BMW 320i Coupé Corporate Lease (2011)
Stuurplezier
Ondanks zijn leeftijd is de BMW nog altijd een prachtige auto. Het is met recht een tijdloos design. Achter op de 320i staat geen verwijzing naar het vermogen, een 320i heeft 170 pk of als Corporate Lease 163 pk. Dat laatste is het geval bij de blauwe testauto. De tweeliter viercilinder is iets geknepen en daarom biedt BMW 'm aan voor minder geld dan een gewone 320i. In tegenstelling tot de concurrentie zitten er bij BMW in deze klasse nog geen turbo's onder de kap, maar dat lijkt een kwestie van tijd. Deze 3-serie Coupé heeft niet het eeuwige leven, BMW heeft de nieuwe 3-serie al gelanceerd. En daarin zitten louter turbomotoren. Overigens zal de huidige Coupé nog twee jaar meegaan.
Dat de 3-serie al ver in z'n levenscyclus zit, merk je aan het binnenste. De jaren beginnen te tellen voor dit interieur. Het zijn dan wel mooie materialen, maar het oogt allemaal niet zo modern. Het dashboard ziet er met dubbele 'heuvel' bovenop en een minimum aan knoppen erg clean uit. Daardoor lijkt de auto in eerste instantie zelfs kaal, maar dat komt doordat de meeste bedieningssystemen rond de iDrive-draaiknop gegroepeerd liggen. BMW was de eerste met een dergelijke 'muisbediening' van een multimedia-installatie en misschien zorgde dat er zeven tot tien jaar geleden wel voor dat de interieurs verder zo strak mogelijk werden gehouden. Wat blijft, zijn die kenmerkende snelheidsmeter en toerenteller. De typografie en lay-out van de instrumenten lijken altijd weer het uitgangspunt voor een BMWdashboard. Daardoor blijft een BMW vanbinnen altijd een BMW. Op deze uitvoering zit een M Sport-pakket, dat ook al zo lekker oud, vertrouwd overkomt. Het Empie zit op het kleine, dikke stuur en het korte versnellingspookje.
Gretige viercilinder
Een atmosferische krachtbron heeft zo ziijn voordelen. Die hangt doorgaans lekkerder aan het gas dan een turboblok. BMW heeft deze 320i ook nog eens gekoppeld aan een versnellingsbak met vrij korte overbrengingen. Ook bij lage toeren is er al gretigheid aanwezig. Daarentegen draait de motor bij 120 km/h in de zesde versnelling al 3.000 tpm en dat is voor een auto in deze klasse veel. Uiteraard beschikt de BMW over start-stoptechniek en dat leidt tot een mooi CO2-cijfer: 154 gram. Wie bij de baas labels moet overleggen, kan gerust zijn, hij is voorzien van een keurige B. In de praktijk komen we met de BMW uit op een brandstofverbruik van 1 op 11,2.
De BMW voelt in snelle bochten lichtvoetig aan. De Beemer lijkt wat te dansen, maar wel op een vertrouwenwekkende manier. Wat op zich lekker is, want dan krijg je als bestuurder heel goed door wat er allemaal gebeurt. De besturing is lekker direct. Overstuur kun je opwekken door de elektronica uit te schakelen en de boel te forceren. Puur op vermogen is het lastig, maar daar koop je zo'n auto natuurlijk niet voor.
De 3-serie Coupé zit ver in z'n levenscyclus en dat is te zien aan de vele pakketten waarmee hij in de nadagen van loopbaan wordt opgeleukt. Zo is er het Business Line Sport-pakket. Onderdeel daarvan is het M-pakket, waarmee de 3-serie Coupé nog uitstekend voor de dag komt.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 320i Coupé Corporate Lease |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 6.700 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.612 mm / 1.782 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 695 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.