het A-segment. We belichten de Ford Ka, Chevrolet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1990)

    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1990)

    • 1 juni 2007
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1990)

    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1990)

    2
    • 12 december 2004
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Corsica 3.1i LT (1993)

    Chevrolet Corsica 3.1i LT (1993)

    • 31 augustus 2003
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1990)

    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1990)

    • 12 februari 2003
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1991)

    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1991)

    3
    • 4 december 2002
  • Gebruikersreview
    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1994)

    Chevrolet Corsica 2.2i LT (1994)

    • 13 juli 2002
meer reviews
Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

Chevrolet Corvette Convertible - Op de Rollenbank

20

Bestaat er zoiets als een bescheiden Corvette? Eigenlijk niet, maar Dennis Kapper doet zijn...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Chevrolet Stylemaster (1947) - In het Wild

      Chevrolet Stylemaster (1947) - In het Wild

      17
      • 4 juli 2022
    • Nieuws
      Chevrolet Chevelle Malibu Estate (1974) - In het Wild

      Chevrolet Chevelle Malibu Estate (1974)...

      16
      • 27 juni 2022
    • Achtergrond
      Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

      Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

      24
      • 22 juni 2022
    • Nieuws
      Chevrolet komt met concurrent Ford Mustang Mach-E

      Chevrolet komt met concurrent Ford Mustang...

      43
      • 14 juni 2022
    • Nieuws
      Chevrolet Corvette krijgt volledig elektrische aandrijflijn

      Chevrolet Corvette krijgt volledig elektrische...

      32
      • 25 april 2022
    • Nieuws
      GM gaat accu's Spark EV niet meer vervangen

      GM gaat accu's Spark EV niet meer vervangen

      112
      • 21 april 2022
    • Nieuws
      Ares S1 Speedster is grondig verbouwde Corvette

      Ares S1 Speedster is grondig verbouwde...

      4
      • 13 april 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden