Audi S4 Avant (2003)
Keihard de lekkerste
Audi's sportafdeling heeft z'n wortels in het WK-Rally, waar in de jaren tachtig met de oer-quattro veel successen werden behaald. De zegetocht werd voortgezet op de circuits, onder meer in de DTM en op Le Mans. De technische kennis die in de loop der jaren is vergaard, wordt toegepast in de S-modellen.
Audi houdt wel van een beetje understatement en daarop is de nieuwe S4 geen uitzondering. Een leek zal de nodige moeite hebben om de S4 te onderscheiden van z'n minder potente broeders. Tot ie met een bloedgang voorbijkomt en je vervolgens de dubbele uitlaatpijpen en het S4-embleem aan de horizon ziet verdwijnen. Er zijn nog wel meer verschillen te zien: verchroomde buitenspiegels, forsere bumpers, grote koelopeningen, zwarte beschermstrips op de portieren en 18-inch lichtmetalen wielen in 'Avus'-design. Het bescheiden uiterlijk vertoon van de S4 wordt binnen voortgezet. We zien enigszins aangepaste klokken en een leren sportstuur. Verder heeft de S4 wat andere kleur- en materiaalaccentjes, maar daar houdt het wel mee op.
Voorin ligt een 4,2-liter V8, die nét onder de kap past. Een machtig gezicht! De 344 pk's en 410 Nm's koppel worden via een zesbak en het befaamde quattro-systeem over vier wielen verdeeld. Uiteraard werd er ook aan het onderstel gesleuteld, dat 20 mm verlaagd is en flink harder geveerd. Zelfs zó stevig, dat ie op hobbelige wegen bijna oncomfortabel aanvoelt. Niet dat je ongecontroleerd de weg afstuitert, maar toch...
Genieten!
De Audi S4 gaat ongekend van kiet. Het machtige koppel komt al bij 3.500 toeren vrij maar dankzij de vierwielaandrijving hoef je niet bang te zijn voor woest doorslaande wielen. Bij 7.000 toeren bereikt de S4 z'n vermogenspiek. Het donkere, ongegeneerde gebrul van Audi's V8 mag er zijn. Nóg eens doorhalen en schakelen, en nóg eens... In onvoorstelbaar tempo verslindt de snelheidmeter de cijfers op de klok. De 250 km/h die de fabrikant als begrensde top opgeeft, geloven we onmiddellijk. Het is, net als bij skiën, heerlijk om even keihard rechtuit te knallen. Maar bochten zijn minimaal zo'n grote uitdaging. Reacties, balans, grip en vertrouwen, daar gaat het om. De A4 heeft van huis uit al een aardig dynamisch karakter, maar dat is nog niks vergeleken met deze S4. De communicatie tussen onderstel en bestuurder is uitmuntend; we voelen ons al snel één met de techniek. De besturing van de S4 is zeer direct. Met minimale polsbewegingen kunnen we kleine koerscorrecties uitvoeren. Jammer dat de S4 tot pakweg 100 km/h nogal licht stuurt, want dat gaat ten koste van het gevoel.
quattro
Is het nat, dan profiteert de Audi van z'n quattro-aandrijving. De krachten worden optimaal en veilig verdeeld over de vier wielen, waarbij een keur aan elektronische systemen ook nog eens een oogje in het zeil houdt. De balans is uitermate neutraal en gemoedelijk, met in het grensbereik een lichte neiging tot onderstuur. Je moet echt je best doen om de kont om te krijgen, dan is het een kwestie van gas geven en een beetje tegenstuur. De vierwielaandrijving doet de rest en je zit al snel weer op het juiste spoor.Ook probleemloos is de perfect functionerende zesbak, die zich kort en trefzeker laat bedienen. Door de grote souplesse van de V8 kun je trouwens behoorlijk schakellui rijden, als je eens níet wilt knallen.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | S4 Avant 4.2 quattro |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 76.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.163 cc |
Maximaal vermogen | 253 kW / 344 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 410 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.575 mm / 1.781 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.651 mm |
Massa leeg | 1.645 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Banden | 235/40YR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s (fabrieksopgave: 5,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,2 s / 6,3 s |
Brandstofverbruik | 13,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 322 g/km |