Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 2-serie Cabrio

De zon achterna

36
BMW 2-serie Cabrio
BMW 2-serie CabrioBMW 2-serie CabrioBMW 2-serie CabrioBMW 2-serie CabrioBMW 2-serie CabrioBMW 2-serie CabrioBMW 2-serie CabrioBMW 2-serie CabrioBMW 2-serie Cabrio
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
9 maart 2015 om 14:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 6 2015
AutoWeek 6 2015

Je leest het in AutoWeek 6 2015

De cabrio-hausse in het C-segment is inmiddels wel een beetje over, maar premiummerken ademen op een ander, langzamer, tempo. En dus komt BMW nu met een opvolger voor de 1-serie Cabrio: allebei opnieuw met stoffen dak.

Het hernoemen van de 1-serie coupé en cabriolet tot 2-serie is uiteraard vooral een marketingtechnische zet, maar in tegenstelling tot bij de omzetting van 3- naar 4-serie is de auto nu daadwerkelijk fors gegroeid. De 2-serie cabriolet is maar liefst 7,2 centimeter langer dan de 1-serie cabrio was, en dat is echt een zeer forse toename. De wielbasis groeide met krap de helft daarvan, en de auto werd ook 26 centimeter breder. En nog voor we een meter gereden hebben is dus duidelijk dat het grootste pijnpunt van zijn voorganger voor een deel verholpen is. Die was zo krap dat ze achterbank enkel diende als plek voor boodschappen en de paraplu. Nu kunnen er zomaar mensen plaatsnemen, al is het nog altijd een krappe bedoening.

De toegenomen lengte heeft verder als voordeel dat de proporties van de auto veel beter zijn. Zowel met het dak open als gesloten ziet deze 2-serie er oneindig veel beter uit dan zijn voorganger en is er zelfs een vleugje 4-serie in te herkennen. Het stoffen dak betekent ook dat de bagageruimte niet compleet verdwijnt als je met het dak open rijdt: je levert dan 55 liter in op de 335 liter die je hebt met het dak dicht.

Heel bekend

Het interieur kent geen verrassing voor hen die de 1-serie al kennen. Relatief eenvoudige tellers en een zeer opgeruimde middenconsole dankzij het iDrive-systeem in de middentunnel. Ons testmodel was (zoals altijd) overdadig uitgevoerd met prachtige leer en dik stuur, maar het camoufleert niet dat BMW's kleinste model qua materiaalgebruik iets rustiger aandoet dan zijn duurdere broers. Zo het is plastic van de deurvakken wel erg scherp en dun, bovendien is her en der wel een kiertje te vinden, vooral op plekken die niet meteen in het oog springen. De zitpositie is als vanouds uitstekend, bovendien zit je met het windscherm omhoog heel goed uit de wind, waardoor open rijden weinig nadelen heeft zolang het niet vriest of hard regent. Bovendien kan bij een plotselinge hoosbui het dak rijdend gesloten (en weer geopend) worden tot een snelheid van 50 km/h.

Het motorenaanbod begint bij de lancering met een, 220i en een 220d diesel, met respectievelijk 184 en 190 pk. Later volgt daar in ieder geval nog een 218i onder . Wij gingen op pad met de 228i, die dezelfde 2.0 turbomotor heeft als de 220i, maar dan met 245 pk. Een geweldig mooi en soepel blok, dat de oude zes-in-lijn op het geluid na doet vergeten. Ook omdat het samenspel met de achttrapsautomaat meer dan uitstekend is. In Nederland zal de 220i evenwel meer dan voldoende zijn. Mensen die ook met het dak open meer mikken op snelle bochten dan op cruisen kunnen zich altijd nog uitleven met een M-pakket met sportonderstel –waarmee de auto 10 millimeter wordt verlaagd. Ze kunnen ook kiezen voor de dikke (en dure) M235i, met de zes-in turbomotor. Dit is een model uit de nieuwe M-performancelijn; een echte M2 zal niet in cabriovorm verschijnen.

