BMW 645 Ci S Cabrio (2004)

Extraverte Beier

BMW 645 Ci S Cabrio (2004)
Auto's als deze BMW hebben een 'fout' imago. Het (poenige) uiterlijk is menigeen een doorn in het oog. € 131.000 is ook een hoop geld, het model is extravert en alleen al daardoor controversieel. Toch: een auto om je vingers bij af te likken.

De styling van de 645Ci is een exponent van de stijlrichting die de autofabrikant is ingeslagen. Niet ieders smaak, maar als je de 645 Cabriolet langer bestudeert, zie je toch dat er een bijzonder knappe kar voor je neus staat. De cabrio is eigenlijk beter in balans dan de coupé. Het stoffen dak geeft de grote BMW iets lichtvoetigs. De rechtopstaande achterruit is buitengewoon handig. Hij is namelijk kleiner dan een schuine ruit en kost dus minder ruimte in de kofferbak als open rijdt. Het ruitje kan bij een neergevouwen dak blijven staan en dienen als windvanger voor de achterpassagiers. De kap voelt stevig aan, sluit overal naadloos en strak en laat nauwelijks geluiden van buitenaf toe in het interieur.
De 645 is een onvervalste Gran Turismo, die in alle comfort met gezwinde spoed kilometers vreet. De 333 pk sterke V8 in het vooronder brengt een sonore donkere grom ten gehore. Duw je rechtervoet verder naar beneden en die grom verandert in een opzwepende gil. Binnenin blijft het tamelijk rustig, terwijl de omstanders getuige zijn van een briljant georkestreerde symfonie die van onder de motorhuif de zintuigen streelt en elke liefhebber in vervoering brengt. De 645Ci gaat er als de duivel vandoor, zonder dat je er veel erg in hebt. Een blik op de snelheidsmeter leert dat de versnelling fenomenaal is. De begrenzer maakt bij 250 km/h een eind aan de pret, maar de BMW zou het zeker nog een tijd van de luchtweerstand winnen.


Stuiterig
De automatische zesbak van de BMW is goed bij de les. Hij schakelt vrijwel onmerkbaar en soepel, en wisselt snel van verzet. Sturen is een waar genoegen in de 645 Cabrio. De besturing is aangenaam zwaar en lekker direct en precies. Je kunt de BMW met gevoel exact daar zetten waar je 'm hebben wilt. 'Onze' 6 heeft het optionele Dynamic Drive-package aan boord, dat er voor zorgt dat van overhellen in de bocht vrijwel geen sprake is. De BMW laat zich haarscherp door bochten jagen. De vering is vrij comfortabel, maar de demping tamelijk stug, op korte oneffenheden zelfs bijna stuiterig. Maar goed, dat mag een sportief getinte auto best hebben. Onder normale omstandigheden gedraagt de BMW zich als een comfortabele Gran Turismo, maar hij transformeert probleemloos tot een lichtvoetige atleet. De BMW 645Ci Cabrio geeft z'n sportieve pretenties niet zo snel bloot qua uiterlijk. Vooral het feit dat het een vierzitter is, doet in eerste instantie vermoeden dat het méér een Gran Turismo is dan een lichtvoetige sporter.
Het is geen feest van ruimte voor de achterpassagiers in de BMW, maar het is dan ook geen gezinsauto. Maar het is wel prettig te weten dat volwassenen het achter in de 645 kortere tijd best kunnen uithouden. De zitpositie in de BMW is goed in te stellen. Het meubilair zit comfortabel en het interieur oogt ruimtelijk. Niet in de laatste plaats door het clean vormgegeven dashboard. Het zal niet ieders smaak zijn, vanwege de zakelijkheid die het ademt, maar ergonomisch is het dik in orde. Het straalt rust uit doordat de bediening van het navigatiesysteem, de klimaatregeling, telefoon en het audiosysteem via de i-Drive-knop geschieden. BMW heeft het sinds de introductie verfijnd en gebruiksvriendelijker gemaakt voor de 5 en de 6, maar gewone knoppen verdienen in de praktijk nog altijd onze voorkeur.

Signalement

Merk Bmw
Model 645Ci S Cabrio
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 124.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.398 cc
Maximaal vermogen 245 kW / 333 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.820 mm / 1.855 mm / 1.373 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 1.795 kg
Laadvermogen 425 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s (fabrieksopgave: 6,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,5s
Brandstofverbruik 11,5 l/100km
CO2-uitstoot 279 g/km