Audi allroad quattro 2.7 5V Turbo (2001)

Verschillende wegen

Audi allroad quattro 2.7 5V Turbo
SUV, MPV, AWD, en nu weer allroad; wat je als autofabrikant al niet moet bedenken om trendy klanten iets nieuws te bieden. Ziet u door de bomen het bos niet meer? Met een allroad hoef je niet dat bos in, die heeft van alles wat.

Een luxe terreinwagen hoeft zich vandaag de dag niet door sloten, over omgevallen bomen en door een meter diepe blubber te worstelen. Dat "ie bij dik 200 op de meter rustig stuurt, dáár heb je wat aan. En dat je dan ontspannen een muziekje kunt horen, in plaats van bulderende rijwind, is ook geen luxe. Tijd dus voor een nieuwe mode - allroad.
Een flinke plak blubber, waarin de meeste auto"s met hun buik vastlopen, daar heeft deze auto geen moeite mee. Maar de welgestelden van vandaag hebben meestal geen landerijen, hoeven niet te ploegen. Daarom heeft Audi juist géén terrein-achtige, maar een exclusieve stationcar met een beetje terreinrijtalent in het gamma opgenomen: allroad.
Hele grote wielen, wat extra grondspeling, op de bodem bescherming tegen boomstronken en opspattende stenen (of hoge verkeersdrempels en slecht zichtbare betonpaaltjes) zijn belangrijke kenmerken van de Audi allroad.
Die allroad is er zowel met een diesel (2.5 V6 TDI), als een 250 pk sterk beest van een benzine-V6 met twéé turbo"s, die in ons testexemplaar zit. Niet dat je zegt: "dat wordt modderen op de snelweg". Waar het mag, is een tempo van 234 km/h geen enkel punt, en de stoplichtsprint hoef je ook niet echt te vrezen (0-100 in 7,8 s). Sterker nog, met vierwielaandrijving is zo"n sprintje voluit juist kinderspel. De allroad is zelfs als Tiptronic-automaat woest en snel.
Audi"s dubbelgespierde bi-turbo V6 trilt stationair draaiend een beetje, loopt niet helemaal mooi rond; hij heeft een beetje racepaardkuren. Hij geeft bij het wegrijden meteen aan dat er vaart zit in deze allroad, want hij komt met een sprongetje uit de startblokken. Een bruin, agressief gegrauw ten beste brengend. En laat er geen twijfel over bestaan dat twee turbo"s staan te popelen om een partij mee te blazen, met een steil oplopende motortrekkracht als gevolg. Dankzij permanente vierwielaandrijving, waaraan je zelf niets hoeft te regelen, zijn de bergen pk"s en Nm"s probleemloos te gebruiken.
De allroad heeft geen lage terreinversnelling of schakelbare differentiëlen zoals we van ware terreinwagens kennen. Maar er is wel een via luchtvering instelbare rijhoogte. Vrij voor de hand liggend is de anti-doorslipregeling, die heb je - zelfs met AWD - op gladdigheid wel nodig. ESP voorkomt ook slippen in bochten.
De rijhoogte-instelling werkt in principe eveneens automatisch, al kun je er naar wens zelf mee rommelen. Dat heeft op gebaande wegen geen enkele zin. Alleen als je op het punt staat de paden op, de lanen in te gaan, kun je vooraf vast de hoogste veerstand kiezen. Automatisch begint de Audi op "niveau 3", om boven 80 km/h 2,5 cm te zakken naar "niveau 2". Vanaf 120 km/h zakt "ie weer 2,5 cm naar "niveau 1" voor optimale stabiliteit. Als extraatje is er "niveau 4" om in het terrein 1,6 cm meer bodemvrijheid te hebben boven het basisstandje 3.
Helemaal als een gewone auto zonder allroad-capaciteit rijdt de Audi niet. Hij stoot wat op korte richels; je voelt dat de vering is verzwaard voor terreinwerk. Ook helt hij altijd nog best wat bij bochtenwerk; je merkt daaraan duidelijk dat hij hoger op de poten staat dan andere auto"s. Maar het stuurgedrag is prettig. Met daarop aansluitend een probleemloze wegligging. In de rug gedekt door ESP, moet je het flink bont maken om in de problemen te komen. Iets dat in de snelle Audi overigens heel best kan. Wat je bij de sportieve talenten wel mist, zijn stoelen met behoorlijke zijdelingse steun.

Luxe

Een allroad mag geen enkele vorm van luxe ontberen. Automatische klimaatregeling is standaard, evenals een woud van airbags om je heen, en een dozijntje elektrische bedieningen, net als een goed ingedeeld dashboard; al blijft het een zo goed als standaard A6-cockpit. Alleen aan de knopjes voor de verstelling van de vering zie je dat dit geen A6 Avant is, maar een allroad. U las nog niets over de ruimte? Ach, u kunt wel raden dat daaraan geen gebrek is.
De Audi is erg mooi, maar heel duur. Onze testauto bevat haast
50 mille aan extra"s, totaalprijs zo"n f 195.000 (e 88.500) Da"s bijvoorbeeld twéé Volvo"s XC plus een paar maanden benzinegeld. Daar heb je dan wel een hele unieke auto voor.

Signalement

Merk Audi
Model A6 Allroad quattro 2.7 5V Turbo
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 72.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.671 cc
Maximaal vermogen 184 kW / 250 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.810 mm / 1.852 mm / 1.551 mm
Wielbasis 2.757 mm
Massa leeg 1.825 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden225/55WR17Prijzen
Topsnelheid 234 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,4s
Brandstofverbruik 13,2 l/100km
CO2-uitstoot 317 g/km

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum