Bentley Arnage Red Label (2000)
't Is nooit genoeg
Het ontstaan van de Red Label heeft alles te maken met oer-Brits gevoel en de centjes van de Duitse vader. De keuze voor BMW-techniek in de Bentley Arnage is destijds gemaakt omdat er onvoldoende expertise en geld in huis was om de oude V8 schoon genoeg te krijgen. Voor de Arnage werd de 4,4-liter BMW V8 voorzien van twee blaasapparaten om op die manier tot 350 pk en 570 Nm te komen. Daarmee kom je bijzonder goed uit de voeten, dat zal duidelijk zijn. Tenminste, als je niet tot die heel selecte club behoort die een Turbo R bezit of er ooit mee heeft gereden. Als je dan in de Arnage stapte, merkte je al heel snel dat het sleurwerk aan de koets minder indrukwekkend is dan bij de Turbo R. Daarnaast is de Britse clientèle minder gecharmeerd van dat Duitse hart, en de thuismarkt is erg belangrijk.
Welkom terug
Om kort te gaan, de vertrouwde reus werd door de techneuten van Bentley en Volkswagen nog eens goed bekeken en met wat meer tijd (en dus geld) bleek hij toch schoon te krijgen. De enorme 6,75-liter V8 zit nu dus ook in de Arnage. Aan pit heeft 'ie tijdens de schoonmaak-operatie niet verloren, getuige de haast onvoorstelbare cijfers: 400 pk vermogen en een maximum koppel van een onthutsende 830 Nm! Zo onvoorstelbaar veel trekkracht zagen we niet eerder bij een in serie gebouwde krachtbron voor een limousine. Bentley overtreft zichzelf alleen nog bij de Continental T die zelfs tot 875 Nm komt. Maar het belangrijkste is wel het schildje onder de motorkap op het luchtfilterhuis dat trots vermeldt 'Handbuilt in Crewe'. Dat moet de Britse koper weer gunstig stemmen.
Met ervaringen in de Turbo R en de Arnage-met-BMW-techniek in het achterhoofd gingen we op weg naar Reims, de Noord-Franse stad waar ooit een razendsnel circuit in de weilanden lag. Bentley heeft voor de Red Label niet alleen de oude V8 opgefrist, maar ook het onderstel aangepast en de koets 20% stijver gemaakt. En dat merk je; deze Red Label rijdt duidelijk beter dan de 'gewone' Arnage. De aanpassingen aan het onderstel (met 18-inch berubbering) maken het stuurgevoel nog scherper en de elektronisch geregelde vering en demping doen zelfs sportwagengevoel opkomen. Heel communicatief, maar op echt slechte wegen net iets te stug. De Arnage Red Label laat zich prachtig scherp over bochtige weggetjes sturen en kan zijn vermogen prima op de weg brengen.
En dan presteert de Red Label natuurlijk als de beste. Met nu weer die enorme push in de rug als je het gaspedaal vloert: wat gaat die Red Label er dan vandoor. Er zijn best snellere auto's, maar bedenk dat we het hier hebben over een limousine van 5,39 meter lengte die schoon aan de haak maar liefst 2520 kg weegt. Daarmee kun je bijvoorbeeld in slechts 6,3 tellen van stilstand naar 100 km/h schieten, of in 4,3 tellen van 80 naar 120 km/h, of naar een (begrensde) top van 249 km/h. De Arnage kun je bijna als een sportwagen rijden, mede doordat je van die enorme massa eigenlijk weinig merkt. Dat is de grote attractie van de Arnage Red Label: het gevoel van een sportwagen in combinatie met onvervalst klassiek-Britse ambiance in limousine-verpakking.
Uiteraard is die dikke V8 het belangrijkste nieuws in de Arnage, maar tegelijk heeft Bentley nog enkele andere verbeteringen doorgevoerd. We klaagden destijds over de ruimte op de achterbank; in een Arnage hoor je riant te kunnen zitten. Dat kan nu doordat Bentley een handvol centimeters extra beenruimte heeft gecreëerd en ook in de hoogte bijna drie centimeter heeft gewonnen. Klinkt niet indrukwekkend, maar de Arnage heeft nu ruimte genoeg voor de geluksvogels die op de achterbank mogen meerijden.
Waar Bentley wat ons betreft nog wel naar mag kijken, is de zitting van de voorstoelen die we aan de korte kant vinden. Maar verder niets dan lof over het interieur dat door Britse vaklieden met veel toewijding handmatig wordt vervaardigd. Deze Arnage Red Label kost een tonnetje of zeven en dat is heel veel geld. Veel meer dan bijvoorbeeld Mercedes voor een S 600 vraagt. Maar een nog grotendeels handgemaakte Bentley is bijzonder - 'My Car is my Castle', dat is het fantastische gevoel dat je erin krijgt, en vindt dat maar eens ergens anders.
Signalement
Merk | Bentley |
---|---|
Model | Arnage Red Label |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 0 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 6.750 cc |
Maximaal vermogen | 298 kW / 405 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 835 Nm bij 2.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 94 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.390 mm / 1.930 mm / 1.515 mm |
Wielbasis | 3.116 mm |
Massa leeg | 2.520 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Banden | 255/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 249 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 19,2 l/100km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Bentley Arnage (1999)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.