Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade
Tussen hoop en vrees
Het moment is gekomen voor de Barrelbrigade dat we ons krakkemikkige spul richting ons vaste adres met de rollenbank sturen. Terwijl de nietige Kia Rio van Nic tamelijk onbedreigd aan de leiding gaat, leven Stéphan en Frank tussen hoop en vrees. Eens kijken of ze met een vermogensmeting een inhaalslag kunnen starten. Wie procentueel het beste scoort ten opzichte van de fabrieksopgave, gaat als winnaar naar huis.
KIA RIO
Hoewel zijn auto in prima staat verkeert, geeft Nic zichzelf vooraf niet heel erg veel kans op dit onderdeel. “Mijn auto voelt een beetje traag aan als je bedenkt dat het 75 pk moet zijn voor een gewicht van nog net geen duizend kilo. Bij het invoegen moet het altijd plankgas. Ik ben blij als er nog 70 pk uitrolt.” Daar komt nog eens bij dat er een probleem met de thermostaat lijkt te zijn. De motor komt nooit helemaal op temperatuur. De zorgen daarover kan Ghisbert van Ginhoven meteen in de kiem smoren. “Als de motor maar goed genoeg warm wordt, is er geen probleem. Het kan hooguit gebeuren dat er zich nu wat sludge vormt.” Als hij de oliedop losdraait. is er echter geen sprake van dat soort mayonaise onder de dop. “Bovendien loopt de motor nog mooi rustig. Ik voorzie geen probleem.”
Als Ghisbert dan eenmaal gas geeft, wordt duidelijk dat ook op dit onderdeel de Kia Rio bepaald niet teleurstelt. De Aziatische precisie zit er in dit viesgroene exemplaar al in. Sterker nog: de Rio trakteert Nic op 79 pk, 4 pk méér zelfs dan fabrieksopgave en bij dit soort getallen is dat procentueel meteen een heel verschil. Dat is dus een flinke opsteker. Ghisbert buigt zich tot slot over de motor en bekijkt daarbij nog even de oliepeilstok. “Moet je eens kijken! Die is helemaal droog. Dat moet je wel in de gaten houden hoor, anders ga je alsnog de eindstreep niet halen.”
Kunnen we van Ghisbert dan niet een scheut olie krijgen? “Ik kijk wel beter uit. Dat zou gaan rieken naar competitievervalsing.” Je zou het misschien niet verwachten, maar bij een 18 jaar oude auto loont het toch de moeite om af en toe even onder de motorkap te loeren. Zelfs al is het een Aziaat.
RENAULT LAGUNA
We zouden natuurlijk weer kunnen beginnen met het bezingen van de auto van Frank als de Française met haar fraaie bleke huid, maar het feit is dat deze Renault Laguna een barrel is in de ware zin van het woord. De auto is verroest, uitgeleefd en der dagen zat. “Maar”, zo zegt Frank als zijn lijdend voorwerp in de rollenbankruimte wordt neergezet, “er is nog één ding goed aan en dat is de motor. Deze auto gaat echt wel zijn vermogen halen”.
Ghisbert is het daarmee eens. “Deze motor zit zo ontzettend simpel in elkaar dat er weinig mis mee kan gaan. Het is er één uit de tijd dat alles nog eenvoudig mocht zijn. En vuil ook.”
De rit op de rollenbank is een belevenis op zich. Door de hoogteslag in de banden danst de auto op en neer op de rollen. We hebben de afgelopen jaren al vele slachtoffers gehad in ‘Op de Rollenbank’, maar dit zagen we nog nimmer. Als de meting is geweest, blijkt dat Frank het bij het rechte eind had. Het blok hoest nog 93,9 pk van de 95 fabrieks-pk’s op; dat is dus bijna geen verschil. Hoewel: als we de maximale trekkracht bekijken, zien we dat de Laguna 10 Nm extra op de schaal legt. Nog een teken dat de motor inderdaad nog zo gezond is als een vis.
Jammer genoeg nemen we die waarde niet mee in de puntentelling. Het neemt allemaal niet weg dat Frank de barrel-arena nu eens met een opgeheven hoofd kan verlaten. Aan zijn Française is niets frêle. Die heeft nog spierballen genoeg.
FORD MONDEO
De sterren staan niet best voor de Ford Mondeo van Stéphan. Tijdens de technische keuring merkte Joep Schuurman al op dat de motor niet al te veel vermogen meer aan boord heeft. Ook Stéphan zelf ziet de 145 pk maar niet echt tevoorschijn komen, dus probeert hij Ghisbert op een andere manier voor zijn Mondeo te charmeren.
Zo wijst hij op de gasdempertjes voor de motorkap, die zijn slee als enige van het trio heeft. En als Ghisbert zich na het insnoeren neervlijt op de stoel, klinkt er nog even gauw: “Wat is hij nog mooi vanbinnen, hè …” Aan de binnenkant wel ja, want Ghisbert stond eerst al even te wrijven over de inmiddels beroemdste kras van Nederland.
Hij zal wel moeten, want er is nog meer waardoor de Mondeo niet het maximale zal geven. “Iemand is zo vriendelijk geweest mijn auto gisteren af te tanken”, zegt Stéphan. “Maar die brave borst heeft hem volgegooid met Euro 95.” En de andere twee heren waren natuurlijk wel zo snugger hun auto te trakteren op Euro 98. Dat werkt immers beter als er volle belasting wordt gevraagd.
De vraag is dus niet óf het barrel minder vermogen levert, maar hoevéél. Als Ghisbert na de meting terugkomt met een grafiek die 133,6 pk aangeeft, vinden Stéphans collega’s het nog wel meevallen. “En de automaat snoept er natuurlijk ook een paar pk’s af”, vergoelijkt Ghisbert. Stéphan zelf gaat echter het liefst direct weer op weg naar huis. “Ik heb er echt vreselijk de pest over in, ik ben helemaal niet blij.”
Tja, daar kunnen we ons ook wel iets bij voorstellen. Zijn barrel is zo op het oog de auto waarvoor de buitenwereld ook nog wel een stuiver zou willen geven, maar helaas, de punten willen maar niet erg binnenkomen …
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.