BMW Z4 vs. Porsche 718 Boxster - Vergelijkende Test
Koester de traditie
53 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De jarenlange roadstertraditie van BMW heeft met de nieuwe Z4 een mooi vervolg gekregen. De auto lijkt weer wat puurder door zijn stoffen kap in plaats van een stalen vouwdak. En puur is ook de T-uitvoering van de Porsche 718 Boxster. De Z4 met krachtigste viercilinder mag aantreden tegen de puurste versie van Porsches sportauto met middenmotor.
Laat het maken van een achterwielaangedreven tweezitter met softtop maar aan BMW over. Sinds het merk de Z1 meer dan 30 jaar geleden introduceerde, kunnen we al ruim drie decennia aaneen genieten van de echte Freude am fahren. Nog verder terug in de tijd had het met bolides als de 328 en de 507 reeds een naam opgebouwd op het gebied van dakloos genieten van sturen, techniek en buitenlucht. Maar waar het er met de Z1, Z3 en de eerste Z4 echt sportief aan toe ging, was het pure er bij de tweede versie van de Z4 wel wat af. Wat comfortabeler, wat behaaglijker, wat softer en dat laatste kwam vooral door de opvouwbare hardtop. Wie dat wil, moet maar een vierzitscabrio bestellen, lijkt nu weer de gedachte.
Daarom heeft de nieuwste Z4 een stoffen kap. Een dak dat bij rijden tot een snelheid van 50 km/h open of dicht kan; in een mum van tijd zit je in de buitenlucht. De rolbeugels zijn onderdeel van het design; daar tussenin zit een uitneembaar netje om luchtwervelingen zo veel mogelijk buiten het interieur te houden. De lange neus en de korte kont geven de BMW de klassieke, krachtige sportwagenlook. Kijk je door je oogharen naar de voorkant, dan zie je de klassieke looks, al lijkt het front ook op dat van de nieuwe 8-serie. Overeenkomsten met moderne BMW’s zien we verder aan de achterzijde, waar de achterlichtunits duidelijk uit dezelfde tekenstudio komen als die van de nieuwe 3-serie. Het geheel past in BMW’s nieuwe huisstijl, maar staat tegelijkertijd onmiskenbaar in de Z-traditie.
Traditie is ook wat de Porsche 718 Boxster uitstraalt. De auto die drie jaar geleden een gedaanteverwisseling onderging, deed dat in de goede traditie van het huis: bijschaven in plaats van compleet aanpassen. Zoveel anders dan de Boxster die in 2012 op de markt kwam, oogt de auto met de toevoeging 718 in de typeaanduiding dan ook niet. De T-versie is er dit voorjaar bijgekomen, maar ook die letter is niet nieuw. Zo was er ooit een 911T als lichtere versie van het origineel, en bij de 911 Carrera dook die letter een paar jaar geleden opnieuw op.
Porsche heeft die aanduiding nu doorgetrokken naar de instapper van zijn sportautolijn. Door een handgeschakelde transmissie aan te bieden, portiergrepen te vervangen door koorden en stoelen met speciale stof te monteren ging het gewicht van de Porsche met 20 kilo omlaag. In de basis heeft de Porsche Boxster T niet eens een multimediasysteem aan boord, maar dat heeft de testauto wel, als optie. Prima, maar veel blijer zijn we met de handbak, waar een automaat met dubbele koppeling ook tot de mogelijkheden behoort. De manuele transmissie is eindig, dus de gelegenheid weer eens zelf te poken in een sportief apparaat als dit, grijpen we aan.
GEEN HANDBAK IN Z4
Een handbak kun je in de BMW Z4 niet krijgen. In deze vergelijking kiezen we voor de sDrive30i, een type-aanduiding die in het verleden zou verwijzen naar zes in lijn opererende cilinders met een totale inhoud van 3 liter. Nu is het een liter minder, verdeeld over vier potten. Dankzij de hulp van een turbo persen ze er een respectabele 258 pk uit. Wie toch nog een zescilinder wil, moet gaan voor een 40i met geblazen 3,0-liter motor. Als je kijkt naar de specificaties, zal het verlangen naar meer vermogen er niet snel zijn, want het tweede level van het Z4-gamma flitst al in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h. Vanuit liefhebbersoogpunt is zo’n zescilinder natuurlijk wel machtig, zeker vanwege het geluid. Juist op dat vlak stelt de 30i verre van teleur. Want wat klinkt hij goed voor een viercilinder! Bij BMW produceren die vaak een geluid dat je meteen heimwee bezorgt naar een zespitter, maar de klanken van de 30i mogen er zijn. En doordat er bij een dicht dak veel geluiden van buitenaf doordringen in het interieur, hoor je hem altijd goed. Rijbeleving pur sang.
