BMW 340i Gran Turismo
Meer een cross-over
Na de facelift van de BMW 3-serie was ook de wat merkwaardige 3-serie GT aan de beurt. Wij gingen kort op pad met de topversie
Er dendert een Jaguar F-Type voorbij. Als medeweggebruiker zie je nog beter hoe geslaagd bepaalde elementen van de Britse sportwagen zijn. De priemende neus bijvoorbeeld, die opdoemt in de binnenspiegel, wat je als bestuurder van de Jag ontgaat. En we horen de geweldige sound van de supercharged V6 als de auto ons voorbij knalt. Om er nog langer van te kunnen genieten, haken we aan. De Jag heeft 380 pk en wij hebben er 326, maar richting de 220 km/h moeten we iets liften om niet te dicht op de bumper van de Engelsman te zitten. Houdt hij in? Het vermogenspotentieel van onze BMW 340i GT is in ieder geval fabelachtig. De nieuwe 3.0 turbomotor is een juweel van een blok dat bovendien meer dan uitstekend samenwerkt met de achttraps automaat. Hij stoomt in één ruk naar de begrensde top van 250 km/h, terwijl de rust aan boord doet denken aan die in een segment hoger.
GEEN COUPÉ
De 3-GT is een wat vreemde eend in de bijt. BMW roept hard dat het een coupé moet voorstellen met de laadruimte van een station, maar eigelijk is het meer een soort cross-over van de 3-serie. Meer laadruimte, meer ruimte voor de passagiers en een wat hogere zit. Bovendien is de auto iets softer dan de gewone 3-serie. Net als de sedan is de auto wat steviger geworden, voornamelijk door aanpassingen van de dempers. De carrosserie helt minder over en dat merk je wel degelijk. Maar de stap die zowel sedan als GT heeft gemaakt, is ongeveer gelijk zodat het verschil tussen beide auto's even groot blijft.
De GT heeft dezelfde kleine wijzigingen aan neus en bumper gekregen als de sedan en de station, maar heeft het geluk dat hij na de nieuwe 7-serie is gelanceerd. Daarom kreeg hij een vernieuwd multimediasysteem uit die limousine, dat de gewone 3 (nog) niet heeft. De achterbankruimte is erg groot voor een 3-serie, wat samen met de forse laadruimte van 520 liter goed is voor de inzetbaarheid van de auto. Door het wat hogere zwaartepunt en een softere afstelling verlies je wel wat van de dynamiek die de gewone 3-serie zo kenmerkt, ook al blijven de rij-eigenschappen erg goed.
Vergeet het geforceerde coupé-praatje van BMW: de GT is gewoon bedoeld om alle 3-serie techniek geschikt te maken voor mensen die de auto wat praktischer willen gebruiken. En daar slaagt de auto wonderwel in.
- +Ruim
- +Onderstel erg verfijnd
- -Oogt wat vreemd
- -Mist dynamiek van sedan en station
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 3-serie GT GT 320i xDrive Executive | Automaat | Navigatie | Leder | Climate Control | Elektrische Achterklep | Keyless Entry | Cruise Control | LED Verlichting | Parkeersensoren | Lichtmetalen Velgen |
- 2018
- 103.640 km

BMW 3-serie GT 320i High Executive Edition | Met o.a. lederen bekleding, panoramadak, achteruitrijcamera en cruise!
- 2020
- 103.568 km

BMW 3-serie GT 320i High Executive Automaat | Leer | Stoelverwarming | Cruise & climate control | Head-up display | Keyless entry | Trekhaak afneembaar | Getint glas | LED verlichting | Parkeersensoren achter
- 2017
- 122.739 km
Lees ook

Rij-impressie - BMW 330d GT

Audi A4 Allroad Quattro 3.0 TDI 272 pk - BMW 330d Gran Turismo

Nick zat vroeger als kind in deze snelle Seat Leon van zijn pa, nu is het zijn trotse bezit

Rogier had na 9 jaar zo veel spijt van de verkoop van zijn Citroën GSA X1 dat hij 'm terugkocht

Wouter betaalde 1 gulden per cc voor zijn eerste auto, die hij Mike doopte
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.