BMW 340i Gran Turismo
Meer een cross-over
Na de facelift van de BMW 3-serie was ook de wat merkwaardige 3-serie GT aan de beurt. Wij gingen kort op pad met de topversie
Er dendert een Jaguar F-Type voorbij. Als medeweggebruiker zie je nog beter hoe geslaagd bepaalde elementen van de Britse sportwagen zijn. De priemende neus bijvoorbeeld, die opdoemt in de binnenspiegel, wat je als bestuurder van de Jag ontgaat. En we horen de geweldige sound van de supercharged V6 als de auto ons voorbij knalt. Om er nog langer van te kunnen genieten, haken we aan. De Jag heeft 380 pk en wij hebben er 326, maar richting de 220 km/h moeten we iets liften om niet te dicht op de bumper van de Engelsman te zitten. Houdt hij in? Het vermogenspotentieel van onze BMW 340i GT is in ieder geval fabelachtig. De nieuwe 3.0 turbomotor is een juweel van een blok dat bovendien meer dan uitstekend samenwerkt met de achttraps automaat. Hij stoomt in één ruk naar de begrensde top van 250 km/h, terwijl de rust aan boord doet denken aan die in een segment hoger.
GEEN COUPÉ
De 3-GT is een wat vreemde eend in de bijt. BMW roept hard dat het een coupé moet voorstellen met de laadruimte van een station, maar eigelijk is het meer een soort cross-over van de 3-serie. Meer laadruimte, meer ruimte voor de passagiers en een wat hogere zit. Bovendien is de auto iets softer dan de gewone 3-serie. Net als de sedan is de auto wat steviger geworden, voornamelijk door aanpassingen van de dempers. De carrosserie helt minder over en dat merk je wel degelijk. Maar de stap die zowel sedan als GT heeft gemaakt, is ongeveer gelijk zodat het verschil tussen beide auto's even groot blijft.
De GT heeft dezelfde kleine wijzigingen aan neus en bumper gekregen als de sedan en de station, maar heeft het geluk dat hij na de nieuwe 7-serie is gelanceerd. Daarom kreeg hij een vernieuwd multimediasysteem uit die limousine, dat de gewone 3 (nog) niet heeft. De achterbankruimte is erg groot voor een 3-serie, wat samen met de forse laadruimte van 520 liter goed is voor de inzetbaarheid van de auto. Door het wat hogere zwaartepunt en een softere afstelling verlies je wel wat van de dynamiek die de gewone 3-serie zo kenmerkt, ook al blijven de rij-eigenschappen erg goed.
Vergeet het geforceerde coupé-praatje van BMW: de GT is gewoon bedoeld om alle 3-serie techniek geschikt te maken voor mensen die de auto wat praktischer willen gebruiken. En daar slaagt de auto wonderwel in.
- +Ruim
- +Onderstel erg verfijnd
- -Oogt wat vreemd
- -Mist dynamiek van sedan en station
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie GT 320i Automaat / Sportline / LED / Head-up / HIFI / Leder / Sportstoelen / Alu wielen 18 inch
- 2019
- 157.000 km

BMW 3-serie GT 320i 184 PK HIGH EXECUTIVE + PANORAMA | DRAADLOZE CARPLAY | 360 CAMERA | HEAD-UP
- 2017
- 116.778 km

BMW 3-serie GT 320I 184PK M-SPORT AUT. Pano/Head up/Cam/Leder
- 2019
- 140.502 km
Lees ook
Rij-impressie - BMW 330d GT
Audi A4 Allroad Quattro 3.0 TDI 272 pk - BMW 330d Gran Turismo
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.