Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 92.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Heerlijke wagen
- 170.000 km
Inmiddels ben ik alweer 3 jaar in het bezit van deze TT. Nu ik op zoek ben naar de opvolger, en daarbij veel reviews van anderen lees, vond ik het tijd om mijn ervaringen ook maar eens te delen (je weet nooit, misschien heeft iemand er iets aan).
Waarom een TT?
Maar eerst een klein zijstapje: zoals vermeld was de vorige wagen een MG TF. Daarvóór nog de eerste ervaringen met een cabrio, een MG F. Omdat laatstgenoemde flinke (dure) problemen had, kwam er een TF. Altijd een heerlijke en mooie auto geweest, maar met 1 gigantisch nadeel: in sneeuw niet mee te rijden (lichtgewicht met achterwielaandrijving). De volgende moest in ieder geval meer gewicht hebben, en vierwielaandrijving leek me ook wel wat. Maar dat dan wel in combinatie met een cabrio! Zodoende op zoek gegaan en al snel bij een TT Quattro uitgekomen. En dat werd hem dus ook!
Rijden in de kou
Om met de aanleiding voor deze aankoop te beginnen: fantastische wagen in de sneeuw. Uiteraard wel met winterbanden, maar geen enkele keer in de problemen gekomen. Maar toch, je koopt een roadster niet voor de winter. Wat dat betreft schiet de TT ook wel wat tekort: behoorlijke rijwind met het dak naar beneden, en de verwarming kan het net niet compenseren. Gelukkig maakt de stoelverwarming wel een boel goed, 6 standen dus goed regelbaar en hij kan flink opwarmen. Bij kouder weer met zon is het te doen met een sjaal om, maar echt aangenaam is het niet altijd.
Vormgeving
Qua vormgeving vind ik het nog steeds een prachtige wagen: stoere voorkant, mooi profiel (de coupé is wel mooier gelijnd ten opzichte van de roadster met het dak dicht) en redelijk brede achterkant, in de Quattro versie met 2 uitlaten. In principe is de TT ook makkelijk te wassen, niet teveel lastige plekjes en strak plaatwerk. Je moet natuurlijk wel van ronde vormen houden... De binnenzijde is in lijn met de buitenzijde door terugkerende elementen (uiterlijk van de tankdop komt terug in het interieur). Verder zijn er behoorlijk wat vakjes e.d. voor spullen. Het doet allemaal wat het moet doen, zonder overbodige fratsen. De stoelen zitten comfortabel en zijn goed te verstellen. Gevoelsmatig zit je wel vrij hoog, wat minder het idee van een sportieve auto geeft.
Rijgedrag
In mijn beleving heeft de TT wel een licht ochtendhumeur; bij een koude start is het allemaal wat minder soepel. Na een minuut of 5 is dat gelukkig een stuk beter! De wegligging blijft fenomenaal, de auto is vrij snel door een bocht te trekken zonder glijtoestanden, zijwind heeft niet veel invloed op de auto en ook bij nat wegdek heb ik nooit gegleden. Wel een keer op ijzel overigens, maar daar is praktisch niks tegen opgewassen.
De eerste versnelling is vrij kort, de tweede ook wel, maar gelukkig zijn er dan nog 4 versnellingen over waarin de ware aard naar boven kan komen. Die ware aard: een kanonskogel bij gasgeven! Het blijft een genot om even snel ergens voorbij te gaan, de turbo slingert de wagen vooruit vergezeld van een heerlijk turbofluitje. Zelfs in de 5e en 6e versnelling gas geven voel je duidelijk, heerlijk!
Op langere ritten is alles comfortabel genoeg om zonder pijn uit te stappen. Misschien wel iets te comfortabel zelfs, ik hou wel van wat stuggere vering.
Problemen
Onvermijdelijk toch ook wel wat zaken die minder zijn (geweest):
- Volumeregeling (standaard)radio kapot, deze vervangen door een VDO Dayton met navigatie. Moet je wel een extra setje kopen omdat de standaardradio veel breder is.
- Audi krijgt het voor elkaar om altijd (paar duizend km. voor een beurt nieuwe olie nodig te hebben.
- Motormanagementlampje gaat branden: auto is 3 keer teruggegaan en bleek luchtmassameter te zijn.
Al met al blijft het een mooie wagen om te zien en een heerlijke auto om te rijden. In verband met de hoger wordende km-stand (nu heb ik nog wat om in te ruilen) en omdat ik na 3 jaar toch weer eens iets anders wil, op zoek naar een opvolger...
(Misschien vul ik nog aan als ik meer inspiratie heb. Of als commentaar aanleiding geeft voor gewenste informatie!)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi TT
Uitgelicht aanbod

Audi TT 1.8 5V Turbo 132 KW 1999 Zwart
- 1999
- 226.774 km

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro Cabriolet 225Pk (CLIMATE, SPORTUITLAAT, XENON, LEDEREN SPORTSTOELEN,LM VELGEN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2000
- 187.841 km

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo Baseball Interieur, Airco, Stuurbekrachtiging
- 2003
- 215.576 km
Lees ook

Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

Youngtimers Test: Audi TT - Jaguar XJ - Range Rover Sport

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro (2004)

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo (2000)

Audi wordt groener met vetplantjes
