Audi E-tron 50 - Test

Kortstondig genieten

Audi E-tron Quattro 50 zwart achterkant
AutoWeek 12 2020
AutoWeek 12 2020

Je leest het in AutoWeek 12 2020

Nu de grenzen van het bijtellingsvoordeel steeds verder worden ingeperkt, speelt de prijs van EV’s een steeds grotere rol. In theorie is de nieuwe instapversie van de Audi E-tron daarmee een stuk aantrekkelijker dan zijn dikkere broer, al is de vraag of zijn kleinere actieradius in de praktijk voldoet.

Bij het onderzoeken van de verkoopcijfers over 2019 gaat het uiteraard al snel over de Tesla Model 3, die met grote afstand de populairste auto van ons land bleek. De kleine Tesla was echter niet de enige EV die een serieuze eindspurt inzette, want Audi zette in december zomaar even dik 3.000 stuks van zijn elektrische E-tron op kenteken. De verkoopboost is voor een belangrijk deel te danken aan de 50 Quattroversie, een in augustus aangekondigde instapversie.

Ten opzichte van de aanvankelijk gepresenteerde 55 Quattro beschikt de 50 allereerst over minder vermogen. Met 313 tegen 408 pk en 540 tegen 664 Nm is dat gat moeilijk te negeren, maar zoals vaker bij EV’s is het de accucapaciteit die meer zorgen baart. In plaats van 95 kWh moet de 50 Quattro het met 71 kWh doen. Daarmee zakt het opgegeven theoretische bereik van 417 naar ‘meer dan 300’ km. Zoals verwacht blijkt die utopische waarde zeker in de praktijk niet haalbaar. Bij een graad of tien is het amper koud te noemen, maar met de klimaatregeling op 21 graden komen we evengoed uit op een verbruik van net geen 30 kWh per 100 km. Dat betekent in de praktijk dat het al na 200 kilometer tijd wordt om een laadpaal te zoeken, zodat zelfs in ons landje een enkele reis niet altijd zonder tussenstop te realiseren is. Spijtig, want op elk ander vlak weet de ‘bescheiden’ E-tron bijzonder te overtuigen als reisauto.

De standaard aanwezige luchtvering zorgt voor een hoog comfortniveau en werkt oneffenheden subtiel weg. Ook de stilte aan boord is indrukwekkend, waarbij Audi er anders dan Tesla in slaagt om ook rolen windgeluiden naar de achtergrond te dringen. De elektrische aandrijflijn past opvallend lekker bij het van nature wat afstandelijke en klinische, maar ook degelijke karakter van Audi-producten. De elektrische Audi presteert als vanzelf, maar is niet zo snel als veel andere EV’s in dit prijssegment. Dat de E-tron ook in deze uitvoering meer dan 2.300 kg weegt, is onder het rijden duidelijk merkbaar, maar niet altijd storend. Wie hard een bocht om wil of vol in de ankers gaat, merkt dat er heel wat gewicht moet worden verplaatst, maar de auto nodigt uit tot rustig rijgedrag en trakteert zijn bestuurder dan op veel comfort, veel rust en een uiterst lichte, gemakkelijke besturing. Zelfs het formaat van de E-tron, die zich feitelijk tussen de Q5 en Q7 in bevindt, is voor de Nederlandse wegen precies goed. Met 660 liter – waarvan 60 voorin – is de bagageruimte ronduit fors en ook achterpassagiers hebben ruimte in overvloed.

DRIE SCHERMEN

Ook voorin is het goed toeven. De zitpositie laat zich uitstekend instellen en bestuurder en de passagiers weten zich omringd door prachtig afgewerkte panelen en hoogwaardige materialen. Het bijzondere vierspaaks stuurwiel ligt lekker in de hand, terwijl ook de bedieningshendel voor de rijrichting een bijzonder design met een gezonde dosis gebruiksgemak combineert.

Eronder bevindt zich een dubbele ‘brug’ met daarin meerdere bekerhouders en aflegvakken. De bediening van de auto kennen we uit andere Audi’s. Ook hier dienen twee op elkaar gestapelde schermen als epicentrum. Het bovenste bedient nagenoeg alles, het onderste kan weinig meer dan het weergeven van de opties van de klimaatregeling. Alleen als er een navigatiebestemming moet worden ingevoerd, verandert het lagere scherm in een touchpad of schrijfveld. Beide schermen werken snel, maar op de indeling is nog wel wat af te dingen. Bij veelgebruikte functies gaat het allemaal nog wel, maar wie op zoek gaat naar meer specifieke instellingen is daar vaak te lang mee bezig. Het standaard aanwezige digitale instrumentarium draagt bij aan de complete en moderne uitstraling. Het derde scherm kan veel informatie weergeven, maar is mede daardoor geen toonbeeld van overzichtelijkheid.

TWEEDE LAADPOORT

Audi’s hebben de naam bovengemiddeld prijzig te zijn, maar bij de E-tron valt dat nog wel mee. Met een vanafprijs van dik € 70.000 lijkt de auto een gezonde plek te hebben binnen het EV-landschap, waarin een Tesla Model 3 € 50.000 tot € 70.000 kost en een Model X rond de € 100.000 opereert. De Audi is de auto’s van zijn grote voorbeeld duidelijk de baas als het gaat om afwerking en kwaliteitsgevoel en maakt zelfs indruk met een voor een Audi behoorlijk riante standaarduitrusting.

Zo hoeft er voor ledverlichting rondom, de schermencollectie en de luchtvering niet te worden bijbetaald. Tegelijkertijd missen we een aantal essentiële zaken op onze testauto, een Launch Edition Black die met een prijs van dik 80 mille nog vrij bescheiden is aangekleed. Zo moet dit exemplaar het zonder keyless entry doen en ontbreekt een achteruitrijcamera, die het parkeren op krappe plekken aanzienlijk zou vergemakkelijken. Een eveneens afwezige, maar wel opvallende optiemogelijkheid is die van een tweede laadpoort, zodat de Audi naar keuze via de linkerof de rechterflank kan worden opgeladen.

Die is wat ons betreft een overweging waard, want laadgemak is bij de E-tron 50 van levensbelang.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Audi E-tron is ook als 50 een fijne, uiterst comfortabele, ruime en moderne auto. Met het lagere vermogen is uitstekend te leven, maar de puntentabel biedt slechts beperkt de mogelijkheid om een oordeel te vellen over het grootste nadeel van de E-tron 50: zijn beperkte actieradius. Die beperking gaat slecht samen met een grote en toch nog dure SUV en maakt hem alleen geschikt voor mensen die vrijwel nooit lange afstanden rijden.

Signalement

Merk Audi
Model e-tron 50 quattro S edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 78.650

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 230 kW / 313 pk
Maximaal koppel 540 Nm
Accu capaciteit (bruto) 71 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.901 mm / 1.935 mm / 1.616 mm
Wielbasis 2.928 mm
Massa leeg 2.370 kg
Laadvermogen 660 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden255/50R20Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s
Stroomverbruik (WLTP) 21,0 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 336 km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum