Bijna 20 en allebei een dikke BMW 535i, deze jeugdige V8-fans moesten we wel bij elkaar brengen

E39-liefde

BMW 535i, E39 met V8

Zo jong en nu al in het bezit van een V8, notabene in het vooronder van een BMW-5-serie van de E39-reeks. Dat is jezelf nog eens verwennen! Ook al zitten ze in dezelfde Facebook- en Instagram-groepen, ze kennen elkaar tot vandaag niet. Daarin moet verandering komen.

Sander Versteeg, bijna 20 jaar, komt onder luid geronk voorrijden in zijn BMW 535i. Het meeting point is een gezellige ‘Stube’ dicht tegen Uddel aan. Cyril Timmers BMW 535i heeft er vanaf Baarn zo’n drie kwartier over gedaan. Zijn auto brengt minstens zo opvallende geluiden voort, al ligt het timbre een octaaf lager. De verschijningen van de twee jongemannen liggen ver uit elkaar, hoewel ze dus in dezelfde Münchener Autobahn Express van eind vorige eeuw rijden. Sander is een kop groter dan Cyril - ook bijna 20 - en moet diep doorbuigen als hij plaatsneemt op de zwartleren Komfortsitz, deel uitmakend van de lange optielijst die de eerste Nederlandse eigenaar in 2000 aanvinkte. Cyril daarentegen lijkt bijna te klein voor zijn grote Fünfer die amper inveert als hij gaat zitten. Daarvoor werd in 1998 een leasecontract opgesteld; ook deze eigenaar één kreeg het voor elkaar om opties als de luxueuze stoelen aan te kruisen.

BMW 535i, E39 met V8

Allebei de 535i's bijna zelfde kilometerstand

Zo zijn er meer overeenkomsten en verschillen, zowel in uitvoering als in smaak van beide jeugdige eigenaren. Opvallend identiek is de kilometerstand van beide BMW’s: 266.000 en 268.000. Ook al lijken de twee 535's op de kleurstelling na gelijk, schijn bedriegt. Ze schelen twee jaar en in die periode voegde BMW het roemruchte VANOS (variabele nokkenasverstelling) toe aan de V8. “Voor mij reden om voor een vroege 535i te gaan, want die mag het nog zonder doen. Ik kom te veel slechte verhalen tegen over dat systeem”, vindt Cyril. “Ik vind de verhalen schromelijk overdreven”, werpt Sander tegen. “Op internet wordt dat uitvergroot. Die van mij heeft het wel en je merkt gewoon verschil. De V8 pakt beter op en presteert voelbaar beter. Behalve in verbruik dan, maar daar heb je een V8 voor. VANOS is net als alle onderdelen onderhevig aan slijtage. Dus komt er een moment dat het moet worden vernieuwd. Net als bougies, maar dan prijziger.”

BMW 535i, E39 met V8

Generatie Z rijdt de leasebakken van weleer

Wat zouden de Erstbesitzer wel niet denken, stel dat ze 25 jaar later weer oog in oog staan met hun leasebakken van weleer? Nu in handen van de jeugd van tegenwoordig, de Generatie Z. De huidige eigenaren zijn zelfs jonger dan hun pasverworven BMW’s. Onder hun handen zijn de auto's wat van hun originaliteit kwijtgeraakt. Bij de Montreal Blauwe 535i van Cyril valt het nog mee. “Zichtbare modificaties betreffen de wielen en de koplampen. De laatste zijn niet origineel, maar hebben die mooie ringen. De originele Style 33-velgen heb ik vervangen door 17 inch BBS Style 42, in mijn ogen de mooiste wielen op een E39.”

Een tikje Alpina-stijl

De belangrijkste modificaties volgens Cyril worden onttrokken aan het blote oog. Om die te ontdekken moet je op je knieën en dan nog zal het ontbreken van de tussendemper je amper opvallen. Zelfs de twee verchroomde sierpijpen die deel uitmaken van de Magnaflow-einddemper, zullen de leek ontgaan. “Dit geeft mijn auto een tikje Alpina-stijl. Jammer van dat stukje bumper dat eruit moest worden gesneden, dat wel. De tussendemper heb ik zonder mijn pa en ma te informeren verwijderd”, glimlacht Cyril, die technisch tekenaar is van interieurontwerpen. “Het verrassingselement was groot. Mijn ouders moesten wel even wennen. De hele straat trouwens.”

BMW 535i, E39 met V8

Ook een andere einddemper

Bij de Titaan Silber gespoten 535i van Sander steekt de Supersprint-einddemper met zijn dubbel uitgevoerde eindstuk prominent onder de bumper uit. Hij hoefde niet eens een uitsparing in de bumper te snijden, zo laag hangt de demper onder de auto. Het halve dorp weet inmiddels dat Sander in aantocht is of op weg gaat naar het volgende dorp. “Ik heb me door tijdgebrek tot op heden ingehouden”, geeft de 20-jarige autoverkoper, -monteur en -transporteur toe. “De uitlaat stond bovenaan mijn wensenlijstje want de originele is me veel te stil. De buitenspiegels konden evenmin wachten; die heb ik vervangen door exemplaren van een M5. Het vierspaaks stuur heb ik omgewisseld voor een driepaaks M-Multifunktionslenkrad. De 16 inch Style 33 heb ik er direct afgeschroefd en vervangen door 18 inch Style 65, ook van een M5 trouwens. Er staat nog veel meer te gebeuren.”

Waar doen ze het van?

Terug naar de vraag hoe twee amper 20-jarigen in zo’n ‘dikke’ auto kunnen rijden. Ouder dan zijzelf, nieuw ver over de ton (in guldens weliswaar), nogal fors van formaat en voorzien van een atmosferische V8 die 245 pk via een Steptronic-automaat naar de achterwielen stuurt. Waar doen ze het van? En waarom niet een vlotte Einser of een Dreier?

Cyril wilde eerst 3-serie E46 Coupé

Cyril steekt van wal: “Ik heb een oude ziel meegekregen en kom uit een BMW-nest. Mijn vader restaureerde ten tijde van mijn geboorte een 323i en mijn moeder werkte na haar IVA-tijd bij een BMW-dealer. Het ligt dus voor de hand - zei ik paplepel? - om een BMW te kiezen. Mijn interesse ging in eerste instantie uit naar een 3-serie, een E46 Coupé. Ik was pas 15 of 16, dus er een kopen zat er niet in. Maar toen we onderweg een keer een E39 tegenkwamen, vroeg ma of ik niet beter voor zo’n auto kon gaan. Een beetje meer body, vond ze. Ik zei oké, maar dan wil ik een V8. Haar oren klapperden.”

Ook Sander heeft een BMW-achtergrond. “Mijn vader runt een garagebedrijf en is BMW-liefhebber. In de familie was er al vroeg een E39 Touring 530d, gevolgd door een E60 530xd, en nu een F11 530d. We hebben ook een paar youngtimers: een E30 en E46 Cabriolet naast een Z3. Mijn eerste liefde is een E36, waaraan ik af en toe werk. Het is een groot project, hij is volledig ontmanteld en nu eindelijk gespoten. Stiekem keek ik naar een 750i uit de E38-generatie. Die zijn niet zo duur in aanschaf, maar de ervaring leert dat je daar meteen 10 tot 15K achteraan mag gooien voor onderhoud.”

BMW 535i, E39 met V8

Een 5-serie met V8

Net toen hij wilde beginnen met het afbouwen van de E36 kwam hij in september 2023 deze 535i tegen op de E39-Facebook-groep. “Zeg daar maar eens nee tegen. Een 5 met een V8. Ik kende dat model helemaal niet. En goedkoop dat ie was! Toch was hij van onderen nog mooi origineel. Hij moest weg omdat de eigenaar te veel auto’s had. Vond zijn vrouw. Mijn vader sputterde tegen, want aan zo’n V8 kan veel kapot. Goedkoop kan duurkoop zijn, bedoelde hij, ook al hebben we de garage achter de hand en sleutel ik zelf. Korting op nieuwe onderdelen helpt de kosten in de hand te houden en daarnaast schuim ik de E39-Facebookgroep af voor tweedehands spullen.”

Goede koop of duurkoop?

Zowel aan Sanders als aan Cyrils BMW valt genoeg te doen. Sander: “Hij heeft 266.000 kilometer gereden en die zijn niet onopgemerkt voorbij gegaan. Zo bokte de ZF-automaat. Niet verwonderlijk, want er kwam maar een liter uit toen ik ging verversen. Hij schakelt met drie keer een nieuwe vulling ATF en filter beter, maar nog lang niet perfect. Verder hield de dynamo ermee op, lekte er koelvloeistof in de V van het blok, moest hij uitgelijnd en gaf het contactslot er de brui aan.”

Ook Cyrils BMW is een doorlopend project. “Je koopt ze nu nog voor weinig, maar er wacht je vrijwel altijd groot onderhoud. Zo was ik laatst aan de beurt, vond ’m niet zo strak rijden. De stuurinrichting vertoonde veel speling. Voor ik het wist was ik bijna 1.500 euro armer aan een zo goed als nieuw onderstel. Wat wil je, deze 5-serie was de eerste productieauto met een aluminium onderstel. Al die draaipunten, kogels, fusees, draagarmen. Het was het me echter meer dan waard, want hij rijdt weer als een nieuwe.”

Roest

Roesten kunnen ze ook, benadrukt Cyril. “Bij mijn 535 zijn de dorpelpanelen achteraan volgend jaar aan de beurt. Niets ernstigs, vooral esthetisch van aard. We wisten het al voor de aankoop in januari 2023.” Sander moest zijn achterklep vervangen, want in de originele vielen de gaten. De nieuwe heeft een spoiler. “Staat ’m goed, vooral in zwart omdat het goed past bij de zilveren buitenkleur en het zwarte interieur - de beste combinatie voor dit model”, vindt hij.

“Zoiets zal ik nooit op mijn 5 monteren”, vervolgt Cyril. “Ik heb niet voor niets een auto met ‘sigarenspecs’ gekocht. Hij moest ofwel Oxford Grün of Montreal Blau zijn. Topas Blau was derde keus. Maar verplicht was het Montana Beige-interieur met wortelnotenhout rondom. Ik heb nu eenmaal die oude ziel. Kijk maar naar de muziekzender: klassiek. Daarom viel de eerste 5 waarnaar ik samen met m’n pa ben gaan kijken al snel af. Ik was verrast hoe goedkoop zo’n 535 valt aan te schaffen op het gevaar af dat het een zeperd wordt. Dit was zelfs een 540i waar afgezien van de wat saaiere kleurstelling van alles aan mankeerde. Hij rook muf van het vocht, was kletsnat achter de voorstoelen, de koplampen waren vergaan en de automaat schakelde beroerd.”

Deze blauwe kwam Cyril op Marktplaats tegen. “Hoewel al 260.000 op de teller, merkte ik aan alles dat hij ooit aan een liefhebber toebehoorde. Een proefrit kon alleen op het parkeerterrein achter zijn huis, want de auto was geschorst. Daarom ben ik ook niet meteen overgegaan tot koop. Ik wilde het met mijn eerste auto meteen goed doen hè. Gelukkig gunde de verkoper me die tijd. Hij voelde aan dat zijn auto weer in liefhebbershanden terecht zou komen.”

Smaken verschillen

Zo jong als ze zijn, zo uiteenlopend zijn hun smaken. Wel praten ze unaniem bevlogen over het design van deze generatie 5-serie. “Alweer bijna dertig jaar oud en nog steeds modern”, vindt Cyril. “En de binnenkant met het bestuurdergeoriënteerde dashboard vind ik niet alleen mooi, het zit ook nog eens doordacht in elkaar”, vult Sander aan.

Hij vindt het wel vreemd dat de bovenkant van de portierpanelen en het dashboard in Cyrils BMW bruin zijn gehouden ten opzichte van het beige in de rest van het interieur. De notenhouten panelen vindt hij goed passen. In zijn eigen auto heeft hij het hout vervangen door ‘cubic technical graphite black trim’. Sander: “In mijn auto vind ik hout ouderwets. Het misstaat bij het zwart. Het enige voordeel van beige is de hoedenplank die niet zo verkleurt, zoals die in mijn auto. En toen ik eenmaal bezig was heb ik meteen de ‘Blue Box’ aangeschaft. Van een Amerikaan die eigenhandig de software bouwt, speciaal voor BMW-liefhebbers. Zo heb ik nu Bluetooth en kan ik de olietemperatuur oproepen. En dat alles in het originele navischerm. En natuurlijk kan ik mijn telefoon inductief laden dankzij het nieuwe matje. Dat is moderner dan een telefoonhouder en snoer.”

BMW 535i, E39 met V8

Even wisselen? Cyril heeft het liever niet

Van auto wisselen, om even die ervaring op te doen? Cyril twijfelt over het voorstel. Hij is niet zo happig om een ander te laten rijden. “Ik ben gewoon bang dat iemand anders mijn auto kapottrapt en daar pas ik voor.” Sander doet er juist helemaal niet moeilijk over, maar begrijpt Cyrils twijfel. Toch, na een plechtige belofte om het rustig aan te doen, krijgt hij de eer om als eerste niet-familielid achter het stuur van Cyrils Montanablauwe 535i te stappen. “Ik zal ook van stuur en stoel afblijven, want je zit enorm hoog!”

“Ik heb de Memoryfunctie ingeschakeld, hoor”, roept Cyril als Sander de automaat al in D heeft gezet. Ook Sanders auto beschikt over Memory op de leren Komfortstoelen. Als je dat bestelde kreeg je er meteen een verstelbaar stuur en in- en uitstaphulp bij. Ook al vindt Sander de BMW van Cyril wat hoog op zijn - te kleine - wielen staan, de koplampen niet passen en de kleur ‘zonde van zo’n mooie auto’ - , hij moet toegeven dat hij lekker rijdt. “Je voelt dat de wielophanging is gedaan. Van mij mag het nog wat steviger, harder. Het timbre van de uitlaat is lekker laag, diep. Cyril zou alleen iets aan de sterke resonantie kunnen doen.”

BMW 535i, E39 met V8

Zoals Sander zich eigenlijk niet thuis voelt in de blauwe BMW, zo detoneert de zilveren 535i bij Cyril. “Ik houd nu eenmaal van kleur dus zou ik nooit een zwart interieur kiezen. En ik zou een schonere motorruimte willen. Maar dat zal met jouw sleutelkunsten best goed komen. Ik heb daar veel bewondering voor. De directere besturing vind ik fijn, het onderstel voor miis j iets te oncomfortabel.” Ten slotte knikt Sander instemmend als zijn BMW-genoot een opmerking maakt over de extreme uitlaat. “Die hangt te diep, hè.”

Toekomstmuziek

Welke plannen hebben de heren nog met hun BMW? Daarover zijn ze bepaald niet eensluidend. Perfectioneren en in het geval van Cyril niet meer verder modificeren. “Los van wat ik nu heb gedaan houd ik hem origineel. Eerst en vooral ervan genieten, dus rijden.” Reparaties verwacht hij van de kettinggeleiders en er moeten achter nieuwe kunststof binnenschermen in. “Die vielen in duizend stukjes uiteen toen de monteur ze verwijderde om bij de wielophanging te komen.”

Sander wil M5-bumpers

Sander verraadde al dat hij grootste plannen heeft. “Mijn BMW krijgt aanpassingen in OEM-stijl in combinatie met mijn eigen visie. Uiteindelijk wordt hij show ready en getuned. Ik maak hem eerst wat meer Shadow Line. Op den duur bouw ik een bodykit inclusief M5-bumpers aan mijn 5. Niet een bolt on, maar geïntegreerd. Zodat het lijkt alsof het fabrieks is. De witte hemelbekleding gaat er wel zo spoedig mogelijk uit. Dat past toch helemaal niet bij het zwarte interieur? Er komt een zwarte sterrenhemel voor in de plaats. Technisch valt er ook veel aan te verbeteren. De koelfan ratelt, en wellicht moet de automaat eruit als hij niet beter wil schakelen (is inmiddels gebeurd: een Steptronic van de 4.6, heeft een sterkere koppelomvormer, red.). Ideaal lijkt me een motorswap in de vorm van een 600-pk twinturbo motor met een zesbak. Daarmee ben ik uniek want iedereen doet een supercharger. En als laatste komt er luchtvering onder.”

Aan noten op de zang geen gebrek. Voor Sander en Cyril zal het niet bij deze ene ontmoeting blijven: ze nemen beiden hun auto mee naar de volgende E39-bijeenkomst.

Signalement

Merk Bmw
Model 535i
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 67.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 345 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.775 mm / 1.800 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.655 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55WR16Prijzen
Topsnelheid 247 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 286 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum