Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2001)

autoreview

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2001)

Signalement

UitvoeringTT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke wagen

  • 170.000 km

Inmiddels ben ik alweer 3 jaar in het bezit van deze TT. Nu ik op zoek ben naar de opvolger, en daarbij veel reviews van anderen lees, vond ik het tijd om mijn ervaringen ook maar eens te delen (je weet nooit, misschien heeft iemand er iets aan).

Waarom een TT?
Maar eerst een klein zijstapje: zoals vermeld was de vorige wagen een MG TF. Daarvóór nog de eerste ervaringen met een cabrio, een MG F. Omdat laatstgenoemde flinke (dure) problemen had, kwam er een TF. Altijd een heerlijke en mooie auto geweest, maar met 1 gigantisch nadeel: in sneeuw niet mee te rijden (lichtgewicht met achterwielaandrijving). De volgende moest in ieder geval meer gewicht hebben, en vierwielaandrijving leek me ook wel wat. Maar dat dan wel in combinatie met een cabrio! Zodoende op zoek gegaan en al snel bij een TT Quattro uitgekomen. En dat werd hem dus ook!

Rijden in de kou
Om met de aanleiding voor deze aankoop te beginnen: fantastische wagen in de sneeuw. Uiteraard wel met winterbanden, maar geen enkele keer in de problemen gekomen. Maar toch, je koopt een roadster niet voor de winter. Wat dat betreft schiet de TT ook wel wat tekort: behoorlijke rijwind met het dak naar beneden, en de verwarming kan het net niet compenseren. Gelukkig maakt de stoelverwarming wel een boel goed, 6 standen dus goed regelbaar en hij kan flink opwarmen. Bij kouder weer met zon is het te doen met een sjaal om, maar echt aangenaam is het niet altijd.

Vormgeving
Qua vormgeving vind ik het nog steeds een prachtige wagen: stoere voorkant, mooi profiel (de coupé is wel mooier gelijnd ten opzichte van de roadster met het dak dicht) en redelijk brede achterkant, in de Quattro versie met 2 uitlaten. In principe is de TT ook makkelijk te wassen, niet teveel lastige plekjes en strak plaatwerk. Je moet natuurlijk wel van ronde vormen houden... De binnenzijde is in lijn met de buitenzijde door terugkerende elementen (uiterlijk van de tankdop komt terug in het interieur). Verder zijn er behoorlijk wat vakjes e.d. voor spullen. Het doet allemaal wat het moet doen, zonder overbodige fratsen. De stoelen zitten comfortabel en zijn goed te verstellen. Gevoelsmatig zit je wel vrij hoog, wat minder het idee van een sportieve auto geeft.

Rijgedrag
In mijn beleving heeft de TT wel een licht ochtendhumeur; bij een koude start is het allemaal wat minder soepel. Na een minuut of 5 is dat gelukkig een stuk beter! De wegligging blijft fenomenaal, de auto is vrij snel door een bocht te trekken zonder glijtoestanden, zijwind heeft niet veel invloed op de auto en ook bij nat wegdek heb ik nooit gegleden. Wel een keer op ijzel overigens, maar daar is praktisch niks tegen opgewassen.

De eerste versnelling is vrij kort, de tweede ook wel, maar gelukkig zijn er dan nog 4 versnellingen over waarin de ware aard naar boven kan komen. Die ware aard: een kanonskogel bij gasgeven! Het blijft een genot om even snel ergens voorbij te gaan, de turbo slingert de wagen vooruit vergezeld van een heerlijk turbofluitje. Zelfs in de 5e en 6e versnelling gas geven voel je duidelijk, heerlijk!

Op langere ritten is alles comfortabel genoeg om zonder pijn uit te stappen. Misschien wel iets te comfortabel zelfs, ik hou wel van wat stuggere vering.

Problemen
Onvermijdelijk toch ook wel wat zaken die minder zijn (geweest):
- Volumeregeling (standaard)radio kapot, deze vervangen door een VDO Dayton met navigatie. Moet je wel een extra setje kopen omdat de standaardradio veel breder is.
- Audi krijgt het voor elkaar om altijd (paar duizend km. voor een beurt nieuwe olie nodig te hebben.
- Motormanagementlampje gaat branden: auto is 3 keer teruggegaan en bleek luchtmassameter te zijn.

Al met al blijft het een mooie wagen om te zien en een heerlijke auto om te rijden. In verband met de hoger wordende km-stand (nu heb ik nog wat om in te ruilen) en omdat ik na 3 jaar toch weer eens iets anders wil, op zoek naar een opvolger...

(Misschien vul ik nog aan als ik meer inspiratie heb. Of als commentaar aanleiding geeft voor gewenste informatie!)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi TT

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens