BMW Z4 Coupé 3.0si (2006)
Voltreffer
Al bij het eerste showoptreden van de Z4 Coupé, vorig jaar september in Frankfurt, waren er veel lovende kritieken. Toegegeven, het ís ook een fraaie verschijning met zijn lange neus en bolle dak. Juist door die lange snuit en gespierde heupen krijgt hij iets klassieks, en dit keer wisten de BMW-ontwerpers hun tot coupé omgebouwde roadster geslaagde proporties mee te geven.
Hartslag
Wie ook maar íets met auto's heeft, krijgt bij het openen van de motorkap prompt een hogere hartslag. De zes-in-lijn ligt lekker naar achteren in het vooronder. Het is een nog vrij recente motor die met 265 pk voor een ongeblazen 3,0-liter erg veel vermogen levert. Dat er een krachtpatser onder de lange neus ligt, maakt de Z4 Coupé meteen duidelijk. Het onmiskenbare BMW zes-in-lijn geluid dringt zich nadrukkelijk aan de inzittenden op. En dat vindt niemand erg! Het koppel bedraagt 315 Nm, dat al bij 2.750 tpm vrijkomt. Het Valvetronic-klepbedieningssysteem zorgt in combinatie met BMW's Vanos variabele nokkenassturing voor de in- en uitlaat kleppen voor een directe respons op het gaspedaal. Dat laatste zorgt er mede voor dat de 3,0-liter zo waanzinnig lekker klinkt.
De testauto beschikt over automatische transmissie, die in de normale D-stand bij een constante snelheid de hoogst mogelijke versnelling kiest. Door de automaat
krijgt de auto een gezapiger karakter. Wil je echter dat de techniek altijd alert is, dan moet je hem in de sportstand zetten. De bak kiest dan een lager verzet en schakelt bij gas geven sneller terug, zodat de zes-in-lijn jubelend zijn werk kan doen. En dan is er nog de sportknop, die de gasrespons verbetert en automatisch de bak in de sportstand zet. Het is dan net alsof er een schot uit de uitlaat wordt geknald, zodat de motor nog beter klinkt.
Over de handmatige schakeling met de flippers op het stuur zijn we minder enthousiast. Aan beide kanten van het stuur zit een dubbele knop. Met de voorkant
schakel je terug, de achterkant levert een hogere versnelling op. Beter is het om de knoppen waarmee je terug- dan wel opschakelt helemaal te scheiden.
Claustrofobisch
Een lage zit, een kleine voorruit en een lekker laag dak, daarvan krijg je het echte coupégevoel, dat ietwat claustrofobisch aandoet. BMW bekleedt het dashboard met materiaal dat eruitziet als aluminium. Twee diep verzonken klokken recht voor je en een vrij sober gehouden middenconsole versterken het sportieve gevoel. Door veel functies onder te brengen in het iDrive-bedienings-systeem kunnen veel knoppen achter-wege blijven. Met deze muisknop doorloop je immers een menu. De handelingen kun je terugzien op het scherm dat bovenop het dashboard staat.
In de bagageruimte van de Z4 Coupé kun je niet al te hoge spullen kwijt, maar voor het praktische koop je zo'n auto natuurlijk niet. Toch heeft BMW goed nagedacht over de 'laadcapaciteiten' van de Coupé. Zo open je de achterklep vanbuiten door een druk op het BMW-logo. De bagageruimte is als in een stationwagen afgedekt met een scherm, en aan de zijkanten zijn afsluitbare 'koffers' voor klein rondzwervend spul. Een weekendje weg met twee personen moet geen problemen opleveren.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | Z4 Coupé 3.0si |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 59.915 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.996 cc |
Maximaal vermogen | 195 kW / 265 pk bij 6.600 tpm |
Maximaal koppel | 315 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.091 mm / 1.781 mm / 1.268 mm |
Wielbasis | 2.495 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 355 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s (fabrieksopgave: 6,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,0s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 217 g/km |