Juist op het auditieve vlak stelt de viercilinder 2,0-liter boxer van de Porsche wat teleur. Bij het starten lijkt het alsof er een Subaru tot leven komt, want boxermotoren associeer je nu eenmaal met dat Japanse merk. Het geluid staat veraf van de rauwe rasp van de zescilinder boxer die Porsche aanbood in dit model tot het moment dat de naam 718 om de hoek kwam. Het blok achter je gaat pas echt leuk klinken wanneer de naald van de toerenteller meer dan 4.500 tpm aanwijst. Niet alleen hoor je dat de motor het dan echt naar zijn zin krijgt, de eindspurt van het blok zweept je ook op, zoals de fijnste roadsters uit het recente verleden dat deden. Doorhalen tot 7.500 tpm, een korte schakelbeweging van de zeer exact schakelende zesbak en weer gaan. Zo hoort een roadster te rijden! Een motor is zo bepalend voor dit type auto. Je moet hard werken om hard te gaan.
In de BMW gaat het te makkelijk. Vloer het gas en de subliem aanvoelende achttraps automaat voelt haarfijn aan wat je wilt. Kies desnoods een van de vele rijstanden, Sport of Sport Plus – als toevoeging daarop kun je de bak desgewenst afzonderlijk in de S-stand zetten – en je hebt elk moment de aandrijflijn die precies is toegesneden op de juiste situatie. Je vliegt van haarspeld naar haarspeld, vloeiend voortsnellend van lange doordraaier naar lange doordraaier in een glooiend landschap. Technisch perfect, maar het komt wat minder op de bestuurder aan. Hoe lekker die motor ook klinkt, het purisme van de Porsche-aandrijflijn brengt een hogere beleving met zich mee van de klassieke roadster. De BMW voelt moderner, geavanceerder en ook sneller aan en het hogere koppel komt bovendien veel eerder vrij dan bij de Porsche, maar het adrenaline niveau blijft lager.
DANSEN
Een motor voorin, maar ver naar achteren opgehangen, of een motor midscheeps voor de achteras geplaatst. Beide zijn bedoeld voor een ideaal centraal zwaartepunt, maar toch maakt het een verschil. De BMW-besturing vraagt meer gewenning, maar het fanatieke insturen van de neus en de bewegende achterzijde bij het weer op het gas staan, maken van de Z4 een speelse auto. Hij danst meer, rolt meer om de lengteas.
De Porsche voelt als een hardcore sportauto. Er is heel even een fractie van weinig druk op de neus bij het insturen; dat is middenmotorsportwagens eigen. Rem hem fanatiek een bocht in en je heft het al op. Vervolgens geeft de auto geen krimp bij het vloeren van het gas. De grote hoeveelheid natuurlijke grip geeft het gevoel alsof 150 pk meer nog niet voor problemen zou zorgen. Meer vermogen kan in dit model, want de GTS biedt 350 pk, waarbij de viercilinder boxermotor een halve liter meer inhoud heeft.
De besturing van de Porsche is nauwkeuriger dan die van de BMW. In beide auto’s biedt adaptieve demping de mogelijkheid beweging uit de auto te halen, al zit die eigenlijk niet in de stijve, strakke 718. In de normale standen valt goed met het comfort te leven, waarbij de Z4 wel altijd comfortabeler aanvoelt dan de Porsche. De Porsche heeft achter zo veel grip dat het benaderen van de fabrieksopgave voor de 0-100-tijd een lastige opgave blijkt; hij smoort een beetje bij het laten opkomen van de koppeling. Uiteindelijk zitten we er zeventiende van een seconde boven. Heb je een versie met PDK-bak en launch control, dan lukt het geheid sneller. De fabrieksopgave van die versie ligt lager dan de 5,1 seconden die Stuttgart belooft voor de versie met handbak. De overbrengingsverhoudingen van de Boxster T zijn lang.
