Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi A6 allroad

Alleen voor de blits?

Audi A6 allroad
  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
5 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 24
AutoWeek 2000 week 24

Je leest het in AutoWeek 2000 week 24

Audi presenteerde vorige week zijn allroad quattro, een ruige terreinversie gebaseerd op de A6 Avant. Dat hij meer is dan alleen een auto voor de show, bewees de nieuwe Audi tijdens de eerste testritten in Oostenrijk.

De auto-industrie moet een jaar of vier geleden wel wat verrast zijn geweest toen Subaru in Amerika onverwacht enorm succesvol was met de Outback. De komst van deze ruigere off-roadversie van de Legacy stationwagon betekende de opkomst van een nieuwe nichemarkt. Die van de recreatiewagons met vierwielaandrijving, waarin ook auto's vallen als de Honda CR-V/HR-V en de Volvo V70 XC.

't Was natuurlijk niet zo vreemd dat juist Subaru, de 4WD-specialist als 't om personenauto's gaat, met zo'n versie op de proppen kwam en er ook meteen goed mee scoorde. Maar op dit gebied is er nog zo'n merk met een schat aan ervaring: Audi. De Duitsers introduceerden precies 20 jaar geleden de quattro, een typenaam die vanaf dat moment gebruikt zou worden voor de aanduiding van modellen met vierwielaandrijving. En dat zijn er intussen legio, want elke derde nieuwe Audi is tegenwoordig een quattro.
Logisch dus, dat Audi in januari 1998 op de tentoonstelling van Detroit een concept car presenteerde die helemaal in het nieuwe segment paste: de allroad quattro. Het prototype viel in het Amerikaanse showcircuit meteen in de smaak en al in Detroit werd er door welingelichte bronnen gemeld dat de auto nog in 1999 in productie zou gaan. Dat is dus iets later geworden: in Genéve werd de produktieversie voorgesteld en intussen staat de allroad quattro al in de Nederlandse Audi-showrooms.

Compromis

In Detroit werd er destijds ook gefluisterd dat de assemblage van de allroad quattro zou plaats vinden bij Steyr Daimler Puch. Maar de inbreng van de Oostenrijkse specialisten op het gebied van multiwielaandrijving (denk aan hun 6WD Pinzgauer) is wat de allroad quattro betreft 'beperkt' gebleven tot de ontwikkeling van het onderstel. Op zich geen geringe opgave, want Audi stelde wél hoge eisen. Want de 'allroader' zou toch vooral moeten voldoen aan Audi's leus voorsprong door techniek. De nieuwe auto mocht geen compromis worden, zoals gauw gebeurt als zo'n versie zowel op het asfalt, als in het terrein zijn mannetje moet kunnen staan. Met andere woorden: de hoge bodemvrijheid, onontbeerlijk voor ruig terrein, met het daarbij behorende hoge zwaartepunt zijn nadelig voor het snellere bochtenwerk en de stabiliteit bij hoge snelheden. Terwijl een 'hoogpotige' contstructie eveneens negatieve invloed heeft op de luchtweerstand en als gevolg daarvan ook op het brandstofverbruik en het interieurgeluid. Andersom heeft een auto met een laag zwaartepunt geen kans in het terrein en is hij in bovendien oncomfortabel door de korte veeruitslagen.

Automatisch op hoogte

Het resultaat is een unieke vierstanden luchtvering, waarmee de bodemvrijheid 66 millimeter kan worden gevarieerd op vier niveaus. Daarbij zijn de voor- en achterwielen uitgerust met luchtveerpoten, die elk apart worden geregeld door een eigen hoogtesensor. De wagenhoogte blijft, ongeacht gewicht en verdeling van de lading, automatisch gehandhaafd door de geïntegreerde niveauregeling. Het laagste niveau (142 mm) van de allroad quattro is voor optimale rijkwaliteiten bij snelheden van 120 km/h en hoger. Het normale niveau, dat 25 mm hoger ligt, is met name geschikt voor snelheden tot 120 km/h op verharde wegen. Nog eens 25 mm meer bodemspeling geeft niveau 1, dat bedoeld is voor rijden in licht en zwaar terrein. Op die stand kan je tot 80 km/h rijden, daarboven wordt de auto automatisch op 'normaal' afgesteld. Nog eens 16 mm hoger - de bodemvrijheid bedraagt dan 208 mm - maakt van de allroad quattro een heuse terreinwagen.

Proef op de som

Onze eerste testritten met de nieuwe Audi waren indrukwekkend. Met zijn 180 pk sterke 2.5 V6 TDI-motor, waarmee tegenwoordig ook de A6 en A8 leverbaar zijn, reden we over de snelweg en een bergtraject naar onze bestemming. Op het asfalt waren we al onder de indruk van de rijkwaliteiten van de allroad quattro: snel, stevig, stabiel en met een bochtwegligging zoals je van een gewone Audi gewend bent.
Op de kronkelende ongeasfalteerde weg omhoog op de Hochwurzen, een deel wordt 's winters gebruikt als rodelbaan, zien we aan het lampje op het dashboard dat we op niveau 2 zitten. En als het echt moeilijk wordt - we moeten stoppen en een keer achteruit steken om een scherpe bocht te maken om vervolgens door een wel erg diep modderig spoor behoorlijk steil omhoog te rijden biedt niveau 1 uitkomst. Daarbij worden we ook nog eens geholpen door de extra Low Range-versnelling, die op handgeschakelde versies als optie leverbaar is. Het is in wezen een lage gearing, die de bestuurder helpt het koppel bij zeer lage snelheden goed te manoeuvreren. (De spreiding van de totale overbrengingsverhouding met de factor 1,54 is vergroot.) Low Range kan tot 30 km/h altijd met een toets op ht dashboard worden ingeschakeld, waarbij alleen de koppeling moet worden ingetrapt. Hij kan tot 50 km/h worden gebruikt, daarna klinkt een waarschuwingstoon. Vanaf 70 km/h wordt de motor elektronisch afgeremd.
Maar ook de allroad quattro heeft zijn beperkingen, zoals één van onze collega's ondervond. Op de nog 40 cm dikke, verijsde skipiste was het op met de grip. Maar wie wil er nu met een auto van bijna anderhalve ton de skipiste afzeilen?

M.....

De meeste kopers - in Nederland hoopt Audi op zo'n 150 - zullen toch 't meest op het asfalt te vinden zijn. Dat kan behalve met de 2.5 TDI ook nog met de beresterke 2.7 T, die wij op de terugweg naar het vliegveld nog hebben gereden. Wie de Audi allroad quattro koopt heeft naast een fijne rij-auto gewoon een 'aardig speeltje'. Eén met vooruitstrevende techniek, waarmee je de blits kunt maken bij buren en kennissen. Waarbij je kunt laten zien hoe de unieke vering ook met de hand bediend kan worden en waarmee je tijdens een rondje terrein absoluut een prima figuur slaat.
Zo'n auto uit het 'kan-veel-maar-gebruik-'t-weinig'-segment. Toch zal hij in ons land niet bepaald doorgaan voor een lichtzinnige aankoop. Daar zorgt zijn prijs, die begint bij f 122.750 voor de standaard 2.5 TDI wel voor.

  • Houd me op de hoogte over de Audi A6
Audi Audi A6

PRIVATE LEASE Audi A6

INFO
Audi
Audi
Audi A6 40 TFSI Pro Line (4D/8A)
€ 1.052
Bekijk nu ⟩
Audi A6 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A6 2.8 FSI V6 S-Line Plus Leder Org.NL 2e eig. Dealer OH I Topconditie!

    Audi A6 2.8 FSI V6 S-Line Plus Leder Org.NL 2e eig. Dealer OH I Topconditie!

    • 2011
    • 218.735 km

    € 14.400

    Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition /AUT./LED/PANODAK/252PK/CAMERA/NAVI/ELEK. KLEP/STOELVERW/BOSE!

    Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition /AUT./LED/PANODAK/252PK/CAMERA/NAVI/ELEK. KLEP/STOELVERW/BOSE!

    • 2015
    • 137.096 km

    € 27.950

    Audi A6 2.0 TFSI|Hybrid|Schuifdak|Full Map Navi|Pro Line Plus|Automaat|

    Audi A6 2.0 TFSI|Hybrid|Schuifdak|Full Map Navi|Pro Line Plus|Automaat|

    • 2014
    • 138.889 km

    € 20.950

Meer Audi A6 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A6 (Allroad @ pag. 5)

    251
    • 8 januari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A6 specificaties
  • Audi A6 occasions
  • Audi A6 video's
Advies en informatie
  • Audi A6 tests
  • Audi A6 gebruikersreviews
  • Audi A6 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant quattro (2000)

    Audi S6 Avant quattro (2000)

    4
    • 16 april 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition (2020)

    Audi A6 Avant 40 TDI quattro Business Edition...

    7
    • 7 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    Audi A6 Avant 35 TDI Business Edition (2021)

    1
    • 5 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    Audi A6 45 TFSI Business Edition (2020)

    3
    • 16 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    Audi A6 2.0 TFSI Business Edition (2014)

    4
    • 18 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line + (2017)

    Audi S6 Avant 4.0 TFSI quattro Pro Line...

    8
    • 8 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro competition (2018)

    Audi A6 Avant 3.0 TDI 326pk BiT quattro...

    5
    • 26 november 2020
meer reviews
Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

Audi RS E-tron GT - Op de rollenbank

114

Het gebeurt steeds vaker dat er aanmeldingen komen van eigenaren van elektrische auto’s die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de i5 en EQE

    Elektrische Audi A6 e-tron klaar voor de...

    81
    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische A6 van de toekomst

    Audi A6 Avant e-tron Concept: de elektrische...

    254
    • 16 maart 2022
  • Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

    73
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    Gefacelifte Audi A6 op verkenningstocht

    17
    • 16 februari 2022
  • Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    Audi S6 – 2000 – 313.923 km - Klokje Rond

    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    Vernieuwde Audi A6 vanuit alle hoeken

    103
    • 10 januari 2022
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden