BMW M6 Cabriolet

Pas op met toupetjes!

BMW M6 Cabriolet
BMW M6 CabrioletBMW M6 CabrioletBMW M6 CabrioletBMW M6 CabrioletBMW M6 Cabriolet
AutoWeek 39

Je leest het in AutoWeek 39

De BMW M6 staat bekend als een absoluut indrukwekkende auto. Puristen zal het tegen de borst stuiten, maar BMW heeft deze machine onthoofd en biedt hem nu ook aan als Cabriolet. Zijn ze doorgeslagen in München of voegt deze ingreep iets toe?

De brandende zon staat hoog aan het firmament en de geur van zinderend asfalt prikkelt in je neus. Ondertussen blaast de rijwind je haren strak naar achteren en giert de adrenaline door je lichaam. Aan de linkerkant een wijds uitzicht over een diepe afgrond en aan de rechterkant een steile rotswand die de gemene roffel van de waanzinnige tiencilinder weerkaatst. Kippenvel. Tussen die rotswand en de gapende diepte slingert een kilometerslange smalle strook asfalt, als serpentine over het landschap gedrapeerd, er lijkt maar geen eind aan te komen.

Dit moet zo ongeveer het beeld zijn geweest dat men bij BMW in gedachten had toen besloten werd om de M6, één van 's werelds meest opzwepende rijmachines, te onthoofden.

Lager zwaartepunt

De dichte versie van de M6 is een auto waarover eigenlijk alleen maar in superlatieven gesproken kan worden. Al direct bij z'n introductie in april vorig jaar waren we onder de indruk van deze extreme coupé, een topproduct van de BMW M GmbH, de motorsportafdeling van het Beierse merk. Meer dan 500 pk, een sensationele 7-bak, een onderstel dat de auto aan de weg doet kleven alsof hij klauwen met scherpe nagels heeft; de techniek van deze auto is niets meer en niets minder dan een weerspiegeling van BMW's kunnen verpakt in één auto; alles is in balans. Moet je hier dan de zaag in zetten? De M6 Coupé is een erg stijve auto met een waanzinnig strak onderstel. Haal je daar de stijfheid niet uit door hem een linnen dak (leren, zo u wilt) te geven? De angst dat door het verwijdering van het dak de structuur uit de auto is gehaald, blijkt ongegrond. Overigens was een metalen of kunststof vouwdak geen optie. Volgend professor Ulrich Bruhnke, de grote baas bij BMW M GmbH, is zo'n dak zwaarder en neemt het meer ruimte in, nu passen er volgens de spraakzame Duitser met gemak twee forse golftassen in de kofferruimte.

Tal van verstevigingen zijn er in het chassis aangebracht om het gemis van de stevigheid die het dak biedt te compenseren. Helaas is de auto is hierdoor wel 220 kg zwaarder geworden dan de Coupé. Een schrale troost is dat die kilo's allemaal in de wagenbodem zitten en hierdoor het zwaartepunt van de Cabrio lager is komen te liggen dan dat van de Coupé. Het resultaat is een snaarstrakke auto die je, net als de dichte versie met de Electronic Damper Control in drie stappen van relatief comfortabel naar uiterst sportief kunt transformeren.

Natuurwetten tarten

Bergwegen zoals geschetst in de eerste alinea bestaan echt, Zuid-Europa heeft er genoeg. Je kunt er ongestoord en zonder iemand tot last te zijn van bocht naar bocht jagen en dat hebben we dan ook vol enthousiasme gedaan om een idee te krijgen van wat de M6 Cabrio te bieden heeft. En dat is veel. Deze über-cabrio mag dan ruim tien procent zwaarder zijn dan de Coupé, hij laat zich met groot gemak de bocht om sturen; wat een scherpte en precisie! Hij heeft een grip waar je bang van wordt en laat precies weten wat er tussen het brede rubber en het asfalt gebeurt. En hoe je ook je best doet om de grenzen op te zoeken of de natuurwetten te tarten, telkens laat deze auto voelen dat hij over veel meer capaciteiten beschikt dan dat je hem durft te ontlokken. Voor een open auto met zoveel directheid zijn maar weinig alternatieven. Om tot vergelijkbare rijeigenschappen te komen, zul je je moeten wenden tot Italiaanse raspaarden, wat zou betekenen dat je meteen een heleboel functionaliteit moet inleveren (geen achterbank en slechts beperkte kofferruimte) en een stuk dieper in de buidel moet tasten.

Uiterst verfijnd

Open rijden is een feest, zeker met een M6. Onder de lange motorkap huist een uiterst verfijnde 5,0-liter V10 die naast een prachtig geluid ook indrukwekkende prestaties levert. In eerste instantie is de motor begrensd tot 400 pk, op zich al niet kinderachtig, maar met een druk op de knop kun je alles op scherp zetten en is het mechaniek in staat om 507 pk te produceren, en dat zonder tussenkomst van turbo's, compressoren of andere 'noodgrepen'. Met een eenparig opgebouwde kracht word je in de stoel gedrukt. Deze powerplant reageert buitengewoon gewillig op elk commando dat je hem via het gaspedaal geeft, en hij blijft maar doorgaan, tot de begrenzer er bij 8.250 toeren per minuut een eind aan maakt; tijd om op te schakelen.

De geautomatiseerde zevenbak (een koppelingspedaal ontbreekt) kun je helemaal zelf z'n gang laten gaan, daarmee neemt hij een stukje werk van je over, maar ontneemt hij je ook een stukje plezier. Bij het spelen met deze machine is namelijk niets heerlijker dan overal zelf het commando over te voeren en daar hoort ook het kiezen van het juiste verzet bij. Wanneer er zich een bocht aandient, is er weinig mooier dan zo laat mogelijk te remmen, onderwijl middels de flipper achter het stuur naar de voor die bocht ideale versnelling terug te schakelen en te genieten van het toefje tussengas dat de motor hierbij geeft. Insturen, gedoseerd gas geven en zo snel mogelijk weer naar de volgende bocht accelereren. Met een keuzetoets (en afhankelijk van de stand van het gaspedaal) kun je de snelheid regelen waarmee de versnellingsbak z'n werk doet, als het moet lukt het binnen 0,06 seconden en dat is waanzinnig.

De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, maar op verzoek kan de begrenzer eraf en is het mogelijk om de 300 aan te tippen (theoretisch zelfs 330 km/h). Voor wie deze grotere prestaties helemaal de baas willen zijn, bestaan er bij BMW overigens ook rijvaardigheidstrainingen op de Nürburgring

Uitverkocht

Wie met het dak geopend voluit wil gaan, moet er alert op zijn dat er niets naar buiten waait of dat er hoofddeksels afwapperen. Uiteraard kunnen de zijruiten en de achterruit (die niet met de kap mee opgevouwen wordt) omhoog en kun je een windscherm opzetten om te voorkomen dat je te veel in de wind zit. Maar voor puristen is er niets mooier dan alles open te zetten en maximaal te genieten en helemaal op te gaan in de omgeving. Zelden zijn techniek en emotie zo dicht bij elkaar gekomen. Die vertrouwde weg met z'n lange flauwe bochten lijkt plotseling een slingerend lint bezaaid met chicanes.

Het enige teleurstellende aan deze auto is dat de hele productie voor dit jaar uitverkocht is.