Haal hem in 1 en 2 tot het uiterste door en je haalt in de eerste versnelling al 70 km/h en in de tweede zie je na het razendsnelle overschakelen al 130 km/h op de digitale weergave verschijnen. Je kunt dan ook al in de twee van 80 naar 120 km/h versnellen, wat een tijd van 2,7 seconden oplevert. In de drie duurt het 3,5 seconden, even kort als de BMW Z4 sDrive30i nodig heeft bij het volledig vloeren van het gas. Mooie waarden zien we ook bij het remmen: 31,8 meter heeft de BMW nodig om tot stilstand te komen vanaf een snelheid van 100 km/h, de Porsche laat hiervoor 31,5 meter noteren.
INWISSELBAAR
Vanbinnen heeft BMW zich er op het eerste gezicht gemakkelijk vanaf gemaakt. De tellerunit en de complete middenconsole lijken inwisselbaar met die van de nieuwe 3-serie, maar ook met die van de kersverse X5. Het betekent in ieder geval dat het dashboard overzichtelijk is en gemakkelijk te bedienen. Alle moderne bedieningsmogelijkheden van het touchscreen, de stembediening en de centrale bedieningsknop zijn ook in het meest puristische model van BMW aan wezig. Achter de middenconsole zit tussen de voorstoelen een diep vak met grote bekerhouders. Een roadster die van alle (moderne) gemakken is voorzien. Het draagt bij aan het hoge daily driver-gehalte dat de nieuwe Z4 biedt.
In de Porsche vinden we nog geen indeelbaar instrumentarium, maar traditionele klokken voor je neus met natuurlijk een dominante positie voor de toerenteller. In de klok rechts kun je wel variëren met de info die er zichtbaar is: navigatie, gegevens over de rit, de olietemperatuur, maar ook een schakel indicator die je helpt, kan het beste uit de auto naar boven halen. Op het centrale touchscreen is een grote hoeveelheid gegevens oproepbaar, tot aan rondetijden toe. Voor de bediening van de kap zijn er twee knoppen (in de Z4 doe je dat met één). Ze rijdend hun werk laten doen, kan bij een hogere snelheid dan in de BMW.
Verder mis je in de 718 Boxster opbergruimte ten opzichte van de Z4. Daarentegen heb je wel weer twee laadruimtes, een diepe voorin de neus en eentje achterin.
FORSE PRIJS
In de prijslijst tref je de BMW Z4 sDrive30i aan voor € 55.975 rijklaar. Deze testauto is uitgerust met aardig wat extra pakketten, zodat de prijs op € 66.941 eindigt. We noemen een safety pack, een parking pack, High Executive-aankleding en omdat het een Model M Sport is, zitten er bovendien speciale stoelen in. Bovenop die pakketten zijn er afzonderlijke zaken aangevinkt, zoals elektrisch verstelbare stoelen, stuurverwarming, 19-inch wielen, een M Sport differentieel, waardoor het totaal oploopt tot € 72.775.
Voor dat bedrag kun je echter nog geen Porsche 718 Boxster kopen, want bestel je een kale, hand geschakelde T, dan moet er al ruim € 20.000 meer worden betaald dan voor de krachtigste vier cilinder-Z4. Een gewone versie, zonder T dus, begint ook al bij meer dan € 83.000. Een Z4 met zescilinder en 340 pk heb je voor iets meer geld dan de instap-718 Boxster.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De BMW Z4 is de modernste roadster op de markt, passend in de BMW Z-traditie. Hij is geschikt als dagelijks vervoermiddel en puurder dan de vorige generatie, al staat hij daarin ver van de T-versie van de Porsche 718 Boxster. Die kun je nog met handbak krijgen, en dat is tegenwoordig heel bijzonder. Voor het echte roadster gevoel moet de portemonnee wel heel ver open, en op punten legt de dure Porsche het toch duidelijk af tegen de BMW.
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster M40i Frozen Grey High Executive
- 2020
- 32.760 km

BMW Z4 Roadster SDrive30i High Executive M-Sport | Virtual cockpit | CarPlay | Harman Kardon | Stuurverw. | Metalic |
- 2020
- 75.071 km

BMW Z4 Roadster sDrive20i Harman Kardon | Head Up | Stuurverwarming | 19"
- 2020
- 64.000 km
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.