Audi S3 2.0 T FSI quattro (2007)

Koele uitdager

Audi S3 2.0 T FSI quattro
Hete hatchbacks met dik 200 pk zijn tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Maar met 265 pk is de Audi S3 een speler om wel heel serieus te nemen. Helemaal omdat Audi vierwielaandrijving monteert.

Bij deze S3 is het uiterlijk vertoon binnen de perken gehouden. Maar kenners zien aan de bumpers, aluminiumkleurige spiegels, grote lichtmetalen wielen, verlaagde koets, dakspoiler en diffusor direct dat dit geen gewone A3 is. Binnenin vinden we ook genoeg sportieve zaken terug, zoals de prima sportstoelen die voor een voortreffelijke zitpositie zorgen, de afwijkende wijzerplaten en de subtiele S3-verwijzingen op het sportstuur en de pookknop. Sportief-zakelijk en ergonomisch top; hét handelsmerk van Audi.


Braaf
Bij de introductie in 2006 waren we niet zo complimenteus over deze S3. Dat had vooral te maken met het gebrek aan emotie dat de auto uitstraalde. Te braaf, te goed, te lief. Wie in de prettige omstandigheid verkeert om 50 mille te kunnen stukslaan op een sportieve auto, wil daar graag 'n stukje emotie voor terugzien.
Het zou bijvoorbeeld al een hoop hebben gescheeld als Audi voor een sportiever uitlaatgeluid had gezorgd. Het 'tunen' van een uitlaatsysteem is tegenwoordig
tot kunst verheven, dus het moet mogelijk zijn om de S3 een indrukwekkender
geluid te laten voortbrengen dan wat er nu uit de dubbele eindpijp klinkt. Ook het motorgeluid is naar onze mening te braaf; je mag er best voor uitkomen dat er 265 pk achter die vier ringen huist! Het blok klinkt wel iets 'dikker' dan dat van de Golf GTI, maar de enige sensatie voor je oren komt van het gesuis van de turbo bij voluit accelereren.


Beschaafd
Op een kletsnat wegdek is de S3 met z'n vierwielaandrijving in het voordeel. Waar potente voor- of achterwielaandrijvers met 'n fluwelen rechtervoet moeten worden
beteugeld, kun je met de S3 wat rigoureuzer te werk gaan. Vanuit stilstand accelereren levert weinig problemen op en binnen zes tellen dender je (onder droge omstandigheden) door de 100 km/h-barrière. Vanaf 3.000 tpm begint de turbo er werkelijk als een waanzinnige aan te zeulen en na het overschakelen is-ie weer snel bij de les.
Maar ondanks de heftige versnellingen blijft het aan boord een beschaafde bedoening. Het gaat allemaal zo vanzelfsprekend, dat je af en toe snakt naar een beetje sensatie. Om de S3 aan 't driften te krijgen, gaan we licht remmend de bocht in, waardoor de achterkant lichter wordt en naar buiten komt. Een beetje gas erbij heeft tot gevolg dat de voorwielen de auto weer onmiddellijk rechttrekken.
Het valt niet mee om een knappe vierwieldrift te realiseren. Dat komt doordat
het 4WD-systeem feitelijk hetzelfde is als 4Motion van VW, met een Haldex-koppeling dus. Het ESP van de S3 is uitschakelbaar, maar bij een actie zoals we eerder beschreven – remmend de bocht in – grijpt 't systeem toch in.
Vering en demping zijn stevig en mooi op elkaar afgestemd, waarbij het comfort niet uit het oog verloren is. Dankzij de elektromechanische stuurbekrachtiging hoef je weinig kracht uit te oefenen om het driespaaksstuurwiel rond te laten gaan. Dit gaat echter niet ten koste van de directheid en precisie. Schakelen met het korte pookje gaat licht en trefzeker, met het typische, iets 'hakerige' dat we van Audi gewend zijn.
Als het op snelle ritten aankomt, betaalt het surplus aan grip en het continu beschikbare vermogen, gecombineerd met een zeer goede handling, zich uit. Op het gebied van rijeigenschappen scoort-ie dus uitmuntend. Het is alleen jammer dat de Audi je nooit kippenvel bezorgt.

Signalement

Merk Audi
Model S3 2.0 T FSI quattro
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 49.395

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 195 kW / 265 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.215 mm / 1.765 mm / 1.399 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.455 kg
Laadvermogen 560 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s (fabrieksopgave: 5,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,4 s / 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 4,5 s / 5,7 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 217 g/km

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum