Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)
Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

UitvoeringTT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk
Bouwjaar2000

Ruwe diamant

Hier is ie dan: De vervanging van de Chevy Spark. Welke, met de beste bedoelingen, ons prima van A-naar-B heeft gebracht in de tijd dat ik de distributieketting van A7 moest vervangen. Echter bleek die gewoon te traag en onderbemeten gemotoriseerd voor ons.

"Hoe kom je er dan bij om een TT cabrio op LPG te kopen?"

Het antwoord is als volgt:
We waren een weekje naar Tenerife, waar we een Fiat 500C hadden gehuurd. De vrouw plaatste de opmerking:

"Kunnen we in NL geen cabrio'tje zoals dit rijden in plaats van de Spark?"

Een korte zoektocht op Marktplaats bracht aan het licht dat mensen nog exorbitante bedragen durven te vragen voor oud-model 500C's 1.2 met meer dan 180dkm achter hun kiezen. Lees: Het dubbele van wat deze TT mij heeft mogen kosten :)

TT roadsters heb je inderdaad in overvloed voor de helft van de prijs. Maarja; De reden dat de Spark in ons wagenpark bestaansrecht heeft naast de A7 is puur vanwege zijn lage gebruikskosten. LPG en een laag gewicht zorgen voor een bizar voordelig financieel pakketje wat lastig te toppen valt. Een gemiddelde scooter is al duurder. Daar kan een 1.8T met een gemiddeld verbruik van 1 op 12 op e10/euro95 natuurlijk al helemaal nooit aan tippen.

Dus ging ik met een malle bek eens zoeken naar cabrio's op LPG. En waarempel! Er stonden twee TT's te koop! Eentje in Amsterdam (deze), en de ander in Elburg (een donkerblauwe). Beide importjes.
Die in Elburg vroeg net zo veel, maar met 25dkm meer op de teller, een 150-pk versie (ipv 180) en viel net een klasse hoger in de MRB schaal (1410 kg vs 1280 kg). Ik ben er nieteens gaan kijken.

Deze TT stond te koop bij "Mooh" in Amsterdam West. De Marktplaats advertentie omschrijving zei:

"Audi TT zwart LPG nieuw APK".

Verder niets...

Wat een normaal mens dan denkt: "Oh hell no. NEXT!"
Wat ik denk: "Hmmm volgens mij ben ik de enige geinteresseerde. Hier valt een voordeeltje te halen!"

OVI kentekencheck gaf aan dat de TT sinds 2009 in NL is en 4 eigenaren heeft gehad in die tijd. Gemiddeld 3 jaar per eigenaar. Dat is dus geen doorschuifmobiel geweest dus.

BEZICHTIGING___________________________
Afspraak gemaakt en tijdens de bezichtiging werd ik vriendelijk begroet door "Mooh"; Aardige kerel van Syrische afkomst, die verder uitstekend Nederlands sprak.

De auto zelf was al aardig afgeleefd door zijn jaren buiten in Amsterdam West, onder een boom. Dakje was groen, vogelpoepjes die ogenschijnlijk met een schuurspons zijn wegpoetst, bakken remstof op de wielen, een deuk in het voorscherm rechts-voor, en een overduidelijk vochtprobleem in het interieur. Maar; verder geen deuken, krassen, of beschadigingen aan dak. Maar wel swirl-tastic op de lak.

Again:

Wat een normaal mens dan denkt: "Oh hell no. NEXT!"
Wat ik denk: "Hier valt een voordeeltje te halen!"

Ik heb van tevoren alle hints en tips op Youtube en TTfora bekeken. Praktisch elk euvel is een oplossing voor. Als je maar de juiste spullen en wijsheid gebruikt.

Verder trok de motor als een lier (zowel op LPG als benzine), was de 'BaseBall' bekleding was nog mooi en onbeschadigd. Enkel wat vettig. Verder kwam hij met een pakwerk aan facturen en had hij recent nog een nieuwe accu, voorbanden en zoals 'expliciet vermeld' in de advertentie: een nieuwe APK :)

ONDERHANDELINGEN_______________________
De onderhandelingen begonnen: Hij wilde 4000. Ik bood 3500. Aan het eind van de rit eindigden we keurig in het midden op 3500 :)

Ja. Ik was daar inderdaad met de Spark heen gereden. Niet met de A7 natuurlijk... ;)

RIJDEN_________________________________
Het is mijn eerste cabrio, mijn eerste TT, en ook mijn eerste ervaring met een TT. Ik heb zijn toenmalige concurrenten wel allemaal eens gereden; Z3/Z4, SLK, Boxster, etc. En ik kan mij voorstellen dat het onderstel als weinig inspirerend te boek staat. Daar staat echter tegenover dat bij verrassend makkelijk rijdbaar is. Vrouwlief kan er een prima zitpositie in vinden en zowel de koppeling als de besturing zijn licht te bedienen.
Het verlaagde onderstel en een lekker lage zitpositie geven het geheel evengoed nog een sportief gevoel. En zoals al eerder vermeld; de 1.8T trekt als een lier. En aangezien we deze motor al kenden uit onze voormalige A4, voelde het als in een warm bad thuis komen.
Maar nee; het is geen rij-ijzer zoals de BMW's en Porsche. Het is en blijft een platgeslagen Beetle...

ONDERHOUD________________________
Op het moment ben ik bezig alle euveltjes te verhelpen:

* Instaproest op de dorpel bestuurderskant
* Vochtprobleem binnenin (afwateringszak die losgeraakt is)
* Algehele reiniging van de cabriotop
* Achterbanden vervangen (winterbanden)
* Grote beurt + olie-pickup&zeef
* Interieur grondig reinigen en leder behandelen
* Spiegel links vervangen (binnenwerk gebroken)
* Microswitch deurschakelaar vervangen (raam zakt niet bij openen van de deur)
* Radio vervangen (oude troep)
* Deuk RV uitdeuken
* Remmerij opfrissen rondom
* Volledige lakcorrectie
* 19 inch "B7 RS4" velgen monteren als zomerset (zo heb ik straks een bijpassend "setje" zwarte Audi's voor de deur aangezien de A7 op dezelfde wielen staat :)

EINDGOAL________________________
Zie laatste afbeelding(en) :)

Langzaam aan steeds meer dingetjes aanpakken

Afgelpen tijd ben ik steeds meer dingetjes op de bovenstaande lijst aan gaan pakken. Echter zijn er ook wat nieuwe dingetjes bij gekomen. Maar daarover later meer.

Het oude lijstje:

* Instaproest op de dorpel bestuurderskant.
---> Ben hier aan begonnen. Echter, door de aanhoudende kou en drukte in mijn persoonlijke planning, ben ik niet verder gekomen dan ontroesten en primeren. Nu komt de roest weer door de primer heen. Ik mag het dus opnieuw doen :(
* Vochtprobleem binnenin (afwateringszak die losgeraakt is).
---> Gedaan. De afwateringszak is gemonteerd mbhv de popnagel-truc. Verder Het dak en alle interieurmapelen gedemonteerd en goed gereinigd (er groeide mos op de hoedenplank :S ). Al het glaswerk goed gereinigd en sindsdien geen beslagen ramen meer gehad. Top.
* Algehele reiniging van de cabriotop.
---> Ook gedaan. Ik heb een 50/50 verwaterde oplossing van Dasty erop gesprayed en met een half-zachte borstel alle groene alg-aanslag uit het doek gepoetst. Ik moet het dak echter nog steeds een sealer hebben. De poriën in het doek zuigen nu al het water op namelijk. Dat water moet er juist van af druipen.
* Achterbanden vervangen (winterbanden).
---> Banden zijn binnen. Ik moet ze alleen nog monteren. Momenteel rij ik nog op de 19" B7 RS4 velgen :)
* Grote beurt + olie-pickup&zeef
---> Ook gedaan. Motor weer vers. Vloeistoffen, filters, multiriem en spanners allemaal nieuw.
* Interieur grondig reinigen en leder behandelen
---> Zoals eerder aangegeven; Alles is grondig gereinigd. Her en der was er zelfs schimmel te vinden. Allemaal netjes schoon gemaakt, alle kiertjes schoon gemaakt en 20 jaar aan smeer en smoezeligheid verwijderd. Tevens tipje: STIPT POLISH POINT "Interior Matt Cleaner" werkt echt perfect. Al het leer ziet weer als nieuw!
* Spiegel links vervangen (binnenwerk gebroken)
---> Moet nog gebeuren.
* Microswitch deurschakelaar vervangen (raam zakt niet bij openen van de deur)
---> Geprobeerd. Ik vond een kabelbreuk in de kabelboom van het slot. Dit hielp niet. Microswitch is nog in goede staat. Echter is het mechanisme waar deze microswitch door bediend wordt ingesleten. Ik zal het slot in zijn geheel vervangen. Want nu begint de startonderbreker gekke dingen te doen en ik verdenk het deurslot ervan.
* Radio vervangen (oude troep)
---> Gedaan. Mooie JVC unit gemonteerd en alle speakers vervangen voor superieure MTX speakers. WAT EEN GELUID! En wat een troep is er af-fabriek gemonteerd. Bedroevend gewoon.
* Deuk RV uitdeuken.
---> Moet nog gebeuren.
* Remmerij opfrissen rondom.
---> Moet nog gebeuren. Remblokken en schijven zijn nog prima.
* Volledige lakcorrectie
---> Ook gedaan door een goede vriend van mij. Jur; je bent een held.
* 19 inch "B7 RS4" velgen monteren als zomerset
---> Gedaan. Zie foto's :)

Nieuwe euvels:
* Startonderbreker die beide sleutels weigert:
--->Zoals gezegd, het deurslot heeft hier hoogstwaarschijnlijk mee te maken. De motor draait dan rond, maar slaat niet aan. De deur open/dicht doen een paar keer lijkt het euvel 95% van de tijd te verhelpen.
* Koplamp linksvoor vervangen.
---> Hier is eerder mee gerommeld. De hoogteverstelling is afgebroken en de lens hangt half-los in de koplampbehuizing.
* Schokbrekers vervangen.
---> Merkloze verlagingsveren icm standaard veerpoten zorgen voor een wat onsamenhangend geheel. Een complete schroefset zal dit oplossen. Gelukkig heb ik vrienden bij Koni :)
* Magneetkoppeling van de aircopomp is eraf gelopen.
---> Schijnt een vaker voorkomend euvel te zijn bij oudere VAG producten van deze generatie. Andere aircopomp is zo gevonden op de sloop voor 4 tientjes.
* Hendel hoogteverstelling bestuurderstoel afgebroken.
---> Tipje; nooit je auto uitlenen aan je schoonouders ;)

Ja het is een "Mechanics Special". En gek genoeg zijn we er nog steeds erg tevreden mee. Het rijdt fijn, motor trekt als een lier, het interieur ziet er na 22 jaar nog steeds cool en hip uit, en steekt prima in elkaar. En als je het dakje omlaag gooit bij de weinige zonnestralen in Januari, vergeef je hem al zijn euvels in een oogwenk.

Startprobleem opgelost

Het was iedere keer een Russische Roulette wanneer het aankwam op het starten van de auto na een rit. Dus een 'opgewarmde' start in feite.

Zoals hierboven te lezen dacht ik aanvankelijk dat het euvel door de sleutelherkenning/startblokkering werd veroorzaakt.
Zodoende heb ik de ECU naar een adres gestuurd via MarktPlaats en die heeft de sleutelherkenning weggeschreven in de ECU. Nu is de auto in theorie te starten met een schroevendraaier in het contactslot... :')

Echter bleek achteraf het euvel er niet mee verholpen. Ik had gewoon de auto direct moeten laten uitlezen met een ODB report. Want daar kwam uit: "P0335 - Toerental signaal ontbreekt". Oftewel; het was iets simpels als de krukaspositiesensor die op zijn eind is. Deze heb ik vervangen voor een nieuwe van Bosch en voila! Geen Russische Start-Roulette meer. :)

Nu ben ik eindelijk om, en mag de TT definitief blijven. Want heel eventjes was ik bang een elekronisch probleemhok te hebben aangeschaft. Dus; We gaan rustig verder met meer liefde steken in deze zwarte rakker.

To Do Lijst/prio lijst:

* Olie + alle filters - Gedaan.
* Oliezeef + Distributieriem - Volgende beurt.
* Nieuwe 19" bandjes - Einde zomer op de planning.
* Nieuwe remmen rondom - Ook einde zomer.
* Remklauwen spuiten - Mogelijk geel, liefst deze zomer nog.
* Deuk RV uitdeuken - Liefst nog voor de zomer.
* LPG afstellen - Hij houdt heel af en toe in bij volgas geven.
* Nieuwe vloermatten - beetje vlekkerig.
* Spacers monteren tussen de 19" velgen - deze vallen iets te veel naar binnen momenteel.

Nieuwe beurt, APK en kleine issues

De TT draait nog steeds vrolijk zijn rondjes en bewijst zich meer en meer.

Uiteraard zijn er intussen weer wat dingetjes vervangen:
* nieuwe remmerij rondom.
* een verse beurt (Olie, Filters & Bougies).
* oliezeef in het carter.
* brandstofpomp in de tank.

Echter ben ik nog steeds niet aan de distributie toe gekomen. Volgens de papieren die bij de auto zitten heb ik nog zo'n 30dkm tot het uiterste moment. Toch maar even tijd voor vrij maken binnenkort.

Hij kwam ook weer fluitend door de APK. Nul op- of aanmerkingen. Dat doet mij goed.

Echter is tijdens het tanken de antenne afgebroken. Schijnt ook weer een dingetje te zijn van deze generatie TT's. Ik kwam per ongeluk met de vulslang langs de antenne en knak; die lag er meteen van af. Plastic is broos geworden en schroefdraad lekker gecorrodeerd na 22 jaar. Een oplossing heb ik nog niet gevonden. Gelukkig luister ik voornamelijk mijn eigen muziek op Spotify via BlueTooth.
Verder is de Cruisecontrole niet meer in te schakelen. Ik denk dat de schakelaar combinatie met de richtingaanwijzer vervangen moet worden.
Nog niet aantoe gekomen.

Kwa rijden heb ik nog wel een kleine aantekening: De beenruimte houdt niet erg veel over als je groter bent dan 1,90m. Ik ben zelf 1,88m en zit zelfs met de stoel in laagste stand met erg gebogen benen achter het stuur. Mijn benen moeten dermate gebogen zijn dat ik op langere ritten last krijg van mijn voeten omdat ik geen steun onder mijn bovenbenen heb. Enige manier om dat te omzeilen is door de rugleuning onnatuurlijk rechtop te zetten zodat je je stoel iets verder naar achter kan plaatsen. Echter gaat dan na 30 minuten je rug weer zeuren...
We zijn er deze zomer mee naar de Franse Champagnestreek gereden en zonder cruisecontrol was het best even afzien. Mijn hele rechterbeen zat op slot.
Het zal vast wel komen doordat ik de 30 al een tijdje gepasseerd ben... :(

Verder valt er weinig op aan te merken. Tot nu toe is het een fijn LPG spaarvarken waar ik vooral in de zomer veel lol mee heb. Gelukkig staat hij ook zijn mannetje in de wintermaanden met stoelverwarming en kleine cabine die snel opgewarmd is.

3,5