Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi allroad quattro 4.2

Overbodig

Audi allroad quattro 4.2
  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
21 april 2003 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Natuurlijk is de Audi allroad een van de meest overbodige auto's die je kunt kopen. Want niemand zit te wachten op wat deze auto allemaal kan – op de weg én in het terrein. Audi maakt hem nog een tikkie overbodiger door er een V8 in te lepelen. Overigens is het dan wel een erg léuke auto.

Zo'n allroad is een machtige auto, met een hoeveelheid charisma waar menigeen een puntje aan kan zuigen. Het is een A6 Avant die – letterlijk - boven de massa uitsteekt doordat 'ie flink is opgehoogd. En stoer is hij geworden met dikke, zwarte kunststof randen langs de wielkasten en met die bodembeschermplaten die vóór en achter nét onder de auto vandaan komen. Zo'n auto waar zwarte bumpers juist een teken van stevigheid zijn in plaats van crisis.

Maar dat is geen nieuws meer voor u als autoliefhebber; de allroad loopt al drie jaar mee. Wél nieuw is een V8 onder de motorkap van deze auto – en daar reden we in Duitsland de eerste kilometers mee. En het is maar goed dat het bij onze oosterburen was, want met z'n V8 kun je wel opschieten. Een tikkie tegen het gaspedaal - brúúúl – en de snelheidsmeter haalt fors uit. Voor je het weet, vind je mensen die 160 of 170 rijden slome sukkels en vraag je je af waarom vrachtwagens op de snelweg zo nodig achteruit moeten rijden. Tja, dat wil wel. De top is begrensd op 240 km/h, maar de snelheidsmeter gaat voorbij de 260 km/h, kunnen we hierbij opbiechten. Levensgevaarlijk allemaal, dat weten wij ook wel en minstens zo gevaarlijk is dat het binnen in de auto gewoon lekker stil blijft. Knal je op top over de Autobahn, hoef je je stem niet eens te verheffen om te zeggen 'Kijk, daar heb je de Alpen al.'

Elke weg
Op een militair oefenterrein bij Ingolstadt heeft een shovel wat hopen met zand, grind en aarde op elkaar geschoven en dat leek ons wel een geschikt plekje om de allroad eens op z'n offroadkwaliteiten te beoordelen, 'allroad' betekent tenslotte zoiets als élke weg. De hopen zijn een meter of vijf hoog en de helling ernaartoe is behoorlijk steil. 't Kost 'm allemaal weinig moeite, al moet je wel heel beheerst met je rechtervoet omgaan. Want voor je het weet, trap je het pedaal een paar millimeter te ver in en spuit het grint onder de banden vandaan en graaf je een gat, zo gretig is de 4.2.
Uiteraard, de allroad is geen wereldwonder in het terrein. Zouden de hellingen nog steiler zijn, dan haakt de Audi af en karren échte terreinauto's met fatsoenlijke terreinbanden er met gemak (en als het zou kunnen met een aanhangertje) naar boven. Maar, eerlijk is eerlijk, als je 'm met 240 km/h over de Autobahn ziet razen, dan denk je niet dat diezelfde auto ook een helling van 60 procent kan hebben.

Ingekorte V8
De allroad was er tot voor kort met een 2,7-liter V6 biturbo en een 2.5 V6 TDI. De veertigkleps V8 waar het in de allroad 4.2 om draait, is in grote lijnen dezelfde motor als die in de Audi S4. Daar heeft 'ie 344 pk en in de allroad heeft 'ie 'maar' 300 pk. Het is níet dezelfde V8 als de A6 4.2 heeft, die toevallig ook 300 pk levert. Het verschil zit 'm erin dat hij 52 mm korter is, omdat hij anders niet in de motorruimte van de allroad paste. De gewone A6 met V8 is namelijk een paar millimeter langer dan een standaard-A6 en de allroad heeft juist weer wat ruimte nodig voor de luchtervering. Zo werd de getande riem aan de voorzijde van het motorblok vervangen door een ketting aan de achterkant, die met behulp van assen bijvoorbeeld ook de water- en oliepomp aandrijft. In principe is die plek voor onderhoud zo ongeveer onbereikbaar, maar volgens Audi gaat die ketting een leven lang mee. Deze compacte constructie is de basis voor alle toekomstige V8-en van Audi – benzine en diesel. De nieuwe V8 TDI in de A8 bijvoorbeeld heeft deze bouwwijze ook.
De V8 helpt de allroad aan een koppel van 380 Nm, dat tussen 2.700 en 4.600 tpm beschikbaar is. Bij de pomp word je wat minder blij als je 'm alweer met euro 98 volgooit. Hij lust namelijk wel een slokje: 13,7 liter per 100 km. En dat is als je het gewoon rustig aan doet...

Geen rationele argumenten
Natuurlijk is precies 83.000 euro erg veel geld voor een auto die eigenlijk vreselijk overbodig is. Want snelle auto's zijn er voor dat geld genoeg te krijgen en terreinauto's ook. En rationale argumenten voor zo'n allroad V8 zijn er nauwelijks te vinden – je hebt gewoon een mooie, dikke kar voor de deur staan. Voorzien van xenon-verlichting, stoere leren bekleding op elektrisch verstelbare stoelen en uit ongeveer elke hoek kan een airbag ploffen in geval van nood.

  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
Audi Audi A6

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.021
Stel samen ▸
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A6 Avant 3.0 TDI BiT quattro Competition

    Audi A6 Avant 3.0 TDI BiT quattro Competition

    • 2016
    • 162.422 km

    € 31.900

    Audi A6 Avant 3.0 TDI BiT quattro Competition | Nieuwstaat | Exclusieve uitvoering | Dealeronderhouden |

    Audi A6 Avant 3.0 TDI BiT quattro Competition | Nieuwstaat | Exclusieve uitvoering | Dealeronderhouden |

    • 2015
    • 72.821 km

    € 46.900

    Audi A6 Avant 2.0 TFSI | AUT | Climate | Trekhaak

    Audi A6 Avant 2.0 TFSI | AUT | Climate | Trekhaak

    • 2010
    • 191.359 km

    € 8.749

Meer Audi A6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant quattro (2000)

    Audi S6 Avant quattro (2000)

    4
    • 16 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    3
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    8
    • 8 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    5
    • 26 november 2020
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
  • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    103
    • 10 januari 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    47
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden