Audi S8 - Eerste Rijtest
Limousine met hoge instap
De hoge instap van een SUV, de prestaties van een sportwagen en het comfort van een limousine. De nieuwe Audi S8 weet al deze eigenschappen te combineren dankzij een bijzonder veersysteem en een vette V8. We zijn benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
Ruim een jaar geleden maakten we kennis met de huidige Audi A8, de vierde generatie, en nu is het tijd voor de snelste versie. Zoals altijd is dat de S8. Die is ook nu weer voorzien van een V8. Bij de tweede generatie maakte Audi een uitstapje naar de V10, maar die blijft qua vermogen en koppel behoorlijk achter bij de huidige 4.0 TFSI, die goed is voor 571 pk en 800 Nm. Dus is downsizen in dit geval geen straf.
De S8 is aan de buitenkant snel te herkennen aan de zilverkleurige spiegelkappen, de 20-inch wielen (21-inch is optioneel) en de vier verchroomde schoorstenen onder de achterbumper. Om de grote dorst iets in te dammen, heeft de V8 cilinderuitschakeling en het inmiddels bekende mildhybridesysteem. De 48-Volt dynamostartmotor in combinatie met een extra, 0,47 kWh grote lithium-ionbatterij kan de verbrandingsmotor zo nu en dan ondersteunen, wat een besparing tot 0,8 l/100 km oplevert. Alle kleine beetjes helpen, maar veel is het niet. De twee turbo’s zitten tussen de cilinderbanken en extra kleppen in het uitlaatsysteem kunnen het motorgeluid aan de buitenkant een beetje versterken of juist indammen. Via actieve geluiddemping is het binnenin precies stil genoeg en via de luidsprekers valt er een lichte V8-roffel te bespeuren.
DREMPELDETECTOR
Laten we het eens over die vering hebben, die als predictive active suspension door het leven gaat. Je maakt er al kennis mee nog voordat je instapt; zodra je de deurklink aanraakt, komt het koetswerk vijf centimeter omhoog, om de instap te vergemakkelijken. De eerste kilometers laten we ons chaufferen door een testrijder van Audi, die ons uitlegt hoe het veersysteem werkt. Hij kiest voor de modus Comfort+ en dat levert een bijzondere ervaring op. In bochten helt de koets namelijk niet over, maar leunt juist een paar graden de andere kant op, zoals een motorrijder dat ook doet. Het voelt heel natuurlijk aan en je wordt minder sterk naar links of rechts geduwd. Maar er is meer. Tijdens afremmen wordt de neus iets omhooggedrukt en de achterkant juist naar beneden en als er wordt geaccelereerd, is dat precies andersom. Alles voor het comfort. Zijn we er daarmee? Nee. Want een camera achter de binnenspiegel tast het wegdek af en zodra er een verkeersdrempel wordt gedetecteerd, gaat de koets iets omhoog. Of beter: de veerweg wordt vergroot.
En warempel, soms werkt het perfect! De wielen gaan op en neer over de drempel, de koets blijft helemaal vlak. Bijzondere gewaarwording. Maar het werkt niet altijd. Zo moet je niet te dicht op je voorligger rijden, het tempo aanpassen en een drempel na een rotonde of bocht wordt niet gezien doordat de camera alleen maar recht vooruitkijkt. Heb je zin in een sportieve rit, dan kies je natuurlijk voor de modus dynamic. De luchtbalgen zijn dan harder en in plaats van tegen te hangen in een bocht, zorgt het systeem ervoor dat de koets juist vlak blijft.
De besturing werkt ook progressiever en in combinatie met het Quattro-sportdifferentieel en de meesturende achteras gaat de zware en grote A8 als op rails over een bochtige bergweg. Elk veerpoot heeft zijn eigen stelmotor en er is geen verbinding tussen de linkeren rechterwielen in de vorm van stabilisatorstangen. Kortom, het onderstel omvat zo ongeveer het hele spectrum: van supercomfortabel tot sportief. Dat geldt ook voor de aandrijflijn. Met de achttrapstransmissie in de normale schakelmodus en een niet al te gretige rechtervoet rijdt de S8 zoals je van een grote, topklasselimousine verwacht.
ALS EEN DOLLE
Kies je voor de sportmodus en trap je het gaspedaal diep in, dan knalt de dikke Audi als een dolle uit de startblokken. Het duurt maar even en je zit heel ver boven de maximumsnelheid. Vermogensreserve is er altijd, er is immers een overschot aan pk’s en koppel. Het interieur is zoals in de A8, met hier en daar een S-accent en koolstofvezelpanelen. Het digitale instrumentarium kent een extra sportief scherm, speciaal voor de S. Qua info is het soms iets te veel van het goede, we kiezen toch maar voor de traditionele ronde klokken, wat prima volstaat.
Materiaalkwaliteit en afwerking zijn van het hoogste niveau. De prijs trouwens ook, dus vaak zullen we de S8 niet tegenkomen in Nederland.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Gelukkig een benzinemotor voor deze s
- +Allround luchtgeveerd onderstel
- -Soms te veel info in instrumentarium
- -Zwaar
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | S8 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 189.560 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 420 kW / 571 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 800 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 82 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.179 mm / 1.945 mm / 1.474 mm |
Wielbasis | 2.998 mm |
Massa leeg | 2.205 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden | 265/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 261 g/km |