BMW M3 Cabrio (2008)
Dubbel rijplezier
In tegenstelling tot de vorige generaties is de nieuwe open M3 uitgerust met een hardtop. Dit driedelige dak vouwt zich, met één druk op de knop, in 22 tellen op in de kofferruimte. Daarin blijft dan nog 210 liter ruimte over. De voorstoelen hebben geïntegreerde gordels en de middenconsole is naar achteren doorgetrokken, zodat ook daar twee aparte zetels zijn gecreëerd. Gelukkig heeft de Cabrio nauwelijks aan
M3-karakter ingeboet. Ook in deze open gedaante blijft het een fantastisch sturende, zeer mooi uitgebalanceerde veegmachine. Mede dankzij het sperdifferentieel is de achter kant heerlijk met het gas te bespelen. Hoewel de koets voor een cabriolet bijzonder stijf en solide aanvoelt, voel je toch af en toe wat trillingen in de stuurkolom. Ook merk je dat de auto door z'n dakconstructie en verstevigingen een stuk zwaarder is. Vanaf zo'n 6.000 tpm wordt het feest. Dan beginnen alle 420 pk's zich in het strijdgewoel te mengen en word je getrakteerd op een hard, metaalachtig gebrul. Het is alsof er nog een tandje wordt bijgeschakeld, zo onnoemelijk hard trekt de V8 bovenin door. Pas bij 8.400 tpm houdtie het voor gezien.
Onze testauto is voorzien van de splinternieuwe M DCT, de Dual Clutch Transmission. Deze beschikt over zeven versnellingen en twee koppelingen: de ene voor de even versnellingen, de andere voor de oneven versnellingen.
Snel schakelen
De M DCT wast Volkswagens DSG aardig de oren als het om snelheid, respons en adaptiviteit gaat. Als je vluchtig met de ogen knippert, is hij al naar het volgende verzet geknald. Je voelt slechts een lichte schok. Toch is de responstijd tussen het commando van de bestuurder en de daadwerkelijke actie soms een fractie te lang. Ook jammer is dat in 'D' de reacties wat nerveus kunnen zijn; als je rustig 100 km/h in het zevende verzet rijdt en je geeft gas om een auto in te halen, schakelt hij soms pardoes terug naar drie.
Uniek is de Drivelogicsoftware. Je kunt die in elf standen zetten, van comfortabel tot ultra sportief. De automatische modus telt vijf instel mogelijkheden, de handmatige zes. Schakelen in die laatste modus doe je via de flippers achter het stuur of met de pook. Uiteraard is er ook launch control aan boord. Die functioneert werkelijk waan zinnig; je wordt met 5.500 tpm uit de startblokken geschoten, waarna het systeem je nét tegen wielspin aan richting de 100 km/h knalt. Naast de Drivelogic is de M3 Cabrio ook voorzien van andere wagen dynamische elektronica die het Mgevoel versterkt. Zo
verhoog je met de 'power'knop de gaspedaalrespons en kun je via de iDrive
de mate van stuurbekrachtiging in twee standen instellen. Bovendien kun je met die boordcomputer de stabiliteitscontrole op M Dynamic Mode zetten, waarmee het elektronische vangnet meer op de achtergrond opereert. Deze stand laat enig glijden van de auto toe, en áls er al ingegrepen wordt, gaat dat gedoseerd. Je kunt je favoriete combinatie van elektronische instellingen voor ver snellingsbak, stuur bekrachtiging, gas pedaal en DSC vastleggen onder een knop op het stuur van de BMW. Deze M Drive is een optie waar je eigenlijk niet onderuit kunt als je een M3 aanschaft.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M3 Cabrio |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 125.470 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.999 cc |
Maximaal vermogen | 309 kW / 420 pk bij 8.300 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.615 mm / 1.804 mm / 1.384 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.805 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Banden voor | 245/40R18Prijzen |
Banden achter | 265/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,1 s (fabrieksopgave: 5,1 s) |
Brandstofverbruik | 12,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 293 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.