Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo (2000)
Moderne klassieker
't Is dan ook een plaatje van een auto geworden, met die grote aluminium rolbeugels als blikvanger. Die dingen lijken zowaar een trend te gaan worden - de Ferrari 360 Modena Spider krijgt ze ook, en dan kun je als Audi toch rustig zeggen dat je het goed gedaan hebt. Vreemd genoeg is het bijna jammer dat je een van die dingen die de TT zo apart maakt, die daklijn, mist. Een cabrio heeft nu eenmaal geen dak, laat staan een daklijn. En als je het, uiteraard elektrisch bedienbare dak, omhoog hebt laten zoeven, blijkt er van die daklijn bitter weinig over te blijven. Nu moeten wij de eerste open auto die er dicht net zo goed uitziet als open, of als de dichte auto waar hij van is afgeleid, nog tegenkomen. Daarbij zal er op termijn ongetwijfeld een hardtop komen die de Roadster z'n Coupé-uiterlijk weer zal teruggeven.
Functionele kunst
De TT Roadster is de 'levende' ontkrachting van de stelling dat kunst per definitie niet functioneel is. Om het anders te zeggen: de TT Roadster is een Rietveld-stoel die wél lekker zit. Als cabrio is het verbluffende staaltje auto-design zelfs funcioneel tot en met. Zolang er maar niets uit de hemel kunt vallen, kun je open rijden. De in stappen regelbare stoelverwarming en de briljante airco maken het mogelijk hartje winter een zwaar zwetende TT Roadster-bestuurder tegen te komen.
In de TT Roadster kun je tot op fors snelwegtempo zonder bezwaren open rijden. De ramen en het glazen windschot (standaard, maar in elektrisch bedienbare vorm een optie à, niet schrikken, zo'n f 1.650...) zorgen ervoor dat je behoorlijk uit de wind blijft. Traag kun je een TT bepaald niet noemen. Met 180 pk, een top van 228 en een nul tot 100 in 7,5 seconden zet je het gros van de medeweggebruikers op een stevige afstand, en 't zou ook raar zijn als dat niet zo was. Uit alles blijkt dat je iets stevigs in handen hebt, of het nou het iets te grote stuur of de lekker zwaar draaiende bedieningsknoppen zijn. De Audi ís een sportwagen, zonder meer, maar wel een van het comfortabele soort. Niets gaat zwaarder dan wenselijk, de koppeling laat zich met alle gemak bedienen en de pook gaat met redelijk forse slagen en iets verzet van verzet tot verzet.
Nodig of onnodig?
Er is de laatste tijd nogal wat te doen over het weggedrag van de TT. Zo is op nieuwe TT's het onderstel aangepast en is een spuuglelijk spoilertje gemonteerd, omdat hij op (hoge) snelheid wat licht van achteren wordt en het bochtgedrag de naam heeft gekregen nogal verraderlijk te zijn. U ziet: onze Roadster is nog van vóór de aanpassingen en we hebben dan ook voor u net zo makkelijk ons leven gewaagd. Neehoor: zo dramatisch is het allemaal niet. Inderdaad: als je in een héél snelle bocht het gas loslaat, dan komt de achterkant om: overstuur dus. Dat is men tegenwoordig niet meer gewend, en daar zullen veel TT-rijders de fout in zijn gegaan. Bij de quattro (wij hadden de voorwielaangedreven TT) is die reactie nog wat heftiger, en zal het door z'n extra grip ook bij hogere snelheden gebeuren - dat is al veel meer oppassen. Maar neem van ons aan: het staat in geen vergelijking tot de mate waarin bijvoorbeeld de oude Renault 5 GT Turbo en Peugeot 205 GTI dat hadden. Die waren écht gemeen, de TT is hooguit onvriendelijk. Wij vonden het eerlijk gezegd juist leuk dat Audi dat had 'ingebouwd' en vinden het een beetje jammer dat opzettelijk dwarsgaan met een TT dus kennelijk niet meer mag.
Deze TT wordt aangedreven door een 1,8-liter turbomotor van het VAG-concern. Die levert in deze uitvoering 180 pk. Hij klinkt redelijk beschaafd, met een soort onmiskenbare donkere brom. Het is ook duidelijk merkbaar dat het om een turbomotor gaat. Een schop in je rug kun je af en toe best krijgen.
Oh, die TT Roadster... een overwinning van eindtwintigste-eeuws autodesign, een moderne klassieker die over 50 jaar gegarandeerd nog beeldschoon wordt gevonden. En dan is het ook nog een auto die voorzien is van alle mogelijke luxe, zonder meer zalig rijdt en perfect het hele jaar door te gebruiken is. Laat die Postcode Loterij-Jackpot maar vallen op 1078 BG!
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.041 mm / 1.764 mm / 1.349 mm |
Wielbasis | 2.422 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 300 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 197 g/km |