Rijden

Het rijden is prettig en vooral relatief comfortabel. BMW maakt al sinds de lancering van de huidige 7-serie in 2008 zijn range over de hele linie duidelijk comfortabeler dan voorheen, en als er nu één auto is die daar behoefte aan had, was het de 1-serie wel. De 2-serie is evenwel nog altijd een dynamische auto, waarbij gebrek aan scherpte pas gaat opvallen als je extreem met de auto gaat hoeken. Daarmee schuift hij duidelijk meer naar het middengebied, waar de vorig jaar gelanceerde Audi A3 cabriolet de BMW opwacht. Dit is zonder twijfel een goede strategie omdat het bonkige van de 1-serie volledig verdwenen is terwijl het sturen nog altijd erg prettig gaat. De stijfheid van de koets is buitengewoon, het slappe gedrag dat bij cabrio's op de loer ligt is in de 2-serie niet te bekennen.

Het enige echte nadeel van de auto wordt daarmee al snel zijn prijskaartje. De vanafprijs van de 220i is een goede € 41.900, en de ervaring leert dat daar nog wel een paar duizend euro bij mag voordat je je auto zo hebt aangekleed dat hij naar wens is. Nu is dat voor de meest direct concurrent niet anders, maar voor wie het merklabel en achterwielaandrijving niet zo belangrijk is moet voor de grap toch even een offerte voor een afgeladen Opel Cascada laten maken. BMW-fans die dat vloeken in de kerk vinden kunnen over hun eigen merk gerust zijn: de 2-serie cabrio is een uitstekende auto geworden.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 2-serie
BMW BMW 2-serie

PRIVATE LEASE BMW 2-serie

INFO
Alphabet
Alphabet
BMW 218i Gran Coupé Business Edition Plus (4D/7A)
€ 569
Stel samen ▸
BMW 2-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 2-serie Cabrio 218i M Sport LED Leder Navi Dealer ond !!

    BMW 2-serie Cabrio 218i M Sport LED Leder Navi Dealer ond !!

    • 2015
    • 76.360 km

    € 24.995

    BMW 218d Essential [ Head-up | Prof. Navi | Stoelverwarming ]

    BMW 218d Essential [ Head-up | Prof. Navi | Stoelverwarming ]

    • 2015
    • 154.952 km

    € 13.445

    BMW 225xe High Executive Luxury Aut. (incl. btw) [ Panorama Head-Up Leder Navi-Prof. ]

    BMW 225xe High Executive Luxury Aut. (incl. btw) [ Panorama Head-Up Leder Navi-Prof. ]

    • 2016
    • 73.678 km

    € 23.745

Meer BMW 2-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 2 Serie Gran Coupe

    77
    • 28 juli 2020

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 2-serie specificaties
  • BMW 2-serie occasions
  • BMW 2-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 2-serie tests
  • BMW 2-serie gebruikersreviews
  • BMW 2-serie index
PREMIUM
BMW 220 Cabriolet - Audi A3 Cabriolet

BMW 220 Cabriolet - Audi A3 Cabriolet

Veel directe concurrenten treft de nieuwe 2-serie cabriolet niet bij z'n introductie. Mede...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 218i Gran Coupé Corporate Executive (2020)

    BMW 218i Gran Coupé Corporate Executive...

    20
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 230i Cabrio (2018)

    BMW 230i Cabrio (2018)

    2
    • 18 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 230i Coupé (2017)

    BMW 230i Coupé (2017)

    1
    • 3 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 2-serie (2020)

    BMW 2-serie (2020)

    10
    • 3 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW M240i Cabrio (2018)

    BMW M240i Cabrio (2018)

    2
    • 17 juni 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 220i Coupé (2017)

    BMW 220i Coupé (2017)

    2
    • 28 januari 2017
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • Test: BMW M240i xDrive

    Test: BMW M240i xDrive

    57
    • 24 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M2 Coupé zet tanden in Nürburgring-Nordschleife

    Nieuwe BMW M2 Coupé zet tanden in Nürburgring-Nordschleife

    20
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en 5 andere nieuwe modellen scoren maximaal

    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en...

    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    BMW 2-serie Coupé als 230i en Active Tourer als 223i xDrive

    BMW 2-serie Coupé als 230i en Active Tourer...

    25
    • 14 februari 2022
  • Nieuws
    BMW breidt aanbod 2-serie Coupé en 2-serie Active Tourer uit

    BMW breidt aanbod 2-serie Coupé en 2-serie...

    26
    • 26 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen gebruiken

    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen...

    26
    • 27 mei 2022
  • Autosport
    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen sneller elektrificeren'

    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen...

    17
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    36
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    92
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden