Audi allroad quattro 4.2 V8 (2004)

Traktatie der zintuigen

Audi allroad quattro 4.2 V8
De Audi allroad quattro behoeft nauwelijks nog introductie. Met zijn hoge wielstand en stoere bumpers lijkt de Audi verdacht veel op een SUV, maar dat is hij niet echt. Toch schurkt hij dicht tegen het concept van dat soort alleskunners aan.

De allroad quattro is eigenlijk een Audi A6 Avant, die dankzij luchtvering meer bodemvrijheid heeft én beschikt over het quattro-systeem. Wielkastverbreders, stoere zwarte bumpers en een matzwart dak geven de allroad een ruig aanzien. Zwarte bumpers zijn tegenwoordig een handelsmerk voor auto's die niet terugdeinzen voor modder.

Met 300 pk en 380 Nm heeft de 4,2-liter V8 van de allroad aan vermogen geen gebrek. Audi belooft een sprint van 0-100 km/h in 7,2 seconden en een top van 240 km/h. Uit de dubbele uitlaat van de Audi allroad buldert een donkerbruine, ruige sound. Hier staat nadrukkelijk een achtcilinder te stampen en gorgelen. Telkens trap je het gas effe dieper in. Een vooruit schietende allroad is het gevolg. We denderen binnen 7 seconden van 0-100 km/h, dus sneller dan de fabrieksopgave. Onvermoeibaar stormt de Audi door; we hebben de topsnelheid niet gehaald maar uiteraard wel een keer aan de 200-grens gesnuffeld. Let dan niet op de tankmeter, want het wijzertje kun je bijna zien zakken. Met de bak in de 'handstand' ben je als bestuurder de baas. Je bedient hem vanaf het stuur of met de pook. De tiptronic-bak neemt het soms over van de bestuurder. Staat hij bijvoorbeeld in de vierde versnelling en geef je vol gas dan schakelt hij toch terug naar drie. Laat hem echter lekker zelf zijn automatische werk doen, want dan werkt hij naar behoren. In de S-stand is de tiptronic erg enthousiast en hij houdt de motor flink op toeren.


Zompig en zwaar
De Audi helt in bochten fors over en voelt aan als een zompige zware auto. De besturing werkt wat vaag en te licht. Goedmoedig, zo laat het weggedrag zich nog het best typeren. Het zompige karakter van de Audi zit zelfs in de remmen, het pedaal vraagt een zeer stevige trap. Da's echt iets waaraan je moet wennen. U hebt nu een aardig idee over de prestaties op asfalt, maar wat als je nu een keer de blubber in wilt? Geen probleem! De allroad heeft natuurlijk vierwielaandrijving.

De luchtvering die automatisch de wagenhoogte aanpast, werkt met vier standen, je kunt de hoogte ook handmatig instellen.

Het leven aan boord is voor de SUV-rijder echter belangrijker dan de offroadcapaciteiten. En daar kun je het zo bont maken als je wilt. De testauto is riant beladen met opties uit de accessoirelijst; zoals hij op de foto staat, moet de allroad de lieve som opbrengen van 111.000 euro! De zitpositie is zoals in elke Audi A6: perfect. De stoel laat zich uitgebreid verstellen en het stuur kan ver naar de bestuurder toe. In de allroad worden de zintuigen getrakteerd op fraaie materialen en mooie wijzerplaten en alles is top afgewerkt. Het werkt allemaal vertrouwd, mede doordat we de hendels ook tegenkomen in andere modellen van de
Volkswagen Groep. De temperatuurregeling laat zich bedienen met plus- en minknoppen en op kleine displays zijn de handelingen goed afleesbaar. Een parkeer- en regensensor zijn standaard op de Audi. Bovendien wordt hij standaard met metaallak geleverd. Wie van de allroad de Pro Line-uitvoering kiest, krijgt voor 4.250 euro nog wat zaken extra, onder meer een dure maar zeer goed klinkende stereo-installatie en een cd-wisselaar. Voor de Audi wenst de dealer een bedrag van 88.240 euro te ontvangen.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Allroad quattro 4.2 V8 Pro Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 88.240

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.163 cc
Maximaal vermogen 220 kW / 300 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.810 mm / 1.852 mm / 1.551 mm
Wielbasis 2.757 mm
Massa leeg 1.860 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/45YR18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s (fabrieksopgave: 7,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,4s
Brandstofverbruik 13,7 l/100km
CO2-uitstoot 329 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum