Barrelbrigade 2021 - Peugeot Partner - Op de rollenbank
‘Scoort vast boven verwachting’
22 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat Nic niet het beste barrel uit de historie heeft gekocht, is wel duidelijk. De technische keuring werd een afgang en daarbij werd een al niet te beste uitslag op de rollenbank voorspeld. In elk geval is de intercoolerslang toen weer op zijn plek teruggezet en voorzien van een tie-wrap. Die gaat dus nergens meer heen. “Sindsdien rijdt de auto merkbaar vlotter. Het zou me niets verbazen als hij boven verwachting scoort”, aldus Nic. Dat is een veilige uitspraak, want het is natuurlijk maar net wat je verwachting is.
Dat Nic niet het beste barrel uit de historie heeft gekocht, is wel duidelijk. De technische keuring werd een afgang en daarbij werd al een niet te beste uitslag op de rollenbank voorspeld. In elk geval is de intercoolerslang toen weer op zijn plek teruggezet en voorzien van een tiewrap. Die gaat dus nergens meer heen. “Sindsdien rijdt de auto vlotter. Het zou me niets verbazen als hij boven verwachting scoort”, aldus Nic. Dat is een veilige uitspraak, want het is natuurlijk maar net wat je verwachting is.
De verwachtingen liggen laag voor de Peugeot met een half miljoen kilometers achter de kiezen. Nu is wel vaker gebleken dat een hoge kilometerstand geen belemmering vormt voor een positieve vermogensmeting, maar voor deze auto zijn de verwachtingen wel heel somber. Onder de motorkap is het een bij elkaar geraapt zootje en als een auto met zoveel ervaring zijn vermogen nog moet leveren, is goed bijgehouden techniek toch wel een vereiste.
Als de blauwe Partner de rollenbankruimte in wordt gereden, vlucht iedereen terstond naar buiten. De walm die de auto voortbrengt, is namelijk al even blauw als de auto zelf. Helemaal na een koude start is het niet te harden rondom de Peugeot. Het zou een gewillig slachtoffer zijn voor de roetmeting. Hoe is deze auto in vredesnaam door de apk gekomen? Ferry heeft nog een suggestie voor het barrel van Nic. “Misschien kun je hem laten omkeuren tot 45 km-auto. Dan hoeft hij aan zowat geen enkele wet geving meer te voldoen.”
En de meting? Die gaat zoals je vooraf al had gedacht. De Partner hakkepuft wat op de rollen en laat nog 59,5 pk zien. Dat is wel een erg fors verlies. Voor de vorm ronden we het af naar 60. Na de Klokje Rond-keuring is het dus opnieuw een afgang voor het team De Boer & Partner. “Onvermogen is ook een soort vermogen”, zegt Ferry.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | Partner XR 1.6 HDi 75pk |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.373 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.137 mm / 1.724 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.693 mm |
Massa leeg | 1.242 kg |
Laadvermogen | 674 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 500 kg |
Banden | 175/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.